Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Gesloten onderwerp

996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met fotos

06 jun 2010 23:52

Zoals in mijn andere 2 topics aangegeven zou ik hier even een topic aanmaken met het verloop van mijn auto.

Zaterdag ochtend begonnen met de motor eruit te halen, ondanks t feit dat t voor mij de eerste keer was, stond hij er na 3,5 uur toch naast.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Daarna versnellings bak erachter weggehaald en in de motor montage bok gehangen. toen dat geregeld was ben ik eerst begonnen met de cilinderkop waar ik van dacht dat t niet meer goed was....
En inderdaad, timing stond niet meer goed, ketting geleider uit het onderblok geslagen, alle kleppen krom
Afbeelding
Opzich allemaal niet heel erg spannend, want dat had ik ook wel verwacht, maar wat ik in het onderblok aantrof was voor mij wel redelijk bizar bij een, in mijn ogen, toch vrij simpele schade.....
Afbeelding
Misschien voor de kenners hier vrij standaard, maar ik had nog nooit gezien dat een complete cilinderwand weggeslagen is na een versprongen ketting.
ik vraag me dan ook een beetje af ofdat dat wel echt de oorzaak is, ofdat er toch iets anders gebeurd is, en dat de oorzaak toch in het onderblok gezocht moet worden.
Maar eerlijk gezegd zag ik het niet meer zitten om het onderblok verder te strippen omdat het in mijn ogen toch niet meer te reviseren is (zelfs de krukas is beschadigd op de wangen, en het lagerhuis is ook beschadigd)

Dus ik ben wel een heel klein beetje teleurgesteld, en ik zit nog een beetje te overwegen wat de beste optie is. ik weet dat mijn motoren handelaar een 3.6 uit 2005 heeft liggen, maar eigenlijk vind ik dat je een porsche orgineel moet houden, dus morgen de specialisten hier in nederland (ik ken alleen MH in peize, DSP, en Alpo) maar eens afbellen wat de beste opties zijn, en ook maar eens contact leggen met pon wat daar mijn opties zijn, in tegenstelling tot porsche zit ik op het gebied van VW/Audi redelijk goed met mijn connecties, en zou ik op die manier miss een leuke korting op een ruil blok moeten kunnen krijgen, als er geen losse gebruikte onderdelen om te reviseren te koop zijn.

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 0:22

er komt sowieso een ruilmotor in, dus echt "orgineel" is hij dan niet meer. Ik zou persoonlijk dat 3.6 blok zeker overwegen :thumleft:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 7:24

Bij Alpo komen regelmatig trucks met nieuwe motoren van "waterkokers" aan :idea:
Jammer dat ze zo duur geworden zijn de laatste jaren :oops:
Ja wat te doen :?:

PS
Jij verteld thuis te zijn met Audi en VW.
Kocht jaren terug een nieuwe Audi A 4 en daar ging met ff 50.000 km mijn distrubutie ketting stuk, komt nooooit voor vertelde ze mij :evil:
Is dat zo :?:
Ook een behoorlijke puinhoop in het blok :x

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 7:45

Leuk project ga ik zeker volgen :thumleft:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 9:22

Idd leuk om te volgen.. Zou er mooi een 3.6 in gooien, meer vermogen en minder plofgevoelig (voor de volgende keer, zullen we maar zeggen...) :wink:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 11:16

molen934 schreef:Bij Alpo komen regelmatig trucks met nieuwe motoren van "waterkokers" aan :idea:
Jammer dat ze zo duur geworden zijn de laatste jaren :oops:
Ja wat te doen :?:

PS
Jij verteld thuis te zijn met Audi en VW.
Kocht jaren terug een nieuwe Audi A 4 en daar ging met ff 50.000 km mijn distrubutie ketting stuk, komt nooooit voor vertelde ze mij :evil:
Is dat zo :?:
Ook een behoorlijke puinhoop in het blok :x



kijk maar eens op internet nu nog steeds sprak laats iemand met een audi 70000 km en distributie ook versprongen

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 12:04

leuk topic om te volgens en ik zou voor een 3.6 gaan en lekker gaan genieten. :drive:


ik zelf ben uiteindelijk voor een 993 motor gegaan in de 964 en heb daar dagelijks van genoten, momenteel is de auto al 3 maanden onder
behandeling voor een vers kleurtje en wat plaatwerk.

