Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964

08 nov 2010 22:54

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag als ik mijn 964 door trek tot boven de 5500 rpm dan lijkt het
wel of er een extra klep ofzo open gaat , ineens veel meer geluid en zeker meer trekkracht .(in een 993 heb ik ook zoiets gemerkt maar die had variocam)
Ik heb een hittedraad systeem en cuprorh pijp etc.
Wat gebeurd er dan precies in de motor? gewoon ff benieuwd.

Re: extra vermogen ??

08 nov 2010 23:41

Rene, ik heb geen idee wat de invloed van het hittedraad systeem is, ik heb er geen ervaring mee. Horn geloof ik wel, wellicht kan hij er iets meer over vertellen.

De 964 C2 heeft de volgende fabrieksspecificaties:
vermogen: 250pk @ 6.100 rpm
koppel: 310Nm @ 4.800 rpm

Die 5.500 rpm herken ik niet uit bovenstaande gegevens.

De Cuppijp kan volgens mij niet zo heel veel schelen (behalve het geluid) dat je het merkt. Zit je uitlaat er niet aan te komen :D :mrgreen:

Re: extra vermogen ??

08 nov 2010 23:47

Hoi Willem nee uitlaat is prima. Het is net alsof er iets extra's gebeurd. Oja hij is ook gechipped.

Re: extra vermogen ??

08 nov 2010 23:55

Met een chip regel je de brandstof inspuiting en bougies vonkjes anders dan standaard wellicht dat daar wat "extra's" gebeurd bij die 5.500 rpm.

Maar dat verklaard mi nog niet het extra geluid :scratch:

Heb je het chippen zelf laten doen of heb je er een factuur van? Je kan kan nog eens navraag doen bij de leverancier wat de chip precies meer doet dan de standaard versie.

Re: extra vermogen ??

08 nov 2010 23:56

Er zit geen varioRam motor van een 993 in :?:

Die kent dat effect doordat de lengte van de inlaatkanalen bij dat toerental wordt verkort 8)

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 0:15

Tot die conclusie kwam ik ook al, maar dacht dat Rob964C4 hiermee de enige was.

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 1:05

geluid met verkochte luchtinlaat bij varioram is trouwens top!
Neem aan dat ontstekingstijdstip normaal vervroegd wordt bij hoger toerental door Motor Control Unit(?).
Wellicht doet je chip dit nu met een wat duidelijkere stap?

Anders ligt dit aan een Varioram. Die is heel slecht voor jouw 964!
Maar ik heb nog wel een goed blok voor je met juiste elektriek erbij zonder Varioram
(die is veel beter voor jouw auto). Je kan hem zo komen ruilen, als je snel bent.

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 1:29

Ach ja koppelkrommes en vermogenskrommes gaan nooit in een mooie lijn naar het maximaal (en daarna terug) maar vertonen vaak golfjes. Bij jou zal er bij 5500 tpm wel zo'n bultje zitten. Ook al zit je daar niet op een maximum een plotselinge grotere toename voelt alsof het daar "gebeurt''.
Hoeft ook geen dynamische verandering te zijn van het inlaattraject zoals bij varioram maar kan bijvoorbeeld ook door samenloop van gunstige omstandigheden komen bij net dat toerental. Overigens heeft een 964 ook een voorloper van varioram in de vorm van resonantie kamers om een optimale vulling te bereiken.
Het zou ook (mede) door het cuprohr kunnen komen. Door de lagere tegendruk misschien iets minder power bij lagere toeren en vanaf ca 5500 toeren een ideale doorstroming vs vulling, dat de motor daarbij anders klinkt is niet vreemd.

Het mooie van VarioRam is trouwens dat een goede (snelle) stroming van de inlaat lucht bij lage toeren bereikt wordt door een lang inlaatraject. Bij hoge toeren wordt het inlaattraject verkort (naar bijna zoals bij een non varioram) waardoor een goede stroming bij hoge toeren bereikt wordt.
Varioram geeft eigenlijk het meeste voordeel bij lagere toeren (bij 4000tpm 20% meer koppel dan non VR)

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 2:26

Afstelling nokkenassen? 6 graden + ?

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 9:27

Als non techneut :brilsmurf: heb ik geen verklaring maar ik heb precies herzelfde bij mijn 993 (extra duw iets boven de 5000 tpm). Viel echt op, op de autobahn bij 5000 a 5500 tpm in 5 :mrgreen:.

Dit was al zo voor fijnslijperij op de rollenbank bij Beek en is nog steeds zo. de enige andere mogelijk relevante mods zijn K&N luchtfilter (lijkt me sterk dat dat ermee te maken heeft) en Techart sport uitlaat systeem.

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 9:48

heb je varioram/285 pk motor?

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 10:27

Nope; bread and butter 993 motor.

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 14:02

Hoi Rene, ik heb voor zover ik weet geen hittedraadje en alleen een cup uitlaat, maar ik heb dezelfde ervaring. Boven de 5500 RPM nog een soort "extra duw in de rug". Zie post Dynamic. zou een verklaring kunnen zijn.

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 14:16

herkenbaar, had ik destijds ook in mijn 964 C2C, een soort extra "slinger" vanaf 5500 rpm :thumleft: wat mij betreft nog steeds het lekkerste blokje en mooiste soundje.. (van de 3.2 / 964/993/944 :wink: )

Re: extra vermogen ??

09 nov 2010 14:49

Dat is inderdaad "kikken" boven de 5.000 toeren, wat een mooi geluid :drive:
Heb ooit een BMW turbo gehad en die turbo kwam er vrij laat bij maar dat gaf een enorme bust vooruit :shock:

PS
Heb de 993 nog nooit tot de begrenzer doorgetrokken, wel bij de 964 maar deze was wat stiller kwa geluid :scratch:

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964

10 nov 2010 22:40

Bedankt voor de reacties. :thumleft:

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964

10 nov 2010 22:45

.. en het aanpassen van de topic-titel :mrgreen:

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964

10 nov 2010 22:49

Ja dat ook !! :thumleft:
Plaats een reactie