Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 18:12

Hoi Porsche lief hebbers.

Ja, ik ben nog steeds op zoek naar een 911. Was eerst nog van plan een 993 turbo. Maar denk nu meer aan een 997 cabrio S.
Nu ben ik wel aan het zoeken geweest naar de problemen van de 997 motor.
Heb bijvoorbeeld gelezen dat de motoren van bj 05 en 06 nog veel problemen hebben met IMS. en in 2006 zou het opgelost zijn. Heb dit ook na gevraagd bij Porsche zelf maar deze zeggen geen problemen te hebben met de motoren?
Heb ook iemand gesproken die weer zeg dat geen enkele motor van de 997 eigenlijk de 100000 km haalt lijkt mij overdreven.
Er zijn zelf bedrijven die revisies doen en zeggen dan dat ze de modificatie doen op de motoren zo als Porsche deze heeft doorgevoerd.

Kan iemand mij vertellen wat er nu eigenlijk waar is.
Zijn er modificaties gedaan en in wel jaar.
Of is het allemaal opgeblazen en kan je gewoon een Porsche 997 vanaf het begin kopen.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 18:45

b.hamelink schreef:Kan iemand mij vertellen wat er nu eigenlijk waar is.
Zijn er modificaties gedaan en in wel jaar.
Of is het allemaal opgeblazen en kan je gewoon een Porsche 997 vanaf het begin kopen.

1. in je Optie Sticker draadje staan al de nodige antwoorden
2. Porsche zegt altijd dat er nauwelijks of niks aan de hand is, in dit geval met de 1e generatie watergekoelde motoren. Lees info hier en/of turf zelf hoeveel 996/997 MKI een andere motor hebben. Dat gebeurt niet als een reparatie eenvoudiger/goedkoper is.
3. Gedurende de levensduur van elk product worden regelmatig modificaties gedaan. In dit geval om het product minder slecht te maken ...
4. Volgens velen hier is het niet opgeblazen, volgens enkele wel.

Suc6 met je keuze/zoektocht.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 19:03

Ik heb van een monteur die bij Porsche Duitsland werkt gehoord dat alle motoren van Porsche het plof kwaaltje hebben, sommige eerder dan andere. Pas bij de 997 mk2 was dit geminimaliseerd. Weet niet of het waar is.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 19:29

Ook Leo gesproken :?: :)

Lijkt i.i.g. een erg serieuze bron, maar alle lijkt wel veel te somber.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 21:51

Het zijn sportwagens, die vaak zwaarder worden belast, die door sommigen uit kostenoogpunt minder goed worden onderhouden. Die door sommigen niet goed warm gereden worden en waar eens op de x-aantal (duizenden in mijn beleving) een technisch foutje zit.

Aangezien er weinig andere fouten in de 996 en 997 zitten, krijgen deze foutjes onevenredig veel aandacht! Zoek een goed onderhouden auto, op een betrouwbaar adres en kijk of de vorige eigenaar je aanstaat, dan is de kans op een probleem mijns inziens niet heel groot.

Daarnaast; van een 993 turbo wordt je ook niet blij als je na 100.000 km de volgende rekening krijgt:

De Porsche 993 Turbo is in 2010 voorzien van groot onderhoud.
Hierbij is een complete grote beurt uitgevoerd en zijn de volgende
onderdelen vervangen en vernieuwd:
- Turbo's
- Remschijven en blokken
- Modificaties
- Koppeling incl. drukgroep en vliegwiel
- Draagarmen en stabilisatorstangen
- Schokbrekers achter
- Startmotor
Totaal gemaakte kosten € 17.000,-Rekeningen aanwezig
Schadevrij
Dealer onderhouden
Laatst bijgewerkt door ver boven de 200 op 05 dec 2010 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

05 dec 2010 21:58

mocht ik overstappen naar 997S gebruik maken vd verlengde garantie niet goedkoop maar zorgeloos (cabrio) rijden

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 11:09

ver boven de 200 schreef:De Porsche 993 Turbo is in 2010 voorzien van groot onderhoud.
Hierbij is een complete grote beurt uitgevoerd en zijn de volgende
onderdelen vervangen en vernieuwd:
- Turbo's
- Remschijven en blokken
- Modificaties
- Koppeling incl. drukgroep en vliegwiel
- Draagarmen en stabilisatorstangen
- Schokbrekers achter
- Startmotor
Totaal gemaakte kosten € 17.000,-Rekeningen aanwezig
Schadevrij
Dealer onderhouden


Dat was mijn auto.... :oops:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 13:25

:res:!!!!!

