Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
31 jul 2010 10:23
Hallo allen,
De kachelblower (achterin bij de motor) in mijn SC 1981 heb ik gereviseerd en werkt weer als ik daar spanning op zet buiten de auto. Echter, weer ingebouwd in de auto dan doet de blower het soms wel maar meestal niet. De kachelthermostaat werkt naar behoren evenals de kachelkleppen. Ik kan nergens in de handleiding of op internet de preciese werking van de blower achterhalen. Ik zou verwachten dat als ik de kachel op de DEF-stand zet - via de draaiknop tussen de stoelen - dat de blower dan moet gaan werken. Dit is echter niet het geval. Weet iemand hoe de blower precies werkt (wanneer moet deze aanslaan en wanneer moet deze stoppen, door welke schakelaar wordt de blower aangestuurd)?
Bij voorbaat dank voor reacties!
31 jul 2010 20:54
bogey,
als je de kachel aan zet met de draaiknop tussen de stoelen, moet de motor achterin draaien, deze verplaatst de lucht dan naar voren.
gr richard911sc
31 jul 2010 20:58
oja , de sensor die tussen de zonne kleppen zit regelt dan de temp.
de kleppen gaan dan weer dicht of open.(meestal koud of bloedheet, welke stand je m ook zet..)
knop tussen de stoelen schakelt de fan in en weer uit.
is gewoon een pot.meter(regelbare weerstand)
gr richard911sc
02 aug 2010 8:47
De blower moet het dus altijd doen op het moment dat je de kachel via de draaiknop aanzet. Op dit moment werkt dat inderdaad bij mijn SC ook zo (mijn blower heeft er kennelijk weer eens zin in) doch ik vermoed dat de blowerschakelaar niet meer zo optimaal is. Ik bemerk trouwens dat de blower het pas gaat doen nadat de kachelhendel door de servo-motor omhoog wordt geduwd. Ik vermoed dus dat de schakelaar van de blower ergens bij de kachelhendel zit. Kan iemand dat bevestigen?
02 aug 2010 15:03
Kijk ook even of er geen oxidatie zit op de delen waar de zekering contact maakt met de zekeringhouder.
(Zekering houder in motorcompartiment, linkerkant 3 zekeringen onder elkaar, de 2e moet je hebben.)
03 aug 2010 18:23
Goede tip om de zekeringhouder op oxidatie te controleren. Nu ik dat in het verleden al eens gedaan heb, blijft mijn vermoeden dat de schakelaar van kachelblower niet optimaal functioneert. Vraag blijft waar deze precies zit. Mijn inziens moet deze ergens aan de kachelhendel zitten. Kan iemand dat bevestigen?
06 aug 2010 12:38
Ik bemerk trouwens dat de blower het pas gaat doen nadat de kachelhendel door de servo-motor omhoog wordt geduwd.
Klopt, doet i bij mij ook .
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.