Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 mei 2010 14:32
Gisteren heb ik even gekeken naar de 964 C2 1989 van een kennis van een kennis. De auto is 11 jaar in zijn bezit, prima onderhouden en heeft 196k km gelopen. Een jaar geleden begon de motor te roken en te lekken en is de auto stil gezet in de garage.
Het leek me verstandig om de motor eerst even handmatig een aantal slagen rond te draaien voordat we zouden kijken of de motor nog wilde lopen. De motor was het eerste stukje gemakkelijk te draaien met een sleutel op de dynamo maar vervolgens draaide deze niet meer verder. Allereerst dacht ik aan een stevige compressie en ik weet dat je dan met wat geduld toch langzaam verder moet kunnen draaien. In dit geval het tegendeel: geen enkele beweging. Terugdraaien leek me niet verstandig dus ik heb het hierbij gelaten. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.
Hebben jullie andere suggesties?
02 mei 2010 14:52
dan zou ik eerst de bougies eruit draaien en dan verder kijken.
robert
02 mei 2010 15:10
Dat zou inderdaad de eerst volgende stap zijn als we ermee aan het werk zouden gaan, tenzij er aannemelijke andere suggesties zouden zijn. Ben benieuwd of vergelijkbare problemen voorkomen met de boxers. Ik heb met de zoekfunctie niets kunnen vinden.
02 mei 2010 15:15
Beginnen zoeken vanaf het gemakkelijkste
en zo verder, en dus beginnen met wat Robert hier al boven schrijft!
02 mei 2010 15:57
want we kunnen allerlei dingen bedenken die het zijn maar misschien valt het mee
02 mei 2010 17:19
Pepper schreef:
Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.
Kan dat wel, dacht dat door het dry-sump systeem er geen olie bleef staan?
02 mei 2010 22:09
Da's interessant. Hoe komt olie überhaupt in de cilinders? Is dat alleen olie die nog onder de kleppendeksels aanwezig is en langs de uitlaatklep de cilinder inloopt? Hoeveel olie kan er uit het systeem door de koppakking in de cilinder komen? De olie tank zit toch hoger dan de motor? Of kan er inderdaad niet zoveel olie in een cilinder terechtkomen omdat het een dry-sump systeem is?
03 mei 2010 9:09
Kan natuurlijk altijd !
Maar of er zoveel in kan betwijfel ik hoor ,
tenzij je er (veel) teveel olie in gekapt hebt , zie olie bijvullen (lopende en warme motor )!
03 mei 2010 9:17
Kan natuurlijk altijd !
Wat kan natuurlijk altijd? Waarom natuurlijk? En hoe dan?
03 mei 2010 9:25
Jaco schreef:Pepper schreef:
Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.
Kan dat wel, dacht dat door het dry-sump systeem er geen olie bleef staan?
Jeetje Jaco, wat doe jij hier
Ga terug naar de levende wezens
On topic weer
Er kan tijdens stilstand beetje olie van onder de zuiger naar er boven lopen maar nooit zo veel dat er hydraulic lock optreedt.
Je bent vast gewoon tegen de compressie aangelopen.
Draaien aan de dynamo/koelventilator poelie gaat zeker niet makkelijk om de motor rond te tornen met gemonteerde bougies.
Slipte de poelie niet onder de snaar toen de motor blokkeerde?
Je zou het moeten doen met een sleutel op de krukaspoelie maar dat is gepiel...
Gewoon in de 2e/3e versnelling en met een paar mensen, en dan heen en weer mag best, terugdraaien dus.
Zou overigens gewoon proberen te starten
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 03 mei 2010 9:26, in totaal 1 keer bewerkt.
03 mei 2010 9:25
Kan "natuurlijk" altijd , bedoel ik mee als je bv. teveel olie in je elfje gedaan hebt ,
Olie bijvullen bij een elfje doe je :
1/ horizontaal (zoals alle auto's)
2/ Op bedrijfstemperatuur
3/ met een lopende motor ,
Doe je die niet ? is het goed mogelijk dat je er zomaar ff 3 a 4 liter teveel in gekapt heb !!
Dat bedoel ik !!!
03 mei 2010 9:28
Maar dat betekent teveel olie er in; betekent géén 'waterslag' met olie dus
03 mei 2010 9:31
Misverstand: de 911 aircooled heeft indedaad dry-sump systeem, maar er blijft altijd een hoeveelheid olie in het "carter"staan, de krukas moet ook smering krijgen he. Het dry-sump systeem zorgt ervoor dat de olie niet kan opspatten zoals bij een zogenaamd nat carter, en dat er steeds voldoende smering is. Als de olie volledig weg zou zijn uit de motor, dan zou bij het starten de krukas geen smering hebben...
In dit geval: zoals eerder gezegd, draai de 6 bovenste bougies eruit en probeer te draaien met de sleutel.
03 mei 2010 10:14
Misverstand
Dry-sump betekent olievoorraad in reservoir waardoor oliepomp altijd verzekerd van aanvoer en daardoor de motor van smering, ook tijdens grote dwarskrachten in bochten
Smering gebeurt onder druk en niet door een plas(je) in carter.