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 12:28

heb inmiddels diverse mensen gesproken, maar de conclusie is toch wel dat de 3.6 motoren ook gevoelige IMS Lager.

Wat het audi verhaal betreft, ik ken alleen slechte kettingen bij de late types 2.4 V6, en bij de dwars geplaatste (VR) 3,2's waarvan die laatste motor mijn specialiteit is, de 2,8/2,9/3.2 vr motoren zijn voor mij dagelijkse kost.

Op dit moment bezig om een golf 1 met een 3.2 uit een audi TT af te bouwen :)

weet niet of ik hier mijn site mag posten, dus ik doe dat nog maar even niet.

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 12:56

dat mag(volgens mij) je kan een link plaatsen onder je teksten als je wilt,
dit ontstaat uit een vraag van iemand,waar je gewoon antwooord op geeft, je meld je hier met een porsche project :thumleft:

ik vind het altijd leuk om te zien wat ander hobbymatig of zakelijk bouwen

er was ergens nog eend raadje van een bedrijf die een 993 turbo zou tunen maar die zal het wel druk hebben want heb nooit meer een update gezien

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 13:01

houje hem zelf nadat je hem hebt wederopgebouwd?

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 13:07

Michel R32T schreef:Op dit moment bezig om een golf 1 met een 3.2 uit een audi TT af te bouwen :)

weet niet of ik hier mijn site mag posten, dus ik doe dat nog maar even niet.

Foto's doen het altijd goed hier.
mark996 schreef:Idd leuk om te volgen.. Zou er mooi een 3.6 in gooien, meer vermogen en minder plofgevoelig (voor de volgende keer, zullen we maar zeggen...) :wink:

+2 succes :thumleft:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 15:53

ik zal zo wel wat fotos posten met wat ik zoal voor de kost doe.

ik ben een beetje aan het rondbellen geweest, en heb ook MH in peize gesproken. het valt me op dat alle porsche specialisten een beetje kort door de telefoon zijn, maar deze man weet wel waar die over praat. hij heeft me een heel erg mooi voorstel gedaan waar ik eigenlijk haast zelf niet voor aan de gang kan (vooral omdat ik niet de connecties heb in de porsche wereld) dus ik denk dat ik hun een kompleet nieuwe motor laat bouwen, en m gewoon lekker orgineel 3.4 hou.

als ik bijvoorbeeld alleen al bij PON een set cilinders met 6 zuigers en drijfstangen koop, dan ben ik al 6300 euro kwijt. daar gaat nog wel wat korting vanaf, maar er moet nog een tussen as, distributie kompleet, alle pakkingen en cilinder kop revisie (+12 nieuwe kleppen) bij

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 16:28

Hi Michel. Mooi project. Ik dacht altijd dat je niet zomaar een 3.6 kunt monteren in wat van oorsprong een 3.4 was. Iets met volledig andere kabelboom dacht ik. Is dit niet het geval?

Er zijn inmiddels meerder bedrijven die 996 motoren modificeren om minder storingsgevoelig te worden. Er zijn er vast meerdere maar degene waar ik o.a. van gehoord heb zijn in de UK: Hartech en Tuthill. Naast modificaties van het RMS en Intermediate shaft voeren ze ook aanpassingen uit aan de cilinderwanden. Heb je daar al naar gekeken?

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 17:26

Klopt inderdaad. Een 3.6 kun je niet zomaar in een een 3.4 auto monteren. Het vereist een flink aantal aanpassingen aan bekabeling en electronica. Rob Herfts kan daar misschien meer over vertellen.
En inderdaad hebben t/m de 997 MK1 de motoren allemaal kans op plofschade. Al worden de risico's naarmate je later in de tijd komt steeds kleiner. De MY 87 en 98 zijn het meest risicovol.
Welk jaar is deze auto overigens Michel R32T?

