Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
14 okt 2010 16:22
Standaard heeft een 911T de Bosch Super plus WR5DC bougies, Nu las ik een intressante post op een ander forum waarbij een paar forummers aangaf dat je voor een 911 motor met MFI of Carbs beter een 'hetere' bougie kan nemen voor een betere verbranding van het mengsel. Zij gaven aan dat zelf een 7 of 8 zou moeten worden gebruikt. Nu is de 5 hetgeen meestal standaard wordt gebruikt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe beinvloed een warmere bougie het verbrandings process? Kan het zijn dat een warmere bougie het efect kan hebben dat de toch wat rijk lopende 6 cyl boxer een wat betere verbranding geeft met een betere en schonere verbranding?
Hoor graag...
14 okt 2010 16:29
Warm of koude bougies heeft alleen te maken met hoeveel warmte de bougie onttrekt aan het verbrandingsproces. Een 'koudere' bougie zal meer warmte onttrekken dan een 'warme'. Een te warme bougie kan onder bepaalde omstandigheden (laag octaan benzine, warme dag, etc.) wel tot versneld pingelen of misfires leiden....
14 okt 2010 16:51
Dus een warmere bougie zal er voor zorgen dat de verbrandings temperatuur hoger is en ergo de verbranding beter is?
14 okt 2010 16:57
Maar is er Dan niet het risico dat je kleppen en zuigers Te warm worden
14 okt 2010 17:08
Inderdaad! Zat ik ook aan te denken. Nu kunnen de nieuwere kleppen er beter tegen, maar zou inderdaad zonde zijn als je iets kapot brand intern.
14 okt 2010 17:30
Zou heel voorzichtig zijn met verandering ivm risico van aanzienlijke motorschade zoals zuigers.
Dus kleine stapjes en dan na langere stevige ritten bougies verwijderen en kritisch beoordelen.
Informatief artikel over thema warmtegraad van specialist Bosch.
14 okt 2010 18:08
Ik ga zeker niet experimenteren, is het te duur speelgoed voor. Moet echt horen dan het kan van specialisten. Maar vond het wel een intressante stelling.
Ik zal het artikel eens lezen
14 okt 2010 18:18
je zou kunnen beginnen met testen op een stuk hard rijden (ff de Porsche uit laten in Duitsland:-)) op constante hoge snelheid.
motor afschakelen,
direct stoppen en een bougie verwijderen en dan de kleur bekijken. je kan deze vergelijken met foto's die tuners, motorenbouwers of bougie-leveranciers hebben. moet je ff googlen.
deed ik vroeger met de motorfiets ook zo. tijdje op 80% rijden en dan in één keer uitschakelen en bougie uitdraaien. dan nog een keer op 100% zelfde kunstje.
liet ze dan door de specialist ''lezen'' en hij gaf dan de tip voor andere bougie en/of andere lucht/benzine mengsel-samenstelling. werkte
14 okt 2010 20:34
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het verschil van temperatuur van een bougie alleen het verschil bij welke temperatuur deze het beste zelfreinigend is. Dus als je een verkeerde kiest, werkt dit zelf reinigen niet goed meer. Als door veranderingen de temperatuur van het verbrandings proces verandert is, is het waarschijnlijk wel verstandig om een daarbij passende bougie te kiezen.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
15 okt 2010 16:48
Lees het artikel van Bosch en je zult zien dat het zelfreinigend effect slechts een onderdeel is.
15 okt 2010 16:54
Verhaal van Bosch gelezen en het klopt dus wat ik zeg. De bougie moet afgestemd zijn op de temperatuur waarden van de motor. Als deze te heet wordt gekozen vervuild de bougie en als deze te koud wordt gekozen wordt de bougie te heet en kan gaan gloeien. De bougie bepaald dus niet de temperatuur van de motor. De motor bepaald het type bougie.
15 okt 2010 20:00
Je praat hier over 2 verschillende aspecten:
Intersound schreef:De bougie bepaald dus niet de temperatuur van de motor. De motor bepaald het type bougie.
Natuurlijk wordt door een motorenbouwer bepaalt welke bougie erin moet, maar een warme of koude bougie heeft wel degelijk invloed op de warmtehuishouding in de verbrandingskamers.... Je kiest echt niet een bougie met een bepaalde warmtegraad omdat ie dan wel of niet zelfreinigend is. Dat is een bijkomend aspect.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.