P1117(p), P1118(p), Bank 1/2 after CC oxygen sensor heating, zijn de regelmatig terugkerende foutcodes van mijn 996 C4 2001 (USA geimporteerd).
Eerst werd gedacht aan defecte oxygen sensoren, later aan de lucht/brandstof sensor. Beiden zijn vervangen maar de foutmelding bleef terugkomen. Nu wordt er gedacht aan defecte nokkenasverstellers, mede omdat de auto nooit zijn topsnelheid heeft gehaald (ook niet na het uitvoeren van de diverse ideeen welke mij op dit forum zijn aangedragen, (na mijn allereerste forumvraag waarvoor nogmaals dank
). Het vervangen van de twee nokkenasstellers kosten incl. arbeidsloon om en nabij de € 2.000,=. Alvorens dit te doen zijn mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met bovenstaand probleem, met name de combinatie van de foutcode(s) en "geen" maximale vermogen/snelheid halen (max snelheid is 259 km/u)?
- Bij defecte nokkenasverstellers is aan de buitenkant geen verschil te zien met nieuwe verstellers, maar hoe weet ik dan dat ze "echt" defect zijn?
- Zou er nog een ander (over het hoofd gezien) oorzaak kunnen wezen?
Het "check engine" lampje gaat altijd/meestal aan bij (net van huis zijn) koude motor, lage constante snelheden (rond 100 km/u) in bv een file of traject controlezone, na een "tussenstop" (bv na het tanken) of na een (lange) rit (bijna thuis) dus NOOIT op zeer hoge snelheid (> 180 km/u) of vol vermogen.
Overigens niets anders dan lof voor het geduld en de passie van mijn Porsche specialist maar ik denk maar zo "het is mijn geld ... en als ik dit eventueel aan iets anders zou kunnen uitgeven zoals nieuwe Porsche gadgets ... graag.
Alvast bedankt: Dikke Leo