Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 aug 2010 16:06
Een maand of twee terug is mijn motor gereviseerd waarbij alles vernieuwd is dat enigszins aan vervanging toe was, zuigerveren koprevisies spanners kettingen, noem maar op. Inmiddels 3500km ingereden en van de week haalde ik de auto uit de parkeergarage en zag dat mijn oliedruk opeens veel te laag was, iets dat ik altijd tijdens het rijden in de gaten hou. Bij start druk normaal iets, 1kg, lager dan normaal maar wanneer hij warm wordt ziet ie 1kg onder normaal 3000tpm 2 kg. Bij stationair koud 2 kg bij warm 0,5 kg. Oliepeil is o.k. staat op 3/4 tussen laag en hoog bij warme motor. Olie waarschuwingslampje blijft uit en gaat ook onmiddelijk uit bij starten van de motor.
In de motor zit 10W50 vol synthetische olie. Het lijkt wel of er kleine luchtbelletjes in de olie op de peilstok te zien zijn. Contacten op oliedruksensoren ten overvloede schoongemaakt. Vandaag ook nieuwe zender besteld voor de oliedruk meter.
Kan het plotselinge oliedrukverlies terug te voeren zijn naar een defect in het overdrukvertiel)?
Het lijkt me niet verstandig om zo door te rijden. Graag advies!!!
29 aug 2010 16:35
Je moet het even wat duidelijker uitleggen. Bij koude start en motor is de oliedruk altijd hoger dan bij een warme motor.
29 aug 2010 17:02
De druk is altijd hoger bij een koude motor, maar bij mij is de druk,zoals ik omschrijf , zelfs bij een koude motor al 1kg. onder de normale waarde.
29 aug 2010 17:08
Hier gaat het ook regelmatig over de oliedruk, is je interne oliepomp ook nagekeken bij de revisie?
viewtopic.php?f=3&t=24426&hilit=warmlopen
29 aug 2010 17:13
Normale waarde bij een 3.2 is : koud 2 kg stationair, warm 1 kg.
En bij warme motor onder rijden 1 kg hoger als aantal toeren.
Dus 2000 toeren p/m moet olie druk ong 3 kg zijn.
Is oliepomp ook gereviseerd.
29 aug 2010 17:18
... mss is je oliedruk-sensor defect
29 aug 2010 18:06
Ik heb vanmorgen een nieuwe via Ebay.de gekocht. Laten we maar met de goedkoopste en gemakkelijkst te monteren onderdelen beginnen.
29 aug 2010 18:12
De oliepomp is niet vernieuwd. Voor revisie heb ik hem uit elkaar gehaald en na laten kijken bij een motorenrevisiebedrijf Steins in Valkenburg (L) die mijn krukas hebben geslepen en die hebben bevestigd dat de pomp o.k. was. Kan ook eigenlijk niet anders omdat de eerste 3000 km de druk goed was. Vorige week nog naar Dusseldorf geweest en alles was o.k. Het probleem is van de week ineens gekomen. De oliedrukmeter schokt wel en verspringt af en toe schoksgewijs omhoog en omlaag.
29 aug 2010 18:20
Doe ook eens je deksel voor het aflaten van de olie open, was bij mij het probleem, schelp was losgerot van het gaasje en werd voor de aanzuiging van de interne oliepomp gezogen, resultaat: warmlopen en wegvallen van oliedruk.
Hoop voor je dat het niet de oliepomp is, want dan ben je de jippie, blok open!
29 aug 2010 18:26
slecht contact herken ik, de druk meter schommelt schokgewijs heen en weer.
schoentje strakker aanknijpen of als dat niet helpt (in mijn geval) draadje op het lipje gesoldeerd..
29 aug 2010 18:27
De oliedrukmeter schokt wel en verspringt af en toe schoksgewijs omhoog en omlaag
Massaprobleempje?.....
29 aug 2010 18:34
Ben het met mijn voorgangers eens, eerst het makkelijkste en dito goedkoopste proberen.
29 aug 2010 18:44
JMS schreef:Doe ook eens je deksel voor het aflaten van de olie open, was bij mij het probleem, schelp was losgerot van het gaasje en werd voor de aanzuiging van de interne oliepomp gezogen, resultaat: warmlopen en wegvallen van oliedruk.
Hoop voor je dat het niet de oliepomp is, want dan ben je de jippie, blok open!
De 3.2 heeft geen deksel meer!!
