hoe hoog komt de temperatuurmeter bij een 996? bij mij tussen 85 en 95 graden afhankelijk of ik rij of stilsta.bij hoeveel slaan de fans bij jullie aan? ik heb het idee dat het bij mij net wat te lang duurt..
Kan ik je precies vertellen want ik heb het net zelf uitgezocht. De temperatuur van de 996 is onder normale omstandigheden 85 graden. Bij erg warm weer en hoge belasting mag hij oplopen tot aan de 100 graden.
De fans draaien op 2 toerentallen. Als je een airco uitvoering hebt gaan de fans direct aan op lage snelheid wanneer de aico inschakeld. Wanneer je geen airco hebt gaan de fans pas zo rond de 75 graden aan.
Wanneer de koelwater temperatuur boven de 95 graden komt moeten de fans op hoge snelheid gaan draaien.
Controleer ook even of beide fans wel draaien. Heb er bij mij vanmiddag net één vervangen. Komt namenlijk nog wel eens voor dat ze het leven laten onder invloed van weer en stof.
In de auto hoor je ze ook eigenlijk niet. je moet echt voor de auto staan om ze te horen loeien. En zoals ik al schreef, dat doen ze eigenlijk al na zo'n 10 seconde waneer je de auto start en de airco aan zet.
daar was ik al bang voor (ik hoorde nl niks aanslaan).. Na gisteren een ritje te hebben gereden vond ik het toch wel erg warm worden (maw, de airco deed het niet).. Vandaag even langs de aircospecialist geweest en het blijkt dat de condensator (of hoe dat ding ook mag heten) welke rechts en links achter de voorbumper zitten, aan de rechterkant defect is. Staat nu bij Robert en hopelijk kan ik hem zaterdag weer ophalen.. (just in time voor de Jubirit).. Balen, maar ja, wat doe je eraan (ik laat ze overigens aan beide kanten vervangen, anders zit ik over een half jaar met dezelfde ellende)...
Bekend probleem. De condensors vangen de eerste klappen op bij steentjes en zijn daarnaast erg gevoelig voor het vuil wat zich tussen de condensor en radiator op hoopt. Ik heb net die van mij uit elkaar gehad en je wil niet weten wat er allemaal tussen zit. Zeker als de auto veel buiten staat heb je dan redelijk grote kans op dat de rot je condensor en radiator weg vreet.
Omdat de airco nu niet meer aanslaat zullen de fans ook niet zo snel aanslaan maar controleer dit even goed als je de auto op haalt. Zoals gezegd, bij het aanschakelen van de airco moeten direct de fans gaan draaien op lage snelheid.
thx voor de uitleg. Ik zal -als ik hem ophaal- eea even checken, maar neem aan dat Robert dit dan ook al gedaan heeft.. Het gekke is dat de airco nog goed werkte een paar weken geleden (en daarna heeft ie eigenlijk alleen maar binnen gestaan), dus het zal wel een recent steentje oid geweest zijn (overigens apart dat die condensoren niet iets meer bescherming hebben (een gaasje oid), maar daar zal vast wel een reden voor zijn)...
Iemand overigens ervaring met het plaatsen van gaas achter de voorbumper om te voorkomen dat ik over een maand weer met een kapotte condensator sta..(ik las dat Fastboss zoiets heeft)? Zo ja, waar haal ik dit en is dit zelf te plaatsen?
was ook mijn voorgevoel..afgezien nog van het feit dat dat er zeer billig uit ziet...
