Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vervangen oliekoeler SC 3.0 82

14 nov 2010 15:31

Iemand ervaring met verwijderen van de oliekoeler, vervangen van de 3 keerringen, van een 82'er als de moter er nog inzit. Inmiddels van alles er over gelezen alleen de gouden tip nog niet gevonden. Ziet er naar uit dat inlaatspruitstuk en alles wat hieraan vast zit moet worden verwijdert. Dit alle voor 3 groene keerringen ...... Probleem is kapje over de koeler die moet zorgen voor de luchtkoelijng, kan niet bij de bovenste moeren van de koeler. Onbderkant alles weggegaald en vrijgemaakt. Heb een brug ter beschikking.

Re: Vervangen oliekoeler SC 3.0 82

15 nov 2010 23:10

Was een projectje van me afgelopen winter. Heeft me wat knokkels en een hoop gevloek gekost, maar het is mogelijk! In het werkplaatshandboek staat het goed uitgelegd, maar idd de kap die er bovenop zit zorgt voor wat moeilijkheden. Heb het blok 7 cm laten zakken (is mogelijk zonder iets los te maken volgens het boek en bij mij klopte dat). Dat geeft je de ruimte om bij de oliekoeler te komen. Alles is gelukt zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen.

16 nov 2010 13:36

En ik was al blij dat ik in mijn DD een lamp heb vervangen (met kapotte knokkels en een hoop gevloek). Goeie actie! Zou leuk zijn als je er foto's van maakt en op PF plaatst.

16 nov 2010 13:49

Ik schreef werkplaatshandboek, maar ik heb veel gehad aan het artikel op Pelican Parts: http://bit.ly/cyq75c. Foto's heb ik in het heetst van de strijd niet gemaakt. :oops:

19 nov 2010 21:26

Hallo, De oliekoeler vervangen is wel een gepruts maar het gaat wel, wat handig is , is een spiegeltje, niet te klein, en het wiel eraf halen geeft ook een stuk meer ruimte. als je een lekkage had aan de rubbers zou ik ook de oliekoeler afpersen zodat je zeker weet dat die goed is, 1 bar is voldoende, niet meer. ik heb er toen zelf iets voor gemaakt met een metertje erop, ook heb ik toe gelijk de O-ring van de olietermosstaat vervangen, daar kun je dan ook goed bij als de oliekoeler eraf is en,,,, geen haast hebben en wat eraf kan , kan er ook weer op moet je maar denken. Gaat lukken.

Succes
Gr. Ad Coertjens

20 dec 2010 22:36

Hallo, ik ben benieuwd of het " project oliekoeler " is gelukt ???
v.
Ad Coertjens

22 dec 2010 16:36

Meestal niet als je niets meer hoort :o

30 dec 2010 15:39

inderdaad nog niet gelukt allemaal. startmoter gisteren uiteindelijk los gekregen, dolle inbusmoer aan de rechte kant ..... helaas kan ik er nog niet bij.
moter achter inmiddels ook al wat laten zakken. wellicht ophanging versnellingsbak nog een optie of uiteindelijk alles er maar uit halen ??
Bijlagen
SAM_2824.jpg
SAM_2830.jpg
SAM_2819.jpg

30 dec 2010 17:43

Als je de middelen hebt, is de motor even laten zakken op een brug, minder werk...... en minder ergenis.... niet onbelangrijk.....

30 dec 2010 18:02

Wil me nergens mee bemoeien, maar gooi die motor er toch uit, veel gemakkelijker werken, en je kunt alles poetsen en na kijken. Motor eruit in 2 uurtjes, mits goed gereedschap, succes :thumleft:
Misschien kan je nog wat info gebruiken uit mijn oude topic :salut:

viewtopic.php?f=3&t=24426&hilit=warmlopen

30 dec 2010 19:02

Jean-Marc, bedankt voor je bericht.
Alles gelezen en blijkt dat er grotere problemen zijn (waren) als de mijne.
Het echte 'fingerspitzengefüll' heb ik nog niet en wacht reacties van mede forumers dan ook af om mijn probleempje op te lossen.

30 dec 2010 19:06

Oké, motor eruit met bak en al, makkelijk werken en kun je dingen inspecteren die je nu niet ziet.
Is echt makkie. :idea:

05 jan 2011 10:32

zeker met een dolle inbus aan de startmotor zou ik het wel weten, motor & bak eronder uit.

05 jan 2011 11:11

Heb de laatste tijd regelmatig een 911 en 912 motor eruit en erin gelepeld, is echt niet veel werk. Ik heb een plateau gemaakt op mijn gereedschapkar, laat hem daarop zakken, alles loshalen (motor met bak), gereedschap is dicht bij de hand, P weer omhoog, bak eraf halen, en motor op perfecte werkhoogte!

06 jan 2011 22:25

Ben inderdaad ook zover, morgen even een torks halen voor de aandrijfassen en dan kan alles eruit ................. is m'n eerste keer ...............

09 jan 2011 13:45

Vanmorgen even de moter eruit gehaald. Viel me 100% zeker voor de eerste keer. Blij dat ie eruit is, het bewuste kapje boven de olie koeler had ik anders van zijn lang zal ze leven niet kunnen verwijderen. Voor de slangenmensen :ba: onder ons zou het moeten gaan, ik weet zeker dat het niet kan. Kan in iedergeval alles onder de loep gaan nemen en mijn uiteindelijke pakkingen van de olie koeler gaan vervangen.

09 jan 2011 13:53

Kijk dat is een tijdje terug, maar deze heb ik ook vernieuwd bij mijn toenmalige SC.
Motor is er zo uit en je kan overal bij, "kind kan de was doen" :idea:
Stond toen in Empel en heb de auto opgehaald met de autoambulance.
Joh dat is wel erruuug lang geleden, denk 1995 :roll:

09 jan 2011 21:52

Nu de rest nog even nalopen, see looks like a beauty ...
Bijlagen
SAM_2886.JPG

10 jan 2011 18:12

Als er die motor zo uit komt, ziet hij er zeker netjes uit, het is zeker makkelijker om zo aan de motor te werken, vergeet de oliethermostaat O-ring niet te vervangen ook al heeft hij hier geen lekkage,( preventief )
alles mooi poetsen dan is het straks wanneer hij weer is in gebouwd een genot om naar te kijken, en het geeft veel voldoening.
succes
Ad C.

10 jan 2011 19:25

Zo zie je, viel reuze mee, nu kun je alles nalopen, en je leert nog iets bij ook. Succes verder, en pics hè :thumleft:

10 jan 2011 23:50

Vanavond moter uitgekleed, dynamo en fan verwijderd. Blijkt dat de moter op de bovenzijde, onder koelhuis een beetje vet is. Lijkt me niet direkt een probleem. Verder alle cilinders, in- en uitlaten mooi droog :thumleft:

15 jan 2011 23:03

Zouden jullie ook de o-ringen van de inspuiters vervangen ?
(injector valves)

16 jan 2011 8:06

Dat zijn de kosten niet, zou ik persoonlijk wel doen. Ik weet niet wanneer de motor zijn laatste (grote) onderhoudsbeurt heeft gehad? Wellicht is kleppen stellen, en bougies nu ook een mooie gelegenheid.

16 jan 2011 9:52

loop hem gewoon helemaal ff na :idea:

16 jan 2011 14:00

zitten de injectors gewoon in de rubber geklemd, gewoon eruit trekken ?
Plaats een reactie