Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
10 sep 2010 12:55
Hoi,
Ben met mijn 911 SC 3.0 project bezig, nu wou ik mn kleppe stellen en merkte ik op dat 1 cilinderkopbout is afgebroken (uit zichzelf)...
Nu moet hij gedeeltelijk open en wou ik even informeren welke peformance upgrades er allemaal mogelijk zijn voor zoon motor.
Bestaan er grotere cilinders of dergelijke, het moet geen race blok worden maar nu hij toch open moet zou ik er graag misschien wat meer power uit halen.
Weet niet of dit mogelijk is, daarom even horen bij jullie
Alvast Bedankt!
Groeten,
Sam
10 sep 2010 13:00
Hoi,
jippie van die kopbout, bekende kwaal.
Upgrades. Alles kan als je maar betaalt
Kijk een sop pelicanparts.com, yanks zijn dol opo motoren upgraden. Heel veel info.
10 sep 2010 13:41
Hi Sam,
Mijn sc uit 1981, is een aantal jaren geleden, gereviseerd(bij een van de vorige eigenaren.) Ik heb bij mijn auto een hele map met historie, waarvan ook de revisie(lees upgrade). Mijn 3.0 blok, is toen o.a. voorzien van overmaatse zuigers (3.2 type), vliegwiel is afgedraaid, andere koppen (nokkenassen/kleppen), en hydraulische kettingspanners gemonteerd.
Volgens de vorige eigenaar moet er nu zo'n 230 pk(i.p.v. 204) uitkomen. Binnenkort moet ik nog wat maintenance doen, en daarna wil een keer bij Speedcenter Geldermalsen langs , om het exacte vermogen/koppel etc eens te laten meten, en alles weer eens super af te laten stellen.Qua topsnelheid loopt hij momenteel 257 (echte !!)km/h
Momenteel ben ik in Australie aan het werk, maar bij terugkomst in NL(22 okt), wil ik wel eens voor je in de map met historie duiken, wat er allemaal exact aan mijn Sc is gedaan(motorisch)
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Grtz. Wout
10 sep 2010 15:10
Oh mooi, dank je! Kost idd wat allemaal.
Weet iemand of cilinders en pistons passen van een 3.3Turbo of ander gelijkaardig blok? Of is dit niet aan te raden?
10 sep 2010 15:14
[quote="P'Sam"]Oh mooi, dank je! Kost idd wat allemaal.
Maar dan heb je wel wat !!
Laatst bijgewerkt door
Sandman op 10 sep 2010 15:22, in totaal 1 keer bewerkt.
10 sep 2010 15:16
Dit boek moet je, volgens mij, eerst eens lezen/aanschaffen:
http://www.101projects.com/911-Rebuild/index.htm
11 sep 2010 16:33
Of overweeg om er een 3.2 in te hangen; zijn technisch beter.
Van Kessel had er onlangs 2 staan (of liggen)..
13 sep 2010 20:18
Ja wil ik eventueel ook wel doen, enkel weet ik niet goed wat er juist allemaal moet aangepast worden? Kabelboom en computer al zeker maar moeten de tellers etc.. ook niet anders?
13 sep 2010 23:22
Zonder onnozel te willen klinken: investeer in een rijcursus om die porsche 90% van zijn kunnen te leren rijden.
Leer op Spa/zolder en rondje na rondje na rondje en ik garandeer je dat de limitaties van een "standaard" hoger zijn dan jij denkt. Als met zoveel zaken: cornerweighting, geo afgesteld, verse bilsteins, michelin sport cups, adequate brake cooling, dot 5 super blue racing fluid, kleppen stellen, koppeling in orde, netjes onderhoud uitgevoerd, goede gearbox bushes/olie/afstelling en leren rijen met het kreng
.
Hebt helemaal geen 3.2/3.3 of whatever nodig- in effect: loose weight rather than increase power.
Als Colin Chapman altijd sprak: "add lightness".
Bert
13 sep 2010 23:25
lindemans schreef:Of overweeg om er een 3.2 in te hangen; zijn technisch beter.
Van Kessel had er onlangs 2 staan (of liggen)..
Enig idee wat zo´n blok op zou moeten brengen?
15 sep 2010 19:41
Weet iemand wat er precies allemaal aangepast moet worden bij het plaatsen van een 3.2 blok in 911sc 3.0?
15 sep 2010 19:44
Nee. Maar ik zou dan wel een 84-86 blok zoeken met 915 bak. Is ook beter
16 sep 2010 13:21
3.3 potten monteren is niet zo interessant, die zijn 97 mm en dan passen je koppen niet meer..
Je kan ze uiteraard onderhanden nemen, maar dat kost ook weer geld
Bovendien zit je dan nog altijd maar op ongeveer een 3.1. want je zit met de korte slag krukas uit een 3.0.. Ok je 3.1 kan dan iets hogere toeren trekken dan een C3.2.. Maar is dat wel iets(niet eens zo spectaculaar veel meer) waar je gelukkig van zou worden... voor 95% van de gevallen is het antwoord , nee. En al helemaal niet als je de standaard nokkenassen houdt... Dus weer kosten, nieuwe nokkenas die je moet inslijten met nieuwe tuimelaars om pitting te vermijden...
Wat je ook doet, als je in het binnenwerk gaat lopen stukken wisselen, zijn er weinig goedkope, standalone bolt on upgrades.. Het hangt allemaal heel nauw samen.
Heb je al een SSI uitlaat?
Zit je nog op CIS injectie?
Dat lijken me eerder de vanzelfsprekende punten om een 3.0 SC kost effectief op te kietelen.
16 sep 2010 13:56
Hallo,
cilinders van 3,3 turbo brengt niets op, compressie veel te laag en niet aangepast voor gewone atmosferische motor.
