Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
21 okt 2010 19:26
Vandaag heb ik de olie van mijn 944 type 1 ververst en er meteen een K&N oliefilter ingezet. Nadat ik de olie vervangen had en de auto een half minuutje had laten lopen begon de motor opeens moeite te krijgen met lopen. Dus ik heb de motor uitgezet en de olie weer op pijl gebracht. Maar toen ik hem vervolgens weer startte bleef de motor moeite hebben met lopen. Je merkte dat hij het zwaar had en hij wou zelfs het liefst afslaan... Watskeburt?
Kan dit aan het filter liggen? De gebruikte olie is gewoon 10W40.
21 okt 2010 19:35
Heb je niet per ongeluk een stekker losgetrokken o.i.d. ? Hoe hoog is de oliedruk? Weet je 100% zeker dat je het juiste filter hebt gekregen?
21 okt 2010 19:36
vacuumlekje?
21 okt 2010 21:24
M a r c schreef:Heb je niet per ongeluk een stekker losgetrokken o.i.d. ? Hoe hoog is de oliedruk? Weet je 100% zeker dat je het juiste filter hebt gekregen?
Ik heb alles gecontrolleerd wat ik per ongeluk los gekoppeld zou kunnen hebben, maar vind niets...
Ik heb de druk pas bekeken toen dit probleem zich had voorgedaan. Ik durfde de auto niet lang te laten lopen. Hij liep echt zwaar en wou zelfs uitslaan. Maar toen ik de motor even snel liet lopen zag ik een oliedruk van 3-4 en als je gas gaf werd dat 4-5.
Het filter is van het type hp-4001 van k&n en dat is het juiste filter voor een type 1 voor zover ik weet.
21 okt 2010 21:29
Elferhenkie schreef:Je schrijft dat je het olieniveau weer op peil (pijl) hebt gebracht...
Was hij daarvoor erg te laag?
Ik heb de olie ververst (ongeveer 5,25 liter erin gedaan, toen gaf de pijlstok aan dat het niveau goed was). Vervolgens heb ik de motor even laten lopen, zodat er ook weer olie door de motor en het filter stroomde. Alles klonk goed, de motor liep hoorbaar lekkerder dan met de oude olie. Maar na een seconde of 30 begon hij moeizamer te lopen. Toen heb ik de motor uitgezet om nog eens te pijlen en bij te vullen (zo staat het ook in het haynes manual). En toen heb ik nog eens een klein half litertje bijgevuld. Maar de motor bleef zwaar lopen. Een half minuutje later kreeg hij ondertoeren en wou de motor uitvallen. Toen heb ik hem maar zelf afgezet.
21 okt 2010 21:32
misschien slim om even je oude luchtfilter er in te doen?
en dan even aanzien wat de motor doet.
21 okt 2010 21:38
-bassie- schreef:misschien slim om even je oude luchtfilter er in te doen?
en dan even aanzien wat de motor doet.
Het gaat om het oliefilter (lijkt me logisch)
21 okt 2010 21:39
Bericht aangepast: niet goed gelezen
Laatst bijgewerkt door
Henk op 21 okt 2010 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
21 okt 2010 21:48
owk ik heb het woord olie over het hoofd gezien.
maar hmmm dan snap ik het niet.
21 okt 2010 21:53
HenkC2C schreef:Het betreft hier een K&N (lucht)filter dat met filterolie (spaarzaam) vochtig gemaakt dien te worden?
Kan het zijn dat dit niet al te spaarzaam is gebeurd?
Dan inderdaad even het advies van -bassie- opvolgen.
Nogmaals: ik heb het over het oliefilter!
21 okt 2010 21:54
Zie mijn eerdere bericht, je kunt aan het tijdstip ook zien dat wij ongeveer tegelijk een bericht aan het typen waren.
Overigens was het goed bedoeld....
21 okt 2010 22:48
Hoe lang zat de vorige olie erop en wat voor olie was dit? Loopt de motor alleen slecht of rammelt/tikt ie ook? Als oliepeil en oliedruk goed zijn (en daar lijkt het wel op) moet je toch verder gaan kijken. Lijkt het alsof de motor te rijk loopt of dat ie maar op 3 pitten loopt? Test eens door 1 voor 1 de bougiekabels los te trekken of er een cilinder niet mee doet. Als je een kabel lostrekt moet ie slechter gaan lopen, als ie hetzelfde blijft lopen doet die cilinder om een of andere reden niet mee.
Laatst bijgewerkt door
M a r c op 21 okt 2010 22:54, in totaal 1 keer bewerkt.
21 okt 2010 22:54
gast schreef:Filter niet goed gemonteerd? O ring niet goed er tussen? Dat soort dingen denk ik aan.