Alleen na olieverversen is te zien dat de oliedruk even langer weg blijft doordat de oliepomp en aanvoerleiding leeg is gelopen, anders direct druk
03 mei 2010 10:29
Hoe het olie bijvullen werkt bij een 911 weet ik. Ik ga er ook vanuit dat de eigenaar van de Porsche waar we het hier over hebben na 11 jaar ook weet hoe dat moet en dat er dus geen sprake is van een te hoog olie niveau. Wel bedankt voor je uitgebreide feedback.
Olie kan dus de cilinders inlopen vanuit het carter. Is dat ook wat er gebeurt als een 911 wat langer gestaan heeft en er bij het starten een mooie blauwe wolk ontstaat? En is er dan dus samenhang tussen slijtage van de zuigerveren en de mate waarin dit gebeurt?
Het was inderdaad zo dat de snaren gingen slippen en dat ik daar gestopt ben. Ik heb wel eens vaker een motor door de compressie heen moeten draaien maar dat is me altijd gewoon gelukt zonder al te veel moeite. In dit geval is het zo dat het gaat om de auto van een ander dus ben ik wat voorzichtig maar ik kan me haast niet voorstellen dat er zoveel kracht voor nodig is. De auto heen en weer bewegen in de versnelling lijkt me goeie optie. Bougies eruit lijkt me stap 1.
03 mei 2010 10:37
Pepper schreef:Olie kan dus de cilinders inlopen vanuit het carter. Is dat ook wat er gebeurt als een 911 wat langer gestaan heeft en er bij het starten een mooie blauwe wolk ontstaat?
Klopt.
En is er dan dus samenhang tussen slijtage van de zuigerveren en de mate waarin dit gebeurt?
Dus...? Geen enkele relatie met elkaar; smering geeft geen slijtage
@Marcel, waterslag was speciaal voor jou
bedenk ik me nu pas, achteraf
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 03 mei 2010 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.
03 mei 2010 10:38
Met waterkoelingen heb ik deze "(B)lock" vaak meegemaakt ,
maar met olie moet er volgens mij toch iets ernstigs aan de hand zijn !
03 mei 2010 10:50
Paul II schreef:Zou overigens gewoon proberen te starten
Of even op de startmotor rond laten draaien met de zekering van de benzinepomp oid. eruit.
Dan weet je tenminste of ie ronddraait en fatsoenlijk druk opbouwt.
Kleine moeite en wat minder "spannend".
Ding is langer dan een jaar geleden "rokend en lekkend" weggezet.
03 mei 2010 11:54
Met jullie kennis en tips durfde de eigenaar het aan: De startmotor lijkt wel te willen draaien trekt alle spanning naar 0 en komt niet rond. Toch gek lijkt me.
03 mei 2010 11:56
Accu niet gewoon 'leeg'
Aan een lader gehangen, afgelopen jaar?
Indien recent pas opgeladen, kan de accu overleden zijn door diepe ontlading.
03 mei 2010 12:07
Waren de bougies er nu uit of niet..??
03 mei 2010 13:30
Hij heeft het geprobeerd met startkabels omdat de accu inderdaad leeg was. Wel met de bougies er nog in. Ik denk niet dat de eigenaar het voor elkaar krijgt om die eruit te halen. Wellicht dat ik dat binnenkort zelf nog eens ga proberen. Hij wil de auto wegdoen en ik heb wel zin in een project voor een hele lange winter.
Hoe kom je tot een fatsoenlijk bod op zo' auto? Ervan uitgaande dat de motor aan revisie toe is en dat de rest van de technische staat onzeker is (behalve dan de complete administratie van bonnen vanaf half jaren '90 en het onderhoudsboekje dat bijgewerkt is tot 150.000) en de rest netjes is.....
Even een rekenvoorbeeld met de natte vinger:
- waarde van "nette" '89 er met 196k km met redelijke historie zonder gebreken: tussen de €15.000 en €20.000?
- motorrevisie (pakkingen/ lagers/ klepveren/ zuigerveren/ koprevisie en arbeid): € 10.000?
- andere onzekerheden (remmen/ onderstel): € 5.000??
- roestplekje bij rubber acherruit herstellen/ bijspuiten: € 1.000
Blijft er dan alleen een oud ijzer prijs over?
03 mei 2010 13:44
reken ook maar:
nieuwe schokbrekers
draag arm rubbers
olie leidingen
dan ook maar eens goed kijken naar:
remvloeistof
remblokken en schijven
remklauwen
voor de koper die de revisie en andere dingen niet zelf kan zijn dit geen koopjes.
03 mei 2010 13:53
Een kennis van een kennis lijkt me geen vriend....
Wil je de auto overnemen voor een schappelijk prijs moet je natuurlijk voor jezelf uitsluiten dat er geen grote (lees dure) problemen zijn.... ik ga er gemakshalve vanuit dat dit reeds meespeelt in je gedachtengang.....
Welnu, dan zou ik niet de oplossing aandragen die de auto voor jou alleen maar duurder maken..... gewoon risco analyse doen en een gokje wagen..... daar hoort een schooiersbod bij......
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.