Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 17:29

Oei, zojuist mijn mooie en originele 911SC uit 1981 de kleppen gesteld....bij het openen van de kleppendeksels hield ik 3 kopbouten in mijn handjes. Dat wordt dus sleutelen.
Weet iemand waar ik een goede motorstand kan vinden waar ik de motor aan kan bevestigen als ik eraan ga sleutelen? Weet iemand ook of je perse de nokkenassen moet vewijderen of kan je hele koppenboel bij elkaar houden en als één geheel demonteren?

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 17:49

Ben ook benieuwd naar reacties ! :popcorn:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 18:06

Mmm zou me eens op de kop krabben of een stukje revisie nu niet handig is...

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 18:29

Hoi lagunamak,
wat is nou exact het probleem van die bouten ?
gewoon losgekomen of draad uit de carter getrokken , ik bedoel niet alleen bij jou maar in het algemeen dan .
gr Diablo

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 19:00

Meestal breken die krengen af !

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 19:05

Oei , dan moet alles wel open :bang:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 19:06

zeer bekende kwaal SC. google is je vriendje. ik gok op 10000 hits voor porsche sc headstuds.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 20:32

wolf schreef:google is je vriendje. ik gok op 10000 hits voor porsche sc headstuds.

Ongeveer 18.100 resultaten

Re: 911SC kopbouten/motor stand

20 mei 2010 21:30

bij mij zelfs meer, maar ik heb de safe search dan ook uit staan :lol:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:09

die kopbouten breken gewoon af.

belangrijkste is of iemand weet waar ik een goede beugel ofzo kan kopen die ik op de punten kan vastmaken waar normaal de versnellingsbak aan de moter komt. Kan de motor mooi vrij hangen als ik 'm uit elkaar peuter....

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:22

Hoi lagunamak,
Je bedoeld zoiets ongeveer?
Afbeelding

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Ga ... _poot.html
:salut:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:25

Of deze te huur ,
http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Ga ... stand.html
en deze te koop
http://www.2dehands.be/autos/autoaccess ... &start=273

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:55

wolf schreef:zeer bekende kwaal SC.

Niet alleen de SC, al is die de afgelopen jaren het meest aan de beurt geweest maar vroeg of laat krijgen alle luchtgekoelden er schijnbaar mee te maken. Begreep laatst dat ook de 964 en 993 inmiddels al aan de beurt gaan komen.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:57

Of bedoel je alleen de beugel ,
zie link onder , een forummer (Mayonaise) verkocht het een tijdje geleden!

viewtopic.php?f=12&t=26823&start=0

Afbeelding :salut: :salut:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 8:58

maurice schreef:
wolf schreef:zeer bekende kwaal SC.

Niet alleen de SC, al is die de afgelopen jaren het meest aan de beurt geweest maar vroeg of laat krijgen alle luchtgekoelden er schijnbaar mee te maken. Begreep laatst dat ook de 964 en 993 inmiddels al aan de beurt gaan komen.

Als ze de 911 3.2 maar overslaan !! :mrgreen: :mrgreen:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 9:06

Vrees van niet Diablo. Als ze jouw 3.2 dan maar overslaan :mrgreen:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 10:45

Probleem komt bij de SC en de 3.2 voor.
De draadeinden aan de uitlaatkant zijn van Dilavar. Nieuw zijn ze sterk, maar door corrosie krijgen ze onregelmatigheden aan het metalen oppervlak. Dat zorg voor stress-concentratie waardoor ze afbreken. Net als bij een zak chips, sterk materiaal maar maak een kleine knip in het materiaal en het scheurt door.
Om dat probleem op te lossen zijn de dilavars in de in latere bouwjaren van een coating voorzien; de laatste 3.2 met een zwarte expoxycoating. Dat maakt ze wel beter bestand tegen deze opervlaktecorrosie. Als je een los stuk draadeind tegen komt achter het klepdeksel dan is dat draadeind dus afgebroken.
Meningen die ik er over lees en hoor: de 12 Dilavars vervangen door gewone stalen draadeinden die ook aan de inlaatkant zitten; of alle 24 vervangen door de draadeinden van de 993.
In mijn 3.2 hebben ze het nu toch al 21 jaar en 225.000 km uitgehouden.
De revisie die er aan zit te komen heeft bij mij te maken met koppen en zuigerveren die "gedaan" moeten worden. De rest gaat dan natuurlijk gelijk mee...