29 aug 2010 21:26
Merci Jos, wist ik niet, weer wat geleerd
29 aug 2010 21:48
JMS schreef:Merci Jos, wist ik niet, weer wat geleerd
Was zelfs op tv
29 aug 2010 21:49
gewaast
12 sep 2010 16:45
Zojuist de oliedrukzender vervangen. Geen verandering op de meter !!!
Nu kan het nog het kogeltje van het overdrukventiel zijn, zo niet, dan blijft volgens mij alleen nog maar de oliepomp over. Het zou mij verbazen wanneer het de oliepomp zou zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat deze van het ene op het andere moment 3/4 van z'n vermogen verliest. Ik denk dat ik de auto morgen maar naar Porsche Haaglanden breng (zij hebben de motor gereviseerd), zodat zij de oliedruk kunnen checken.
12 sep 2010 17:03
gernler schreef:Zojuist de oliedrukzender vervangen. Geen verandering op de meter !!!
Nu kan het nog het kogeltje van het overdrukventiel zijn, zo niet, dan blijft volgens mij alleen nog maar de oliepomp over. Het zou mij verbazen wanneer het de oliepomp zou zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat deze van het ene op het andere moment 3/4 van z'n vermogen verliest. Ik denk dat ik de auto morgen maar naar Porsche Haaglanden breng (zij hebben de motor gereviseerd), zodat zij de oliedruk kunnen checken.
dan zou ik eerst die garage bellen om te vragen of het verstandig is met zo'n lage druk te rijden. als het stuk gaat neem ik aan dat je ook bij hen aanklopt
12 sep 2010 17:29
Uiteraard zal ik ze eerst vragen of ik de ca. 8km. kan rijden.
N.B. zojuist lees ik in een werkplaatsboek: "How to rebuild & modify Porsche 911 engines" van Wayne R. Dempsey dat er 2 overdrukventielen in de motor zitten, dat deze bij revisie vernieuwd dienen te worden en dat bij slechte werking van één of twee van de van de zuigers (pistons) de oliedruk zakt. Ze hadden ze dus moeten vervangen, is dit niet gebeurt, dan olie verversen en alsnog nieuwe er in.
16 sep 2010 20:05
best eens checken of de overdruk veer in je case wel de juiste is voor een 3.2.
Als bv de veer is gemonteerd van een oudere case, dus zonder de olie bypass krijg je precies dat fenomeen, druk bij koude motor, druk weg als ie warm is.
Het is de veer die in de case helft zit, aan de kant van de olie koeler die andere lengte heeft en hiervoor verantwoordelijk kan zijn.
Vervangen kan prima de motor in de auto, en de olie er nog in, maar dan mag je niet bang zijn van wat olie in je mouw, het helpt om snelle handen te hebben, is mij gelukt met minimaal olie verlies. Met koude motor zit daar niet al te veel olie in dat gedeelte van de motor, dus zoveel lekken kan het niet.
16 sep 2010 20:41
Het is niet zo waarschijnlijk dat het te maken heeft met een verkeerde veer in de overdruk ventielen. Ik begreep dat de motor de eerste 3000 km prima functioneerde met de juiste oliedruk. Snelle oliedruk wisselingen naar beneden zijn altijd zeer verdacht, hier moet je niet mee blijven rondrijden. Laat de oliedruk meten op het blok en laat een ervaren iemand naar de motor luisteren. Als de druk te laag is dan de overdruk ventielen schoonmaken (en mogelijk vernieuwen). Wanneer dan nog niet opgelost moet je het oliefilter laten controleren op metaal deeltjes (voorzichtig open maken). Ik zal ook altijd de olie even verversen en filteren op metaaldeeltjes. Kom je rotzooi tegen dan weet je waar je aan toe bent, kom je niks tegen dan weet je nog niks maar zal de motor toch waarschijnlijk los moeten.
23 sep 2010 17:57
Beste Mayonaise en Peter 993, dank voor de reactie. Ik denk zelf ook dat het in het overdrukventiel moet zitten. Ik heb gebeld met de garage, ze hebben tenslotte garantie gegeven, en ga bij ze langs zodra ik weer terug ben in Nederland. Ik laat het jullie weten wanneer er nieuws is!
30 jan 2011 14:58
De auto heeft even in de schuur gestaan in verband met drukte werkzaamheden. Van de week oliedruk laten meten: 4 kg bij 4.000 rpm met warme motor. Volgens de garage is dit de enige meetmethode en is normaal. De lage oliedruk van een 1/2 kilo bij stationair wordt niet in de werkplaatsboeken vermeld. Kan iemand mij vertellen of dit klopt ?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.