Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
12 jun 2010 17:58
Kunnen de mensen met wat modernere waterkokers (997's, en vooral de GT3) hun ervaringen delen mbt de koude start en het roken...
Mijn vader heeft sinds kort een 997 GT3 (met nog vrij weinig km's... wel al ingereden)
Maar bij een koude start bij meer dan een paar dagen stilstaan (niet eens weken, maar gewoon +2 dagen) komt er een flinke pluim blauwe rook uit de uitlaat.
De motor klinkt verder normaal en rijd goed... bij een warme start daarna (en tijdens rijden) is verder niets te zien.
Ook een koude start na een paar uren stilstaan levert GEEN blauwe rook op.
Ik weet dat Porsche boxermotoren iets mogen roken bij een koude start, maar er komt echt een FLINKE stoot rook uit...
is dit normaal voor een 997 (GT3) met pas 5500km???
(we hebben nog garantie, dus anders misschien toch eens vragen hoe porsche hierover denkt)
Ik heb nog geen indicatie van het olieverbruik...
12 jun 2010 18:14
Door de liggende positie van de cilinders kan er bij stilstand wat olie van de krukaszijde met olie langs de zuiger kruipen naar de verbrandingsruimte, welke dan verbrand tijdens starten.
Kan ongunstige positie van zuigerveer/-eren zijn, het slot/de onderbreking aan de onderkant ipv een hogere positie.
Bij de 993 had ik soms een pluim, bij de 997 nog nooit.
Zou het eens testen na een dag stilstaan, zou dan minder moeten zijn - want minder tijd voor olie om langs de zuiger te kruipen - als bovenstaande klopt.
Je kunt bij een GT3 ook niet zien of de pluim alleen van 1 bank komt door de gezamenlijke uitlaat
12 jun 2010 19:26
naamgenoot! bedankt voor je antwoord.
Ik weet dat een beetje rook vanwege de liggende positie van de cilinders zou mogen... maar ik vroeg me af of dit nog steeds geldt voor de modernere 911'jes (onze 993 uit 1995 met 115.000km heeft er zelfs na een maand stilstaan bijna geen last van).
de 997 heeft al een FLINKE rookpluim na slechts 3 dagen stilstaan... ik was benieuwd of dit meer voorkomt, of dat dit toch echt teveel is...
meer mensen met een 997 gt3?
12 jun 2010 21:05
Het lijkt mij dat bij een zo nieuwe auto als waar het in dit draadje over gaat, er na 3 dagen stilstaan nog geen rook uit mag komen. Volgens mij toch een teken van slijtage van de zuigerveren. Beetje snel? Anders misschien een onrondheid van een cilinder? Mijn 911 geeft pas rook bij het starten als 'tie een week stil heeft gestaan.
12 jun 2010 23:03
Paul Broere schreef:is dit normaal voor een 997 (GT3) met pas 5500km???
Ja.
Paul Broere schreef:Ik heb nog geen indicatie van het olieverbruik...
Is natuurlijk wel belangrijk om te weten.
.
12 jun 2010 23:44
ik heb een 997 gt 3 rs en ook bij mij is er een flinke rookpluim bij koude start na enkele dagen stil te staan
de auto heeft nu bijna 6000 km en het olieverbruik is bijna nihil
een 0.5 liter op 5000 km
ik denk dat dit een beetje eigen is aan de motor en dat dit na nog een beetje meer kilometers zal verdwijnen
mijn motor met boxermotor heeft dit ook als hij te lang op zijstandaard gestaan heeft en dit verdwijnt ook na een tijdje
13 jun 2010 0:02
@ Renntech en Bruno RS:
als jullie allebei zeggen dat het normaal is, of in geval van Bruno bij hem ook voor komt zal ik me er niet te druk om maken.
We zullen uiteraard wle nauwkeurig het oliepeil (en verbruik) in de gaten houden.
De rook is alleen de eersrte paar seconden na een koude start, auto loopt verdie meer dan prima!
Ik heb het boekje nog niet doorgelezen, maar volgens de vorige eigenaar zat er vanaf fabriek andere olie in dan na de eerste oliewissel... ?
13 jun 2010 0:46
Om met het laatste te beginnen: er wordt al lang geen inloopolie o.i.d. gebruikt dus ook geen andere vanaf fabriek.
Al een oliewissel binnen 5000 km, of was dit een 1e beurt na 2 jaar?
Olieverbruik is wel leuk om te weten maar je hebt er in zover niet veel aan dat tot 1 L op 1000 km het binnen de norm is
13 jun 2010 10:45
Vriend van me heeft een nieuwe RS en ook daar zien we af en toe rook na de start (afhankelijk van de periode van stilstaan). Niks aan de hand.
13 jun 2010 15:06
Is gebruikelijk Paul. Komt door het ontbreken van een klep tussen de olietank en de oliepomp bij de GT3. De Turbo heeft die bijvoorbeeld weer wel.
Na een paar dagen is het gebruikelijk. Zelfs na een aantal uren (als de motor weer geheel koud is) is het al mogelijk. Niets om je druk over te maken. Heet karakter
Wat een klein trucje schijnt te zijn om het te verminderen is wanneer je de rit ervoor de auto even ±30 seconden stationair laat draaien voordat je hem uitzet.
Oh en trouwens......foto's Paul
13 jun 2010 16:04
Door het ontbreken van die klep stroomt olie terug van tank en via oliepomp vrij in de motor/cilinders etc...