Het loskomen van de draadeinden uit het carter dat bij de 2.7 wel voorkomt heeft een andere oorzaak; dit merk je doordat de moeren los komen te zitten en je de indruk krijgt dat even opnieuw aangedraaid moeten worden. De moeren liggen dan dus niet los achter het kleppendeksel.
Aandraaien heeft dan overigens weinig zin, want in plaats van dat je alles weer vast draait, trek je het complete draadeind verder uit het carter.

Leuk he .... :?
Laatst bijgewerkt door lindemans op 21 mei 2010 16:11, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 10:51

Hallo Lagunamak,

ik heb momenteel hetzefde probleem met mijn 2700cc 911S motor.
Het is belangrijk om te weten of de kopmoeren slechts losgeraakt zijn, of dat er wat anders aan de hand is. Bij mij waren er twee kopmoeren losgeraakt en was er van één het draadeind met draad en al uit het onderblok getrokken.
Wil je alles weer netjes op moment hebben mét een goede afdinchting van de koppen, dan zou ik adviseren om de gehele cilinderbank (of misschien beide) te demonteren voor inspectie om vast te stellen wat het probleem is.....

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 11:55

maurice schreef:
wolf schreef:zeer bekende kwaal SC.

Niet alleen de SC, al is die de afgelopen jaren het meest aan de beurt geweest maar vroeg of laat krijgen alle luchtgekoelden er schijnbaar mee te maken. Begreep laatst dat ook de 964 en 993 inmiddels al aan de beurt gaan komen.


Dat las ik 5 jaar terug ook al, maar het probleem blijft toch geconcentreerd op de SC.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 12:48

wat ik ervan gelezen heb, schijnt het probleem zich met name bij de 3.0 SC én turbo voor te komen. suggestie in de boekjes is inderdaad om de dilavars te verwijderen en er stalen voor in de plaats te doen. dat zal dan moeten houden. Bij de 3.0 trek je het draadeind niet uit het blok, want dat is van aluminium (sterk) waarbij het bij de 2.7 van magnesium is. Daar trek je draadeinden uit het blok.
Bij mij zijn er drie bouten afgebroken, op verschillende lengtes. Opmerkelijk is dat de motor geen olie lekt, je hoort 'm wel een beetje gevoelige IMS Lager sinds ik 'm kort voor z'n beurt even heb gemangeld naar Frankfurt en weer terug.

Ik ben nog nieuwsgierig of je de koppen als soort van geheel kan verwijderen (inclusief nokkenassen) of dat je alles moet demonteren.

Revisie van de gehele motor is voor een latere tijd gepland (eigenlijk heeft-ie helemaal geen revisie nodig, loopt perfect en verbruikt 0 olie.) Maar goed, dit moet even gedaan worden.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 13:10

Hoi Lagunamak,
ik zie dat je al contact zoekt met "mayonaise" !
Geen dank hoor (voor al die moeite) ! :popcorn:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

21 mei 2010 15:43

Als je alleen de tapeinden wilt vervangen dan zou je de complete eenheid van nokkenas-huis en de 3 koppen als geheel kunnen lostrekken en weer terugmonteren; wordt vaker gedaan. Als hij niet aan een koprevisie toe is kun je dat doen.

Re: 911SC kopbouten/motor stand

22 mei 2010 23:06

hoi Diablo,

spreekt voor zich dat mijn dank groot is voor de link naar mayonaise en zijn speciaal gereedschap. Excuus dat ik daarvoor niet eerder iets heb vermeld. Zit pas sinds kort op dit forum, waarvan ik overigens vind dat het prima werkt, dus ben niet direct op de hoogte hoe eea werkt enzo.

binnenkort gaat de grote klus beginnen. Zal melding maken van dit project op dit forum.....

tot zover ben ik prima geholpen. ik verwacht na een aantal maanden dat ik anderen van dienst kan zijn...

Re: 911SC kopbouten/motor stand

22 mei 2010 23:13

lagunamak foto's doen het altijd goed :wink:

Re: 911SC kopbouten/motor stand

22 mei 2010 23:13

Hoi lagunamak,
je bent vergeven , als je pic's plaatst , veel pic's van de werken aan je motor :ba: :wink:
Wens je nog veel sleutelplezier :thumleft:
Apropoz is het nog wat geworden bij mayonaise ?
gr Diablo
Plaats een reactie