Even alles weer demonteren en goed bekijken
Voor zover ik weet is alles goed gemonteerd, kan niet veel misgaan toch?
Iemand vertelde mij vandaag ook dat je een oliefilter niet kunt demonteren en weer opnieuw monteren. Volgens hem was dit na demontage niet meer bruikbaar. Klopt dat? Lijkt me sterk...
21 okt 2010 22:55
Chris_H schreef:gast schreef:Filter niet goed gemonteerd? O ring niet goed er tussen? Dat soort dingen denk ik aan.
Even alles weer demonteren en goed bekijken
Voor zover ik weet is alles goed gemonteerd, kan niet veel misgaan toch?
Iemand vertelde mij vandaag ook dat je een oliefilter niet kunt demonteren en weer opnieuw monteren. Volgens hem was dit na demontage niet meer bruikbaar. Klopt dat? Lijkt me sterk...
Oliepeil en druk zijn goed, dus volgens mij moet je het daar niet zoeken.... Wellicht is er door de verse olie inwendig een olieprop losgekomen die een oliekanaal heeft geblokkeerd..... hoop ik niet voor je. Lees even mijn bovenstaande vragen en tips.
21 okt 2010 23:28
ik zou beginnen me eens de olie af tetappen te kijken hoe die er uit ziet en of er rommel in zit.monteer daarna gewoon een origineel olie filter en goede olie!
kijk dan weer eens of het het zefde is,er moet iets niet goed zijn gegaan.
gr anton 964
22 okt 2010 8:56
Ik vind het wel veel olie hoor.... in totaal zit er dus 5,75 liter nieuwe olie in....??
Ik zou iets van 4 liter olie verwachten van een 944..... of heeft die een grote oliekoeler ofzo?
22 okt 2010 12:10
Cloaca schreef:Ik vind het wel veel olie hoor.... in totaal zit er dus 5,75 liter nieuwe olie in....??
Ik zou iets van 4 liter olie verwachten van een 944..... of heeft die een grote oliekoeler ofzo?
5,5 ilter gaat erin volgens de handleiding. Er is tussen de 5,5 en 5,75 ingegaan en het oliepeil staat nu netjes tussen de 2 indicatoren.
22 okt 2010 12:12
M a r c schreef:Hoe lang zat de vorige olie erop en wat voor olie was dit? Loopt de motor alleen slecht of rammelt/tikt ie ook? Als oliepeil en oliedruk goed zijn (en daar lijkt het wel op) moet je toch verder gaan kijken. Lijkt het alsof de motor te rijk loopt of dat ie maar op 3 pitten loopt? Test eens door 1 voor 1 de bougiekabels los te trekken of er een cilinder niet mee doet. Als je een kabel lostrekt moet ie slechter gaan lopen, als ie hetzelfde blijft lopen doet die cilinder om een of andere reden niet mee.
Ik bezit de auto nog niet zo lang, dus hoe lang de vorige olie erin zat en wat voor olie dit was weet ik niet.
De motor loopt niet op 3 pitten. Ik gaf trouwens een paar keer gas en dan loopt hij wel lekker. Alleen als je het gas los laat en hij loopt stationair dan krijgt hij het zwaar, komt in de ondertoeren en wilt uitvallen...
22 okt 2010 12:34
Heeft dus niks met de olie te maken.
Lijkt me eerder een probleem met de stationaire regelklep en/of de LMM.
22 okt 2010 12:45
Als de motor goed liep op het moment van olie verversen zou ik het toch in de gebruikte spullen zoeken, oliefilter?.....
22 okt 2010 12:47
bully schreef:Als de motor goed liep op het moment van olie verversen zou ik het toch in de gebruikte spullen zoeken, oliefilter?.....
Ik vraag me ook af of het aan het k&n filter ligt... Dat is het enige onderdeel dat nu anders is...
22 okt 2010 12:48
M a r c schreef:Heeft dus niks met de olie te maken.
Lijkt me eerder een probleem met de stationaire regelklep en/of de LMM.
+1
Misschien bougiekabels er aan toevoegen als mogelijkheid.
22 okt 2010 12:50
Of voortaan na olieverversen een complete revisie
22 okt 2010 12:52
M a r c schreef: Weet je 100% zeker dat je het juiste filter hebt gekregen?
22 okt 2010 12:56
Daar begin je mee; controlleren of je de juiste spullen hebt. Naderhand kwam de info over oliepeil en oliedruk, die is allemaal OK. Dus zit het ergens anders wat zich toevallig nu openbaart. Komt wel vaker voor dat je onder de kap hebt zitten werken en wellicht ergens tegenaan gestoten...? Mischien een brosse draad of connector die nu ligt te vervelen?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.