Edit: net even gesproken met Robert en hij gaf aan dat een gaasje achter de bumper niet zal helpen. De condensatoren gingen volgens hem niet kapot door steentjes ed, maar meer door blaadjes en andere meuk die in de hoeken ligt (waardoor het bij/in de condensatoren gaat rotten). Volgens hem hadden veel 996-jes van rond de 10 jaar hier last van.. (de mijne dus ietsje eerder..)
bedankt vor de info. met dit weer haalt mijn 996 in de file 100 graden fans slaan aan maar ik vind dat ze vrij laat aanslaan. Nog een mischien voor de handliggende vraag maar waar ongeveer staat de wijzer bij 90 graden? tussen 80 en de streep erna? de markering tussen 80 en 120 zal wel 100 zijn?
http://www.carnewal.com verkoopt kippengaas voor GT3's. Check bij upgrades: GT3 mk1/mk2 mesh grill intake covers. Respectievelijk 195/375 euro. Zullen wel niet op een carrera 2/4 passen maar geeft je wellicht een idee.
NB Mijn P-man raadt ze af ivm risico op verminderde koeling, voor wat het waard is. Of je laat de auto staan als de blaadjes van de bomen vallen... of je gebruikt een hoge druk spuit om de ruimte rond je condensors schoon te blazen.
E.T. schreef:Of je laat de auto staan als de blaadjes van de bomen vallen... of je gebruikt een hoge druk spuit om de ruimte rond je condensors schoon te blazen.
Sinds ik weet van het ophopen van bladeren e.d. en de gevolgen er van, maak ik de ruimte voor de radiatoren regelmatig schoon. Vond er laatst ook een sigarettenpeuk/-filter
Laatst bijgewerkt door Paul II op 04 jul 2010 14:28, in totaal 1 keer bewerkt.
ik zal vanaf nu daar ook maar iedere keer schoonmaken (alhoewel ik daar nog nooit blaadjes, etc heb zien zitten..). Gewoon de normale spuit er zachtjes op en daarna met een spons met alleen water schoonmaken is voldoende?
NB Mijn P-man raadt ze af ivm risico op verminderde koeling, voor wat het waard is. Of je laat de auto staan als de blaadjes van de bomen vallen... of je gebruikt een hoge druk spuit om de ruimte rond je condensors schoon te blazen.
Dit icm met de opmerking van Robert dat een gaasje geen zin heeft (omdat het probleem niet komt door steentjes ed), laat ik de ruimte maar gewoon open en ga ik dit deel ook iedere keer schoonmaken..
Ik ben natuurlijk maar een leek. Maar waarom monteer je beschermend gaas, ondanks verminderde koeling, juist wel op een race auto? Omdat die auto toch niet stil staat? Omdat schade tijdens een race onaanvaardbare consequenties heeft?
ik ben eens gaan meten hoe warm de motor van de 996 nu echt word en ben tot de conclusie gekomen dat hij niet warmer word dan 87 graden ondanks dat de meter oploopt tot 100 graden. De fans slaan keurig bij 79 gradena aan. Een flinke afwijking in de meter heeft even voor kopzorgen gezorgd...
Hoe en waar meet je de werkelijke temperatuur van de motor? De sensor van de temperatuur meter geeft de temperatuur aan van de koelvloeistof die de motor verlaat. En die is dus wel degelijk tussen de 85 en 110 graden.
Paul II schreef:Sinds ik weet van het ophopen van bladeren e.d. en de gevolgen er van, maak ik de ruimte voor de radiatoren regelmatig schoon. Vond er laatst ook een sigarettenpeuk/-filter
mark996 schreef:ik zal vanaf nu daar ook maar iedere keer schoonmaken (alhoewel ik daar nog nooit blaadjes, etc heb zien zitten..). Gewoon de normale spuit er zachtjes op en daarna met een spons met alleen water schoonmaken is voldoende?
De blaadjes zitten ook niet in het zichtbare gedeelte maar hopen zich op in de 5 mm ruimte die tussen condensor en radiator zit. Met de spuit (lucht of water) krijg je ze daar niet tussen uit. (Zie ook mijn eerdere post)
ik heb het volgende probleem, bij mij gaat temperatuurmeter in het rode, lampje gaat zelfs branden, aan de meet apperatuur gehad , geeft dan 95 graden aan ( bij porsche gelderland)
thermostaat is vervangen. radiotoren zijn vervangen
zou het ook in het instrumentenunit kunnen zitten?