Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche 930 / Brandstof

21 apr 2010 21:44

Mannen;
Kan iemand mij vertellen of het schadelijk is voor de motor om in mijn Porsche 930 / 1986 benzine octaan 95 te verstoken, ik ben er wel van overtuigd dat met octaan 98 er meer vermogen is, maar is 95 schadelijk en zoja waarvoor ??heeft er iemand een antwoord voor mij. a.u.b.
Groetjes
Ad Coertjens

Re: Porsche 930 / Brandstof

21 apr 2010 21:45

wat zegt je instructieboekje? en de zoekfunctie? :idea:

Re: Porsche 930 / Brandstof

21 apr 2010 22:26

Zonder expertise te claimen: voor een 930 wordt dacht ik RON 98 aangeraden. Turbo- en andere performancemotoren (bijv. hoogtoerige S-en) werken met hoge druk. Het is dan van belang dat verbranding gelijkmatig verloopt. Daarvoor zorgen elementen als octaan. Hoe hoger het octaangetal (RON) hoe gelijkmatiger en hoe minder kans op pingelen e.d. (te vroege detonatie die je motor kan beschadigen). Zal vast geen probleem zijn af en toe 95 te tanken, maar waarom voor die paar cent meer niet gewoon 98? (hoewel dat steeds lastiger te krijgen wordt, alleen BP en Q8 hebben 't nog, zo'n beetje).

Re: Porsche 930 / Brandstof

21 apr 2010 23:12

ik denk dat het boekje 98 zegt en ik denk dat een '86 911 turrrbo dat ook echt nodig heeft.

Re: Porsche 930 / Brandstof

21 apr 2010 23:20

IPF schreef:Zal vast geen probleem zijn af en toe 95 te tanken, maar waarom voor die paar cent meer niet gewoon 98? (hoewel dat steeds lastiger te krijgen wordt, alleen BP en Q8 hebben 't nog, zo'n beetje).


Valt reuze mee. 98 is al jaren in de minderheid natuurlijk maar er zijn nog benzinemerken genoeg die het voeren in Nederland. Zie :arrow:
98 tanken; waar?

Re: Porsche 930 / Brandstof

22 apr 2010 11:14

Eens, het is idd te doen, ik tank bijna uitsluitend 98. Maar je moet wel een beetje meer moeite erin steken. Ik zou dat zoals ik schrijf ook gewoon doen met een 930, lijkt me de moeite waard.

Het rijtje waar je naar verwijst telt best een aantal merken, maar representeert echter verre van de meerderheid van de stations in NL. Tinq, Tamoil, Gulf, Q8 e.d. zijn hier relatief kleine spelers en kom je op niet zo heel veel plaatsen tegen. Majors als Esso, Texaco en Shell (V-Power is geen 98) met pompen op elke straathoek en snelweg voeren geen 98 meer, dat was het punt, meer niet.

Re: Porsche 930 / Brandstof

22 apr 2010 13:39

http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505

Re: Porsche 930 / Brandstof

22 apr 2010 14:29

Ken dit artikel, goed stuk van Piet Kraan (= ook mijn specialist sinds kort). Ook dat van Albert Vos trouwens waarnaar het verwijst via een linkje. Enige is dat het lastig is de vraag mbt de 930 obv van deze verhalen concreet te beantwoorden. 4 observaties:

- de Turbo wordt nergens genoemd vzv ik zo snel zie. Is toch een tikkie anders dan atmosferisch?

- merendeel v/h verhaal van Vos handelt over pre-74 (logisch, komt van de Klassieke 911/912-clubsite), dus vóór de tijd van de 930

- enerzijds suggereert eea dat zo laag mogelijk RON-getal aan te bevelen is (95?), anderzijds is v.a. de '81 SC dat laagst mogelijke punt blijkbaar toch weer 98 (zie verhaal Vos) als de compressieverhoudingen nl. weer stijgen

- er lijkt mij sprake van spraakverwarring in het artikel van Vos m.b.t. RON 91. Bedoelt hij de US maatstaf, die 4-5 punten lager ligt dan de Europese, dus in feite wat wij kennen als Euro 95?