Wel weer spannend om te zien dat hier een heel ander deel van de cylinderwand is verdwenen dan normaal gesproken bij een echte gevoelige IMS Lager het geval is. Daar breekt namenlijk de bovenzijde uit de wand. Is dus inderdaad de vraag of dit een 'gevoelige IMS Lager' is zoals we die kennen of dat er toch wat anders aan de hand is.
En als ik het goed zie is het ook niet de middelste cylinder die aan stukken is gegaan of heb ik het mis?
Laatst bijgewerkt door maurice op 07 jun 2010 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

07 jun 2010 17:59

maurice schreef:
Wel weer spannend om te zien dat hier een heel ander deel van de cylinderwand is verdwenen


een gezond stukje sarcasme :mrgreen:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

08 jun 2010 22:58

Leuk topic, ga het zeker volgen!! :cheers:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

08 jun 2010 23:18

alfa male schreef: maar degene waar ik o.a. van gehoord heb zijn in de UK: Hartech en Tuthill.


Autofarm met de silsleeve engine: artikeltje in 911 & Poprsche world.
http://www.autofarm.co.uk/pdf/911PW_Apr06.pdf

Nick Fulljames is nu Redtec engineering

En de meeste engine builders die gesnoven hebben dat er £££ mee te maken is om die gevoelige IMS Lager te herbouwen!

Groetjes


Bert

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

11 jun 2010 22:55

zoals eerder genoemd, blok uit usa of d'land tweedehands geen optie? wellicht scheelt dit weer aardig in de papieren. Geen id wat consequenties voor toelating op de weg zijn.

Leuk om te volgen, succes!

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

11 jun 2010 23:01

Succes met jouw project, blijft zeer interessant om te volgen :salut:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

13 jun 2010 17:35

Na een week lang rondgebeld te hebben en mensen aan de lijn gehad te hebben die me een gebruikte motor voor de nieuwprijs willen verkopen heb ik toch maar besloten om deze week MH in peize te bellen en bij hun een kompleet ruilblok aan te schaffen.

Het houd voor jullie wel in dat er geen mooie foto reportage komt van de revisie werkzaamheden, omdat ik de motor dan gewoon al kompleet in elkaar heb zitten voordat hij bij mij komt :)

Ik denk dat dit voor mij gewoon de beste optie is, en ook de snelste, afhankelijk van MH kan de auto dan met een paar weken weer rijden.

Ik zal uiteraard wel een paar fotos maken van het inbouwen van het blok, en filmpjes van de 1e start enzo....en uiteraard een beschrijving van mijn 1e porsche km's

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

13 jun 2010 17:43

:thumleft: succes.....

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

13 jun 2010 18:34

Michel R32T schreef:En inderdaad, timing stond niet meer goed, ketting geleider uit het onderblok geslagen, alle kleppen krom
Opzich allemaal niet heel erg spannend, want dat had ik ook wel verwacht, maar wat ik in het onderblok aantrof was voor mij wel redelijk bizar bij een, in mijn ogen, toch vrij simpele schade.....
Misschien voor de kenners hier vrij standaard, maar ik had nog nooit gezien dat een complete cilinderwand weggeslagen is na een versprongen ketting.
ik vraag me dan ook een beetje af ofdat dat wel echt de oorzaak is, ofdat er toch iets anders gebeurd is, en dat de oorzaak toch in het onderblok gezocht moet worden.

Erg interessant om te zien Michel :!:

Kan dit niet ook de IMS failure zijn, de tussen-/aandrijfas voor de nokkenassen die breekt :?: ...
De nokkenas staat stil dus de kleppen lopen schade op; breken zelfs meen ik te zien bij de cilinder met 2 openstaande kleppen waarvan 1 kromme? De brokstukken van de as vliegen door het onderblok :?: ;het middenblok bij de boxer :wink:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

14 jun 2010 14:11

Vanavond gaat mijn motor naar MH heel misschien gaat hij het redden om hem voor het weekeind weer klaar te hebben, dat zou inhouden dat hij misschien zaterdag weer gemonteerd gaat worden (H)

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

14 jun 2010 15:13

dat zou wel lekker snel zijn.
:thumleft:

Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f

14 jun 2010 21:58

leuk draadje om te gaan volgen, wil toch meer en meer van de techniek weten, ook al is ie nieuwer als mijn favoriete jaar 8)
Gesloten onderwerp