Op sommige Amerikaanse en Duitse fora reeds uitgebreid behandeld, hier vind ik het niet zo meteen terug in detail, maar de luchtinlaat van een Boxster is licht problematisch : achter de linkse zijdelingse luchthapper zit de luchtinlaat. De lucht gaat via een rubberen buis naar de luchtfilter en zo (uiteraard...) naar de motor.
Alleen... zit er tussen de zijdelingse luchtinlaat en de rubberen buis een grote zwarte plastic plaat die de rechtstreekse luchtstroom volledig afsluit en enkel langs de zijdelingse randen lucht toelaat. Officieel zit die plaat daar om het binnenzuigen van sigarettenpeuken die je buitengooit e.d. te vermijden die dan de luchtfilter en de moter in brand zouden kunnen laten vliegen...ben niet roker dus..so what ???
Met andere woorden, de luchtstroom wordt serieus gehinderd en hoe groter het vermogen van de motor, dus hoe grotere motor (3.4 bij mij) en hoe meer de rest geoptimaliseerd is (chiptuning en sportluchtfilter) hoe meer die restrictieve luchtinlaat de lucht hindert en dus vermogen kost.
Nog met andere woorden, om de luchtinlaat te optimaliseren verwijderen onze Amerikaanse en Duitse collega's die zwarte plaat en vervangen ze door b.v. een metalen gaas. Men noemt dit de-snork of de-snorkeling. Hiertoe dient het zijdelingse rooster verwijderd te worden, wat een delicate klus is met risico op lakbeschadiging en bevestigingsclips die afbreken...
Heel dit verhaal om jullie ervaringen terzake te vernemen...en anderzijds mijn creatief alternatief te melden : ipv de hele boel te demonteren, plaat te verwijderen, gaas bevestigen, terug monteren...en risico's terzake te nemen, heb ik het volgende bedacht en uitgevoerd :
Men neme een boormachine en een splinternieuwe, dus zeer scherpe boor met diameter 8 mm en boort tussen de uitsparingen van de lamellen van de zijdelingse luchthapper gaten in de plastic plaat. Dat gaat heel vlot, want het is een soepele soort platic waar je zo doorheen boort. Je kan zo met een beetje handigheid een aantal rijen gaten maken, telkens 5 mm plaats laten tot elk volgend gat enzovoort. Tussen twee lamellen kan je ook met wat handigheid twee rijen gaten maken. Om te vermijden dat boorslijpsel naar binnen valt, heb je iemand nodig die met een smal opzetstuk van de stofzuiger alles naar buiten wegzuigt.
Dus, niks demonteren of beschadigen, en een hele reeks gaten in de plaat die er de facto een rooster van maken. Resultaat : mooier en luider inlaatgeluid, vrijere luchtstroom en meer vermogen. Een Amerikaan met rollenbank meldt 5 pk winst met hun systeem, dus mijn oplossing kan niet veel slechter zijn....
Reacties ?