IPF schreef:- enerzijds suggereert eea dat zo laag mogelijk RON-getal aan te bevelen is (95?), anderzijds is v.a. de '81 SC dat laagst mogelijke punt blijkbaar toch weer 98 (zie verhaal Vos) als de compressieverhoudingen nl. weer stijgen
En dat vindt ik dan geen goed advies, het is te vaag... misschien ok voor wie zijn auto gewoon als vervoermiddel gebruikt, maar als je de minst goeie benznie neemt, laag octaan, in een motor die bv 9.0:1 compressie heeft.. Dan is dat prima.
Maar ga je met die zelfde motor, op een warme dag, hillclimben of je gaat rotzooien op 't circuit... Dan neem je gewoon een risico...
Een hete motor zal sneller detoneren/pingelen dan eentje op normale temperaturen.
Benzine met hoger octaan kan geen kwaad, in 't ergste geval start ie iets moeilijker als het echt koud is.Met 98 in zoeen 95 motor, heb je dan gewoon een extra marge.
Een turbo wordt gewoon sneller warm, de laaddruk zonder intercooler zorgt daarvoor... Een intercooler lost dat wel op, maar ja, dan gaat de boost meestal ook een paar tikken omhoog. Bij Turbo's gaat het voornamelijk om de laaddruk.. je kan perfect 95 (zelfs mindeR) rijden met een turbo, als je laag in toeren blijft en je boost niet laat opkomen.. Maar ja, daarvoor heb je geen turbo gekocht...
Latere turbo's met Motronic, die hebben een knock sensor, en electronische onsteking.. als je daar 95 in kapt zal het brein gewoon de onsteking en al de rest on the fly detunen... Met K-jetronic (injectie op de orginele 930) kan dat niet..
Kvindt het artikel een beetje lauw en op bepaalde stukken heel slecht verwoord.
"Bij veel oudere 2-kleps Porsche motoren zit de bougie vanwege constructiebedingingen uit het midden, waardoor de compressieverhouding niet hoog genoeg kan zijn om detoneren te voorkomen."
- De compressie verhouding wordt niet bepaald door de locatie van de bougie
- Compressie verhogen zal geen detonatie voorkomen, maar veroorzaken
"Bij sommige typen werd daarom een extra 2e bougie per cilinder toegepast, zoals bij de 4 cilinder Carrera, de 964 en 993. Dit zijn allemaal motoren met 2 kleppen per cilinder waarbij dankzij de 2e bougie alle brandstof verbrand is, voordat detonatie kan optreden. Het is echter wel een dure en ook gevaarlijke oplossing, want wanneer 1 bougie uitvalt, zal de motor gewoon doorlopen met één kloppende (pingelende) cilinder, die uiteindelijk vanzelf uitvalt."
Das nogal kort door de bocht.. Ok het is een dure oplossing, gevaarlijk is het niet.. als het tenminste goed wordt gedaan, er moet dus een test circuit in je ontsteking zitten, waardoor je bij stationair onafhankelijk je onderste of bovenste bougies kan gebruiken... als check voor je de motor op het scherpst van de snee zet...
De oplossing zelf is niet gevaarlijk, als hij tenminste goed is geimplementeerd.
Soit, ik denk wel dat dhr Kraan er genoeg van kent, alleen krijgt ie het niet zo netjes uitgelegd in dat artikel...