27 aug 2010 9:23
UPDATE:
Inmiddels staat de auto op +/- 9000km (meer dan een verdubbeling sinds aanschaf een paar maanden terug :p)
Olieverbruik is laag... het niveau is in 5000km gedaald van maximum, naar bijna 75% vol...
voor een ander probleempje is de auto even naar de garage (Porshe centrum Hoogenboom)... ook dar zegt men dat het per auto verschilt, maar dat het zeker niet ongewoon is dat hij rookt bij starten. Als het maar direct daarna ophoudt en hij geen olie verbruikt.
btw: wat een bak blijft het toch! Zeker omdat ik maar eens heel af en toe ermee rijd!! geweldig
27 aug 2010 9:32
Wel lekker laag olie verbruik heeft de GT3 (RS).
Dat is bij het 'gewone' blok wel anders: ~ 2500 / L
Heb daarom bij de beurt nu 5W/
50 laten vullen, iets dikker maar gewoon volgens de norm van P.
Eens kijken of dat scheelt.
Word het beetje zat om zo vaak te moeten vullen
27 aug 2010 9:54
haha, GT3 heeft nog het goede oude 964 onderblok e.d. :p...
maar eh, het kan ook ietsje meer zijn, waardes zijn indicatief en hoorde ik van mijn vader.
is 1l/2500km niet erg veel?
ach, zo lang het stabiel is en hij goed loopt...
27 aug 2010 10:09
Paul II schreef:Dat is bij het 'gewone' blok wel anders: ~ 2500 / L
Dat is dus niet altijd zo... 16000 km en totaal een liter bijgevuld.....
27 aug 2010 10:22
hier ook: 16.000 km in het 1ste jaar gereden: nog geen liter olie erbij.
27 aug 2010 16:19
Mijne pluimt ook wel eens na langere tijd stil te hebben gestaan. Olieverbruik is overigens nihil. Heb nog niks bij hoeven vullen maar rijdt dan misschien ook maar 6.000 km/jaar.
27 aug 2010 17:05
sir marco schreef:Paul II schreef:Dat is bij het 'gewone' blok wel anders: ~ 2500 / L
Dat is dus niet altijd zo... 16000 km en totaal een liter bijgevuld.....
Ik denk dat de meeste P's een beetje olie horen te gebruiken als je dat met ze doet waar ze voor gemaakt zijn: af en toe voluit gaan. Van Paul weet ik dat hij met beleid af en toe heel hard gaat. Wellcht hebben de anderen nog een beetje gas over
27 aug 2010 17:35
Paul II schreef:Door het ontbreken van die klep stroomt olie terug van tank en via oliepomp vrij in de motor/cilinders etc...
Die (omgekeerd rubber) klep is ook bij een GT3 te plaatsen, scheelt wel een aantal PK's (volgens een kennis)
27 aug 2010 18:14
nog geen rook pluim gezien, maar tot op heden ook nog maar weinig mee gereden, zal het in de gaten houden.
27 aug 2010 20:40
Dat is bij het 'gewone' blok wel anders: ~ 2500 / L
sir marco schreef:Dat is dus niet altijd zo... 16000 km en totaal een liter bijgevuld.....
pat69 schreef:hier ook: 16.000 km in het 1ste jaar gereden: nog geen liter olie erbij.
donkey schreef:Ik denk dat de meeste P's een beetje olie horen te gebruiken als je dat met ze doet waar ze voor gemaakt zijn: af en toe voluit gaan. Van Paul weet ik dat hij met beleid af en toe heel hard gaat. Wellcht hebben de anderen nog een beetje gas over
Interessante reactie's heren, mijn dank!
Het door mij genoemde verbruik wordt door geen enkele dealer als bijzonder ervaren.
Heb in 1,5 jaar nu 30.000 gereden dus een duidelijk beeld: krap 10 liter.
Bij de start in principe geen pluim, met een hele enkele uitzondering.
Ook de 993 verbruikte al een liter over ~ 3500 kilometer en dat was niet ongebruikelijk.
Verbaas me wel over de cijfers van Sir M. en pat69 maar neem aan dat het veroorzaakt wordt door wat donkey schrijft: gebruik de P. waar hij (ook...
) voor gemaakt is
Zeker niet constant, wel af en toe (circuit ook).
De 993 verbruikte na 2 circuit evenementen wel eens minder dan 1/2000 en bij lange rustige ritten 1/4000.
Na de start slechts soms een pluim.
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 27 aug 2010 22:37, in totaal 2 keer bewerkt.
27 aug 2010 20:57
Zelfs dat oude hok van mij (bijna 190k) verbruikt minder, ik zou het te veel vinden voor zo'n recente auto
27 aug 2010 21:10
ach, ik vind het zelf nooit zo'n probleem als mijn auto olie verbruikt, zeker als het niet ongebruikelijk schijnt te zijn.
De 5000km in de GT3 zijn overigens wel voornamelijk gemaakt tijdens een vakantie naar Frankrijk, niet echt te vergelijken met stukjes scheuren in het weekend, laat staan een aantal trackdays.
zo lang het verbruik redelijk stabiel is, gewoon af en toe eens bijvullen...
30.000km/jaar = 1x per maand een litertje erbij... what's the problem?
27 aug 2010 22:39
Marco schreef:Zelfs dat oude hok van mij (bijna 190k) verbruikt minder, ik zou het te veel vinden voor zo'n recente auto
Mijn 3.2 hoefde ook 'nooit' olie bij.
Maar wat ik al schreef over de 993.
Wordt alleen maar wat flauw van het bijvullen, maak me geen moment zorgen over het blok.
Is weinig aan te doen, norm is max. 1 (1,5 L zelfs?) op 1000 km.
27 aug 2010 22:42
mmm. wo bleibt das öl?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.