Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
07 aug 2010 9:00
Ik sta op het punt om de cilinderkoppen van mijn 928 (4,5L 1978) te monteren. Er is nu een lange discussie gaand op Rennlist over het wel of niet vervangen van de "hedstuds" en het te gebruiken aanhaalmoment. De discussie gaat er om dat in het fabrieksvoorschrift voor het aanhalen van nieuwe cilinderkop draadeinden met moeren staat dat je de moeren na het eerste aanhaalmoment nog 3 x 90 graden moet doordraaien. Als je met de oude draadeinden verder gaat dan is er een 3-traps aanhaalmoment voorgeschreven. Echter veel mensen zeggen dat je de oude altijd moet vervangen. Dat is ook zo bij auto's met bouten ipv draadeinden met moeren (vgl Audi 80 V6 2.6E).
Wie heeft hier ervaring mee?
08 aug 2010 15:11
Heb bij een 944 S2 de headstuds laten zitten. De cilinderkop diende hersteld te worden nadat de ketting tussen de nokkenassen kapot was gegaan. Tot nu toe geen problemen gehad, wel de juiste instructies volgen voor het aantrekken. Staat de wagen al heel lang stil?
08 aug 2010 19:59
ik laat de draadeinden bij de 944 gewoon zitten, wel de (laatste) voorgeschreven aanhaalmomenten gebruiken.
ik had laatst een kop eraf waarvan 1 draadeind door verkeerd aanhalen was uitgerekt en daarna afgebroken.... vermoedelijk maar blijven doordraaien tot het 'juiste' moment is aangehaald, ik ben daardoor voorstander van aanhalen met graden ipv Nm
08 aug 2010 21:37
Hallo Ad,
Bij de oudere types (tot motorcode M28-09) moet het als volgt. Stap1 alle moeren met 20nm aandraaien. Stap2 50nm aandraaien. Stap3 85nm aandraaien. Stap4 dit dan 30 minuten laten zitten. Stap5 1/4 slag losdraaien. Stap 6 85nm aantrekken. Dan is het klaar. Het wordt NIET voorgeschreven de draadeinden te vervangen
Bij de latere types 32 kleppers geldt een heel andere procedure, nl. bouten aantrekken met 20nm vervolgens nog 2x 90 graden natrekken.
Dit alles heb ik even in het handboek opgezocht.
Groet Bert928GT
09 aug 2010 8:39
bij de 944 motoren (de helft van een 928) heeft porsche de aanhaalmomenten veranderd, in de vroege werkplaatshandboeken staat de methode met 3x Nm, later hebben ze dat veranderd in 1x 20Nm en daarna 2 x 90 graden. is dat niet het geval bij de 928?
09 aug 2010 8:47
Bert928 schreef: bouten aantrekken met 20nm vervolgens nog 2x 90 graden natrekken.
Dat zou ik ook toegepast hebben.
De cilinderkopdraadeinden kunnen gewoon blijven zitten.
Maar als je er één hebt die (dun) geroest is, zou ik hem wel vervangen.
Het vervangen gaat niet eenvoudig, ik heb ze bij mijn motor allemaal vervangen omdat er een paar roestig waren en ik het blok heb laten vlakken.
Maar normaal gesproken wordt dat nooit gedaan.
09 aug 2010 21:01
porsche356sc schreef:bij de 944 motoren (de helft van een 928) heeft porsche de aanhaalmomenten veranderd, in de vroege werkplaatshandboeken staat de methode met 3x Nm, later hebben ze dat veranderd in 1x 20Nm en daarna 2 x 90 graden. is dat niet het geval bij de 928?
De te volgen procedure is afhankelijk van de motorcode. Vanaf de code M28-09 moet de gewijzigde procedure gevolgd worden.
Groet Bert928GT
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.