Wellicht het simpelst om: (a) het boekje van de auto te raadplegen; (b) evt. Kraan eens te bellen/mailen hierover? Ben benieuwd... :?:

Re: Porsche 930 / Brandstof

25 apr 2010 21:07

98 en niks anders. (reden is al gegeven)

Re: Porsche 930 / Brandstof

26 apr 2010 13:16

IPF schreef:- enerzijds suggereert eea dat zo laag mogelijk RON-getal aan te bevelen is (95?), anderzijds is v.a. de '81 SC dat laagst mogelijke punt blijkbaar toch weer 98 (zie verhaal Vos) als de compressieverhoudingen nl. weer stijgen



En dat vindt ik dan geen goed advies, het is te vaag... misschien ok voor wie zijn auto gewoon als vervoermiddel gebruikt, maar als je de minst goeie benznie neemt, laag octaan, in een motor die bv 9.0:1 compressie heeft.. Dan is dat prima.

Maar ga je met die zelfde motor, op een warme dag, hillclimben of je gaat rotzooien op 't circuit... Dan neem je gewoon een risico...
Een hete motor zal sneller detoneren/pingelen dan eentje op normale temperaturen.

Benzine met hoger octaan kan geen kwaad, in 't ergste geval start ie iets moeilijker als het echt koud is.Met 98 in zoeen 95 motor, heb je dan gewoon een extra marge.


Een turbo wordt gewoon sneller warm, de laaddruk zonder intercooler zorgt daarvoor... Een intercooler lost dat wel op, maar ja, dan gaat de boost meestal ook een paar tikken omhoog. Bij Turbo's gaat het voornamelijk om de laaddruk.. je kan perfect 95 (zelfs mindeR) rijden met een turbo, als je laag in toeren blijft en je boost niet laat opkomen.. Maar ja, daarvoor heb je geen turbo gekocht...
Latere turbo's met Motronic, die hebben een knock sensor, en electronische onsteking.. als je daar 95 in kapt zal het brein gewoon de onsteking en al de rest on the fly detunen... Met K-jetronic (injectie op de orginele 930) kan dat niet..




Kvindt het artikel een beetje lauw en op bepaalde stukken heel slecht verwoord.

"Bij veel oudere 2-kleps Porsche motoren zit de bougie vanwege constructiebedingingen uit het midden, waardoor de compressieverhouding niet hoog genoeg kan zijn om detoneren te voorkomen."

- De compressie verhouding wordt niet bepaald door de locatie van de bougie
- Compressie verhogen zal geen detonatie voorkomen, maar veroorzaken


"Bij sommige typen werd daarom een extra 2e bougie per cilinder toegepast, zoals bij de 4 cilinder Carrera, de 964 en 993. Dit zijn allemaal motoren met 2 kleppen per cilinder waarbij dankzij de 2e bougie alle brandstof verbrand is, voordat detonatie kan optreden. Het is echter wel een dure en ook gevaarlijke oplossing, want wanneer 1 bougie uitvalt, zal de motor gewoon doorlopen met één kloppende (pingelende) cilinder, die uiteindelijk vanzelf uitvalt."

Das nogal kort door de bocht.. Ok het is een dure oplossing, gevaarlijk is het niet.. als het tenminste goed wordt gedaan, er moet dus een test circuit in je ontsteking zitten, waardoor je bij stationair onafhankelijk je onderste of bovenste bougies kan gebruiken... als check voor je de motor op het scherpst van de snee zet...
De oplossing zelf is niet gevaarlijk, als hij tenminste goed is geimplementeerd.




Soit, ik denk wel dat dhr Kraan er genoeg van kent, alleen krijgt ie het niet zo netjes uitgelegd in dat artikel...

Re: Porsche 930 / Brandstof

26 apr 2010 18:53

Mannen;
Ik ben er achter dat ik gewoon 98 moet tanken, dat staat ook in het instructieboekje, 95 kan ook maar dan moet er heel rustig mee gereden worden, ik vind het wel erg interessant wat er allemaal over benzine te vertellen is, en dat er mensen zijn die er echt heel veel van af weten, van mijn hoeft deze rubriek nog niet te eindigen. Al de beantwoorders erg bedankt, ik heb weer wat geleerd.
Groetjes; Ad Coertjens
Plaats een reactie