Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 15:31

wie kan mij vertellen bij welk chassis # de 964 motoren gemodificeerd zijn met een koppakking.

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 15:32

Van MY 1992 dus met een N in het chassisnummer.

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 15:39

Maarten schreef:Van MY 1992 dus met een N in het chassisnummer.

op welke plaats staat deze letter in het chassis nummer?

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 15:50

Was het ook niet wanneer er airbag's in zaten :?:
Dan was het af fabriek aangepast en nu zijn de meeste wel gedaan neem ik aan :!:

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 15:56

Waar was die modificatie voor dan..??

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 16:01

ik neem aan dat er ergens een overgang bij een bepaald chasssis of motornummer is geweest.
wie kan mij vertellen waar de overgang zit?
ik heb begrepen dat het voornamelijk om de koppakkingen gaat?

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 16:22

Omdat het lastig is om te zien of er pakkingen gemonteerd zijn spreekt men liever over alu of kunststof inlaat.

Ik heb een 91 er 964 cab met M chassisnummer, airbags met kunststof inlaat en dus een modificatie.

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 16:35

Laat 1991 neem ik aan :?:

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 16:37

Nee, juist niet, 04-91.

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 16:58

Volgens mij kon je toen als extra de airbags erbij nemen en is de motor later aangepast met een kunststof inlaat :idea:

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 17:13

Afbeelding

Modificatie is overigens van MY91 (zei eerder 92)

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 17:16

Modificatie, kunststof inlaat, gewijzigd dashboard met standaard airbags > april '91.
Cup-velgen & -spiegels bleven wel een optie tot MY '92 (N-serie).

Re: modificatie koppakking motor 964

07 okt 2010 17:19

Meer info hier!

Re: modificatie koppakking motor 964

08 okt 2010 10:54

Helaas, kunststof inlaat, airbags en andere veronderstellingen zijn geen indicatie voor het wel of niet hebben van een koppakking bij de 964 motoren.

Het motornummer is dat echter wel:

Vanaf motornummer 62 M 06836, M64.01 voor de handbak 964.
Vanaf motornummer 62 M 52757, M64.02 voor de Tiptronic 964.

Porsche is vanaf modeljaar 1991 begonnen met de aangepaste cilinderkoppen met koppakking. En geloof me, de motoren zonder koppakking die nog in de stelling lagen moesten eerst op dus hou de motornummers aan i.p.v. airbags wel/niet etc. verhalen.

Mocht je motorblok een motornummer hebben van vóór de genoemde nummers: Een goede Porsche specialist kan aan de cilinderkoppen (zonder de motor te demonteren) zien of deze later aangepast (bewerkt) zijn voor het vasthouden van een koppakking. Als deze bewerking te zien is mag je er bijna wel vanuit gaan dat de betreffende motor dan ook voorzien is van de latere modificatie. Overigens is dat geen garantie voor een olielek-vrij blok...

Succes ermee,

Dick

Re: modificatie koppakking motor 964

08 okt 2010 11:09

Plus dat een eerder blok geen garantie is voor zeker lekken. Uiteindelijk zullen ze allemaal wel een keer gaan lekken, en als je een 'ouder' blok hebt dat nu na 20 jaar niet lekt, lijkt het me sterk dat hij morgen ineens wel gaat lekken omdat het een blok van voor april 91 is... :idea:
Ik heb altijd begrepen dat de blokken van ná de modificatie een kleinere kans op lekken hebben. Maar als je een goede van voor de modificatie kan krijgen zou ik die niet om die reden laten staan. En het is toch ook zo dat diverse van die 'oude blokken' inmiddels ook gemodificeerd zijn?

Re: modificatie koppakking motor 964

08 okt 2010 11:24

horn schreef:Plus dat een eerder blok geen garantie is voor zeker lekken. Uiteindelijk zullen ze allemaal wel een keer gaan lekken .....

..... en dat blijft ook niet beperkt tot de (vroege) 964 motoren. ;)
Renntech schreef:Op dit moment ben ik bezig een 95-er 993 motor lekvrij te maken.
De eerste 964 motoren staan bekend om olielekkage's aan de cilinder voetpakkingen en cilinderkopafdichting.
Nu de latere motoren ouder worden wordt het voor mij wel duidelijk dat straks ook één van de beste motoren van Porsche ook gewoon gaat lekken door ouderdom van de pakkingen en 0-ringen.

Renntech schreef:Over een paar jaar is dat wel anders, want waarom is dit niet een veel voorkomend iets bij de 993?
Juist: Omdat ze nog 'jonger' zijn.

Het is gewoon een kwestie van tijd, over een paar jaar wordt het ook gewoon dat de 993 motoren op de cilindervoet pakkingen en cilinderkopafdichting lekken, daar waar alleen nu de 964 nog om bekend staat.

Heb geduld, ook de 993 rijders komen straks aan de beurt :cry:

Re: modificatie koppakking motor 964

08 okt 2010 11:58

Inderdaad Horn en EriC4C:
Ook gemodificeerde 964-en gaan wel weer eens lekken.

"Grappig"- maar kostbaar detail aangaande de reeds uitgevoerde modificaties aan 964 cylinderkoppen, pakkingen etc. etc.:
Op een gegeven moment gaan de rubberen ringetjes lekken die om de carterbouten/ carter-tapeinden geplaatst zijn. Gevolg; lekkende carters langs carter-tapeinden en carter-bouten. Heeft niks met de koppakking modificatie te maken maar wordt daar dan wel vaak aan toegeschreven... :roll:

"Leuk" detail: er zijn 964 blokken gemodificeerd d.m.v. andere cylinder- en kopbouten te gebruiken die minder rekken dan de originele en het lijkt erop dat ook dan de verbinding tussen cylinder en cylinderkop gewoon dicht blijft zonder de koppakking.... (de tijd zal het leren :) )


Gr.

Dick

Re: modificatie koppakking motor 964

09 okt 2010 10:35

Dick schreef:Helaas, kunststof inlaat, airbags en andere veronderstellingen zijn geen indicatie voor het wel of niet hebben van een koppakking bij de 964 motoren.

Het motornummer is dat echter wel:

Vanaf motornummer 62 M 06836, M64.01 voor de handbak 964.
Vanaf motornummer 62 M 52757, M64.02 voor de Tiptronic 964.

Porsche is vanaf modeljaar 1991 begonnen met de aangepaste cilinderkoppen met koppakking. En geloof me, de motoren zonder koppakking die nog in de stelling lagen moesten eerst op dus hou de motornummers aan i.p.v. airbags wel/niet etc. verhalen.

Mocht je motorblok een motornummer hebben van vóór de genoemde nummers: Een goede Porsche specialist kan aan de cilinderkoppen (zonder de motor te demonteren) zien of deze later aangepast (bewerkt) zijn voor het vasthouden van een koppakking. Als deze bewerking te zien is mag je er bijna wel vanuit gaan dat de betreffende motor dan ook voorzien is van de latere modificatie. Overigens is dat geen garantie voor een olielek-vrij blok...

Succes ermee,

Dick


Bedankt Dick, dat was precies de info die ik zocht.

Re: modificatie koppakking motor 964

09 okt 2010 11:02

:thumleft:

..... en hopelijk weet je (nu) ook de informatiewaarde ervan in te schatten. ;)
Plaats een reactie