25 apr 2010 10:13
25 apr 2010 10:19
25 apr 2010 11:24
25 apr 2010 11:31
25 apr 2010 11:39
25 apr 2010 12:10
25 apr 2010 12:19
WillemB schreef:Geen sporen van lekkage![]()
Anders even bijvullen met koelvloeistof tot maximum peil (GEEN water) en even warm draaien, visuele controle op lekkages, vervolgens af laten koelen en kijken of het nu wel op niveau blijft.
25 apr 2010 12:48
25 apr 2010 13:19
Wolf schreef:ook even naar de olie kijken.
Peter 993 schreef:Hoe ziet de olie er uit? Geen witte smurrie?
25 apr 2010 13:57
Peter 993 schreef:op naar de dealer/specialist (die je overigens niet overal de schuld van kan geven, je hebt een 7 jaar oude auto, dit soort dingen gebeuren gewoon).
Waarom denk je overigens dat de koelvloeistof vervangen is? Was dat nodig?
25 apr 2010 13:59
JMS schreef:Wolf schreef:ook even naar de olie kijken.Peter 993 schreef:Hoe ziet de olie er uit? Geen witte smurrie?Zou ik ook maar even doen voor de zekerheid
25 apr 2010 14:06
WillemB schreef:Als je dan de motor laat draaien gaat de koelvloeistof en de luchtbel rondgepompt worden en zodra de luchtbel het reservoir bereikt wordt ie automatisch ontlucht en neemt de koelvloeistof ook de plaats in van de luchtbel, en presto je niveau daalt. Ik heb het vermoeden dat dit aan de hand is bij jouw Boxster maar nogmaals ik ben er niet bij geweest.
Vandaar mijn advies, bijvullen, warmdraaien, afkoelen en nogmaals het niveau bekijken. Pas dan kan je zeggen of je een lek hebt of niet.
25 apr 2010 14:26
De oliedop en het beetje olie wat ik op de peilstok kan zien ziet er uit als nieuw, maar er zit natuurlijk ook gewoon een bak verse olie in (grote beurt).
25 apr 2010 15:07
Dat is al goed(zeer goed) maar bij de witte smurrie werd bedoeld dat er een (kop)pakking gescheurt zou kunnen zijn, en dat de koelvloeistof bij de motorolie loopt.
Dus nu kan het of een gewone lekkage zijn of de luchtbel waar Willem al van gesproken heeft.
25 apr 2010 15:37
25 apr 2010 15:43
25 apr 2010 15:51
25 apr 2010 15:55
25 apr 2010 18:41
Olaf schreef:Leesvoer.. en mss stilt het de honger
25 apr 2010 18:42
Tom80 schreef:Wellicht ten overvloede: het type koelvloeistof staat meestal vermeld op of in de buurt van de vuldop, en in ieder geval in het instructieboekje. Ik vermoed dat je G12+ nodig hebt.
25 apr 2010 18:48
25 apr 2010 18:51
25 apr 2010 18:52
Paul II schreef:2,5 liter is waanzinnig veel; lijkt geen luchtbel maar lekkage.
Koelvloeistof zet wat uit bij opwarmen, dus peil zou eerder wat hoger moeten zijn. Temperatuur blijft ok zolang er niet (veel) te weinig vloeistof in zit...
25 apr 2010 18:54
25 apr 2010 18:57
Paul II schreef:Het een sluit het ander niet uit![]()
Een lek kan pas 'open gaan' na druk opbouw en sluiten voor de druk weer atmosferisch is.