Zoals eerder gezegd is de krukas van de 3.0 niet hetzelfde als van de 3.2 en turbo.
Beter je motor goed laten reviseren, krukas ook laten uitwegen, vliegwiel en dergelijke...
kost eurootjes... maar elke pk winst kost veel geld.
Als je je motorblok standaard houdt dan toch is kijken naar je uitlaatsysteem, SSI plaatsen, en ook de inlaat, carburators PMO...
Andere nokkenassen en indien niet mogelijk de standaard nokkenassen maar met aangepaste timing...
En zoals eerder gezegd: gewicht
is de goedkoopste pk winst.
Heb je ook een pb gestuurd.
Groet
16 sep 2010 14:15
klopt, maar je kan ook custom 3.3 zuigers monteren zoals ik van plan ben op mijn 2.9...kost niet zoveel meer als je toch een set moet kopen, en dan kies je de compressie gewoon.
17 sep 2010 10:56
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zal waarschijnlijk hem gewoon reviseren en dan eens kijken achter ssi uitlaat.
@mayonaise, Heb gewoon de originele injectie nog. Zijn hier ook varianten in dan of wat bedoel je juist?
Groeten,
Sam
17 sep 2010 11:38
Wel die jetronic van de fabriek was een lomp systeem bedoelt voor emissies, het is niet performant. Porsche heeft het nooit gebruikt in de racerij.
Dus kun je carburatoren monter2n, is iets leuker
Of electronische injectie, das iets moderner..
Carbs met ssi's is de meest standaard route vorr een sc
17 sep 2010 13:11
een 204pk SC is best een snelle wagen, in de zin met standaard o-100km/h van 5.7 sec en een top die met een goed ingereden motor van 150 000 km of meer en goede compressie best over de 250km/h gaat- way above datgene dat de fabriek voorschraf.
Toen we meerdere 204pk SC's hier in de UK op de rollenbank zetten, zagen we dat:
de minimum 207pk was, de max 235 pk met 3.2 cams, SSI, M&K 2 in, 3 out, EFI. Als je EFI gaat, (kijk eens op pelican parts voor draadjes) je relatief makkelijk de 225+ pk haalt
Twin plugging + ITB (individual throttle bodies) gaat van 250pk upwards.
etc.
Bovendien, een K&N airbox gaf op de SC een verschil van -5 pk- letterlijk de ouwe boel er terug op maakte dat de wagen de max pk haalde. Porsche wist wat ze deden.
Maar... de kunst in mijn opinie is om de standard auto "on the boil" te houden- eens hij op snelheid is, moet je rijstijl aangepast zijn aan een porsche 911 en niet een bmw 330CI of zo. Het is een counter-intuitive driving style, zo'n 911 en een beetje training laat je een wijze ontwikkelen om consisten snel en veilig te leren rijden.
In andere woorden: je kan 80% van de standaard 3.2 carrera's voorbijrijden indien je het onderste uit de kan van je SC kan halen. Hoe lichter je de auto maakt, hoe meer responsive de wagen wordt. Dusw, gewicht eruit, ophanging, banden, enz.
Carbs is natuurlijk ook een optie, maar ik kijk persoonlijk niet uit aan een verbruik van gemiddeld 16,5l/100km, en 23 of meer als je eens "het onderste uit de kan haalt".
K-jet goed afgesteld geeft je een gemiddeld (dus mixed driving autoweg en kleinere wegjes) van 11,6l/100km.
HTH,
Bert
17 sep 2010 21:30
Mooie posts allemaal, bedankt!
Ik ga hem nu eerst helemaal rijdend maken en dan zien we verder wel. Zal ook eens een topic aanmaken in Projecten zodat jullie alles mee kunnen volgen.
17 sep 2010 22:34
Bertroex schreef:
Carbs is natuurlijk ook een optie, maar ik kijk persoonlijk niet uit aan een verbruik van gemiddeld 16,5l/100km, en 23 of meer als je eens "het onderste uit de kan haalt".
Aaah, 23L/100 is niks vergeleken met wat MFI doet op een volle tank in combinatie met een massief loden voet.
25 sep 2010 11:09
Even offtopic, hoe herken je een 3.0 204pk blok? Heb op papier wel 150kw maar een verkoper vertelde me dat je dat kan zien aan de vaste benzine leidingen maar ik zie dat ik er "flexibele" heb?? Zijn er nog kenmerken?
25 sep 2010 11:17
Ongetwijfeld staan de motornummers in Morgan.
25 sep 2010 11:32
Porsche Red book, post het nummer en ik zeg uit welke 911 hij kwam
25 sep 2010 11:57
P'Sam schreef: maar een verkoper vertelde me dat je dat kan zien aan de vaste benzine leidingen maar ik zie dat ik er "flexibele" heb?? Zijn er nog kenmerken?
Bullshit.
Rechts onderaan de fan vind je het motornummer en ook type.
204 pk startte vanaf augustus 1980 voor model jaar 1981
M/Y 81: type 930/10 motornummers 6310001 onwards (rest of world)
US versie type 930/16 6410001 onwards
m/y 82: Type 930/10 63c0001 onwards
US versie type 930/16 64C0001 onwards
m/y 83:type 930/10 63d0001 onwards
US versie type 930/16 64D0001 onwards
Er was ook een japanese markt uitvoering, type 930/17, maar dit had alleen een effect betreffende de specifieke uitlaat emissie equipment.
Verschil tss de 930/10 en 930/16 versie (US) is
204 pk, 267 nm, compressie 9.8:1, en moet 98 RON octaan benzine hebben versus
US 180 pk, 244nm, 9.3:1, en rijd vanaf 91 RON octaan IIRC.
Niet te veel naar "verkopers" luisteren: 90% kent de ballen ervan.
Bert
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.