Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 sep 2010 19:39
Hallo
Er zit muziek in mijn 968 motor. Sinds het heenrijden naar de KZ bij Frank eind augustus : bij het optrekken altijd op 3000 rpm tot 3100rpm zit er een metaalachtig gerinkel / gezoem voorin. Vreemde is dat hij het niet heeft bij gasgeven in neutraal / stilstand. Alsof er ergens iets begint te trillen net op 3000 toeren.
Zit er gewoon ergens iets los, of toch iets mechanisch (variocam ?) ?
Iemand een idee ?
Thnx
Kristof
23 sep 2010 22:07
Weet je zeker dat het aan de motor ligt?
Als het klink op en "jet" motor is het mogelijk de pinion gear op je versnellingsbak.
23 sep 2010 22:23
het is een metaalachtig, trillend, zoemend geluid, beetje cirkelzaagachtig, kan het niet anders omschrijven. En het komt van onder de motorkap.
23 sep 2010 22:42
Hmmm, dan een paar vragen...
is de geluid altijd tegenwoordig?
warn of koude motor, of allebei?
Airco uit/aan?
Vol gas of cruisen?
is de geluid altijd bij 3000 toeren, maakt niet uit welke versnelling?
23 sep 2010 23:09
is de geluid altijd tegenwoordig? JA
warn of koude motor, of allebei? ALLEBEI
Airco uit/aan? IK HEB GEEN AIRCO
Vol gas of cruisen? ALLEBEI DENK IK, maar gisteren op snelweg altijd
is de geluid altijd bij 3000 toeren, maakt niet uit welke versnelling? JA
24 sep 2010 10:34
Bij mij is rond 2900-3000 ook een beetje een vibratie waarneembaar , maar geen gerinkel oid. Ik zou eens goed kijken of alle hitte schilden op en rond de uitlaat/spruitstuk nog goed vast zitten of misschien door roest zijn losgekomen.
Jaap
24 sep 2010 10:49
Ik weet het echt niet
maar wat jaap zecht klink me ook logisch.
Je zou ook eventueel alle bouten/schroeven in de distrubitie riem cover aan kunnen draaien en mischien ook de cover voor de fuel rail.
Heb je van de rubber bouten aan de kleppendeksel kant voor fuel rail cover (onder de variocam plaatje?
24 sep 2010 11:45
het is idd precies geluid van een metalen plaat die trilt. Ik zal alles eens nakijken (proberen) wat julie ook opnoemden. rubber bouten, geen idee.
24 sep 2010 13:36
Krukas uit balans?? oliefilter openknippen en zoeken naar metaalsporen...........
24 sep 2010 14:29
bedankt voor de bemoedigende woorden
24 sep 2010 16:47
André : als jou idee klopt, zou hij het dan ook niet moeten hebben in neutraal bij hetzelfde toerental ?
25 sep 2010 8:53
Zou raceforfun.nl even bellen, doet ook telefonetische reparaties
Hij weet wellicht meer na jou uitleg..
Succes!
27 sep 2010 14:09
Mogelijk je dynamolagers / waterpomp..... heb iets soortgelijks gehad, was er bij mij niet altijd maar alleen maar als het blok (en alles eromheen) goed warm was. Bij RFF opgelost. (na wat zoeken.......)
27 sep 2010 15:32
Mogelijk je dynamolagers / waterpomp..... heb iets soortgelijks gehad, was er bij mij niet altijd maar alleen maar als het blok (en alles eromheen) goed warm was. Bij RFF opgelost. (na wat zoeken.......)
thnx voor de info, maar opnieuw zou je dan toch verwachten dat hij het ook heeft als de auto stilstaat en in neutraal de motor 3000rpm doet ? En dat is dus niet zo.
Ik heb nog gene tijd gehad en weet ook niet wanneer het gaat lukken, maar ik zal eerst eens alles nakijken wat los zou kunnen zitten, daarna zien we wel.
27 sep 2010 17:43
Zou je idd verwachten, maar ellende begon bij mij meestal zo rond/boven de 3000 rpm.......(was ook niet zomaar gevonden, begonnen met de distributie etc)
Natuurlijk kan het bij jou geheel iets anders zijn, succes iig!
11 nov 2010 22:22
Eindelijk vandaag tijd gemaakt om met de CS naar Porscheperformance in Den Haag (Beek auto racing) te gaan, om de "muziek" te laten nakijken. Vervelende was dat het enkel was tijdens het rijden, niet bij stilstaan en het werd erger. Vermogensbank was dus interessante manier om te zien met motor onder belasting, vanwaar het kwam, zonder "uren" te moeten gaan zoeken en uitproberen. Bleek dat er een schroef loszat van het hitteschild naast de uitlaat, bout was dolgedraaid. Moeilijk te zien en moeilijk bereikbaar, maar andere bout erin en hitteschild wat "bijgeplooid" zodat het zeker nergens kan raken of opnieuw gaat resoneren uit zichzelf. (Jaap had dus gelijk, maar ik had het niet gezien bij mijn nazicht, boutje zit wat onderin). Is dus nu ook opgelost. Viel weeral mee dat het niks in de motor was. Ik blij.
Maar het werd nog mooier. Hij stond nu toch op de bank, dus maar een vermogenstest gedaan : Tot ieders verbazing +/- 265 PK en zo’n 320Nm.
Fabriek geeft 236PK en 305 Nm
En mijn Motronic is op’t eerste zicht nooit open geweest. Enige wat ik hheb gedaan is een halve airboxmod = wel de gaten geboord, geen K&N luchtfiler.
Het feit dat mijn auto een ex-fabieksauto / ex-persauto is geweest zou hier iets mee te maken kunnen hebben zeggen ze bij Beek. Hebben ze al meer gemerkt met persautos als die bij hun op de testbank komen dat die merkelijk meer vermogen hebben.
Eerdere tests van CS-en bij hun gaven effectief rond de 240PK.
Verder met Klaas nog wat gepraat over remupgrade en ophangingsupgrade. Stof tot nadenken.......
Laatst bijgewerkt door
kristof op 11 nov 2010 22:29, in totaal 2 keer bewerkt.
11 nov 2010 22:24
dat zijn toch de leukere verrassingen..
11 nov 2010 22:54
Mooi verhaal Kristof. Ik wil de mijne ook altijd nog op de vermogensbank hebben.
11 nov 2010 23:53
Mooi dat het opgelost is. Welk hitteschild was het nu, die direct onder het spruitstuk?
Jaap
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.