Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 14:11

Hebben jullie hier wel eens van gehoord? Een kantelende zuiger?
Zie ad van TJ voor een 2e hands 996
http://www.theojansen-porsche.nl/specs.php?auto=786

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 14:17

Grappig, toevallig gisteren met iemand over dit fenomeen gesproken. Schijnt inderdaad wel voor te komen. Kan distributie van de nokkenassen zijn of idd een 'kantelende' zuiger. Aangezien tot voorkort alleen een ruilblok tot de mogelijkheden behoorde was dit niet te repareren.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 14:22

Maar hoeveel ben je kwijt om dit te repareren??

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 16:46

:popcorn:

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:18

een ruil moter of een soort revisie,

in iedergeval nieuwe cilinders en zuigers
of allemaal boren en honen en overmaat zuigers,

het is trouwens maar net hoe netjes je het wilt doen maar is best en kosten plaatje als je het niet zelf kan

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:31

Voor de meer visueel ingestelden onder ons (waartoe ik mijzelf ook reken)
Afbeelding

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:44

Ik zou rekenen op een totaalrevisie, want 't komt mij vreemd over dat de rest nog helemaal okselfris zou zijn :scratch:

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:46

Zuiger gaat op en neer en kan geen kant op, hoe kan ie dan kantelen?

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:50

Van iemand bij Porsche Centrum Leusden begreep ik dat een kantelende zuiger hét grote probleem was van de 996 3.4.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 17:56

bully schreef:Zuiger gaat op en neer en kan geen kant op, hoe kan ie dan kantelen?


Door overmatige slijtage. Kan veroorzaakt zijn door planken met koude motor, verkeerde olie, slecht onderhoud etc.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 18:01

Hij kan niet kantelen :wink: ,dan is het wel erg slecht met dat blok. Je kan dan de zuiger iets heen en weer in de cilinder bewegen. :mrgreen:

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 18:16

Ik zou een 996 met een kantelende zuiger iig lekker aan mijn neus voorbij laten gaan. een 996 zonder kantelende zuiger overigens ook :wink:

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 18:29

Van de week iemand gesproken met een 49 maanden oude 997. Onder coulance (want eigenlijk maar garantie tot 48 maanden) ruilmotor gekregen van Pon vanwege een kantelende zuiger. En een nieuwe motor kost dus 12k. Overigens niets voor TJ om zo'n auto zo te verkopen.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 21:29

@Maarten dat vond ik ook zo vreemd.
Normaal alleen maar volledig goede auto's.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 21:51

misschien hoorde theo het tikje te laat.

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 22:54

Guess so. Maar volgens mij gaan (normaal gesproken) auto's die hij inruilt die niet aan zijn kwaliteitseisen voldoen door te stoten naar handelaren met andere kwaliteitseisen...

Re: Kantelende zuiger ?

22 apr 2010 23:12

bully schreef:Zuiger gaat op en neer en kan geen kant op, hoe kan ie dan kantelen?

Betekend ook niet dat de zuiger echt kantelt natuurlijk. Maar zoals hierboven geschreven door bv met een koude motor flink te planken treed overmatige en ongelijke slijtage op waardoor de zuiger te ruim in de cylinder komt en kantelende beweging wil maken.
Kan overigens heel goed het eerste teken van een ****-motor zijn :wink:
Er is al eerder veel gesproken over het feit dat motoren die plof zeggen vaak van te voren een tikkend geluid maken. Maar goed laten we die discussie hier niet overnieuw voeren.

Maarten schreef:En een nieuwe motor kost dus 12k.

Dat is de prijs van een motor onder coulance. In de prijslijst staat de motor voor een 997-II toch echt voor ruim Eur 29700 en een 996 motor voor ruim Eur 28500 :idea:

Re: Kantelende zuiger ?

23 apr 2010 12:59

Hmmm....

TJ lijkt mij iemand die vrij goed de weg weet in P-land en in eigen beheer zou hij een dergelijke motorschade voor "relatief" weinig geld moeten kunnen herstellen. En iedereen weet dat een goede P meer geld oplevert dan eentje met motorschade.

Waarom laat hij dan een toekomstige koper dit probleem oplossen? Een handelaar geeft over 't algemeen geen kadootjes.

Misschien tijd om 't aan TJ zélf te vragen voordat onze alarmbellen gaan rinkelen?

Re: Kantelende zuiger ?

23 apr 2010 13:29

Bij de Alfa's kwam dit ook wel eens voor, maar dan kon je de bussen met zuigers vernieuwen :!:
Dit zou ook bij een luchtkoeler mogelijk zijn, jammer dat het bij een 996/997 niet kan :cry:
Weet iemand waarom ze dit zo moeilijk gemaakt hebben bij de waterkoelers :?:

Re: Kantelende zuiger ?

23 apr 2010 14:32

Top dat Theo dat zo in zn advertentie zet, chapeau.
Het feit dat hij het zelf niet herstelt geeft wel aan dat het een flink klusje is.

Goeie kans voor iemand die het met plezier zelf aanpakt.
Goed motortje scoren bij Do ?

Re: Kantelende zuiger ?

23 apr 2010 14:42

molen934 schreef:Bij de Alfa's kwam dit ook wel eens voor, maar dan kon je de bussen met zuigers vernieuwen :!:
Dit zou ook bij een luchtkoeler mogelijk zijn, jammer dat het bij een 996/997 niet kan :cry:
Weet iemand waarom ze dit zo moeilijk gemaakt hebben bij de waterkoelers :?:


Bij de luchtkoelers kan je inderdaad de 'bussen' en zuigers vernieuwen, gewoon een nieuw setje cilinders en zuigers a $$$$$$$$$$$

De bussen van een alfa zijn van gietijzer, Porsche (en tegenwoordig bijna alle auto fabrikanten) heeft voor een andere techniek gekozen. Gietijzer is namelijk niet zo slijtvast, wel goedkoop ($) en heeft veel goede eigenschappen. Een veel slijtvaster materiaal is bijvoorbeeld Nikasil (het oppervlakte van een luchtkoeler cilinder) maar wel $$$$$$$$, of Alusil (het materiaal van de 944/28 blokken, dat is $$$$ en dat heb je Lokasil, de techniek van de 997/7 en boxster blokken, dat is $$. Op zich is de Lokasil techniek high tech. Het blok wordt zo gegoten dat alleen het slijtvaste materiaal op of ter hoogte van de clinderwanden zit. De rest van het blok bestaat uit 'gewoon' aluminium. Dit in tegenstelling tot het 944/28 blok wat helemaal uit slijtvast materiaal bestaat waarbij er nog een dure oppervlakte behandeling moet worden toegepast op de cilinderwanden. Je kan een 996/7 blok natuurlijk wel uitboren en verbussen.

Re: Kantelende zuiger ?

23 apr 2010 14:55

Kwas bij een technische avond bij Porsche Gelderland, daar werd verteld dat een 996/997 blok zeer moeilijk is te demonteren en bussen te plaatsen :!:
Zou in de constructie zitten :shock:

Re: Kantelende zuiger ?

24 apr 2010 0:00

TJ hanteert de laatste tijd lagere prijzen, heeft wellicht ook zijn weerslag op hetgeen hij aanbiedt. Niet l*llig bedoeld trouwens.

Re: Kantelende zuiger ?

24 apr 2010 0:15

De prijzen kantelen ook. Een paar maanden geleden was er bij TJ een actie met 10% korting op 996'en, echter niet nadat de prijzen, in ieder geval van een aantal auto's, eerst met zo'n 5% verhoogd waren. Nu zijn de standaard prijzen láger dan destijds de prijzen met 10% korting. Kantelende prijzen zuigen niet altijd.
Plaats een reactie