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 13:55

Paulie schreef:Ik heb van een monteur die bij Porsche Duitsland werkt gehoord dat alle motoren van Porsche het plof kwaaltje hebben, sommige eerder dan andere. Pas bij de 997 mk2 was dit geminimaliseerd. Weet niet of het waar is.

Afgelopen week met een engineer van Porsche in Stuttgart een praatje gemaakt. Die gaf duidelijk aan dat alle motoren vanaf 1997 tot aan de 997 MKII (daarbij ook Boxster en Cayman gerekend) potentieel een risico hebben met de IMS en het scheuren van cylinderwanden. Het uitvalspercentage was volgens hem echter veel lager dan veelal word gesuggereerd en ruim onder de 5%. Waarmee het zeker het probleem niet goed praat maar de mythe blijft in stand gehouden door het feit dat de negatieve verhalen terwijl de mensen die naar alle tevredenheid rijden zich niet melden.
Opmerkelijk was dat hetgeen ik al vaker opperde door hem min of meer bevestigd werd. Er is een heel ander publiek 911 en Boxster gaan rijden waarbij het minder goed aanvoelen van de techniek een belangrijke rol speelt in het uitvals percentage. (zal ook zeker meespelen waarom Porsche zich maar gedeeltelijk aangesproken voelt)

De 997 MKII kent het IMS probleem niet meer maar wel weer wat andere kwaaltjes al zijn die minder schokkend van aard op dit moment. Een 997 uit 2005/06 kent dus nog steeds de IMS constructie. Echter vanaf MY 2000 zijn er tot aan de 997 MKII behoorlijk wat modificaties doorgevoerd waardoor de kans op problemen kleiner worden naarmate de auto jonger is.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 15:33

het is dus maar net welke monteur je spreekt (<5% tegen alle).. :roll:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 15:51

Het is allemaal erg overtrokken. Als je op een M3-, Lambo- of Ferrari Forum gaat kijken lees je dat eigenlijk alle (sport)auto's wel een zwakke motorische plek hebben. Een forum is natuurlijk ook de aangewezen plek voor een buitenstaander om zijn probleem te melden en naar antwoorden op zoek te gaan. Die verhalen horen wij dan enkel van de kant van de gedupeerde. Dat hij al 6 maanden met te weinig olie rond heeft gereden wordt er niet bij verteld (porsche vertelde mij dat dát het belangrijkste probleem is : te laag oliepeil). De meeste 997 rijders zijn toch leasers ipv liefhebbers; die komen ook niet op een forum om te vertellen hoe weinig problemen ze hebben. Reken maar dat de leasemaatschappij je ook lekker laat doorrijden tot 150k kilometers; moet ook gewoon eenvoudig kunnen.

Als je de (internationale) fora leest over de 997 mk1 kom je inderdaad een paar problemen met de IMS tegen. Het zijn er echter niet veel. Vanaf oktober 2005 zijn er weer enkele verbeteringen doorgevoerd. Zegt echter nog steeds niet veel want motorproblemen blijven altijd bestaan. Het is natuurlijk vervelend als het die van jou is.

Enne: geen één blok haalt de 100k kilometers? Daar ga jij naar staan luisteren naar dat soort onzin?

Wie heeft hier op het forum trouwens iets vervelends meegemaakt met zijn 997?

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 17:26

JP-S schreef: Wie heeft hier op het forum trouwens iets vervelends meegemaakt met zijn 997?


Het enige vervelende is dat alle andere auto's nu tegen vallen :mrgreen:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 17:39

Laten we het dan zo zeggen:
Die motoren zijn ZO goed dat Porsche toch maar een hele nieuwe en compleet andere motor is gaan ontwerpen voor 2009 :mrgreen:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 17:45

Hee, weer eens een draadje over gevoelige IMS Lager :mrgreen:
Ik vind een 997 een mooie auto hoor, ik sluit niet uit dat er bij mij op de oprit ook nog eens één komt te staan.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 18:13

@jeroen 914,

De basis van die motoren draaien al sinds de intro van de 996 in 1998. Dat is dus twaalf jaar!

Mag je dan een keertje iets compleet nieuws ontwerpen?

Beetje glaasje half leeg vs vol opmerking.

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 19:19

Ik vind een 997 een mooie auto hoor, ik sluit niet uit dat er bij mij op de oprit ook nog eens één komt te staan.[/quote]

Ben benieuwd wie van ons twee hem eerder heeft ? :mrgreen:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 19:38

Jeroen914 schreef:Laten we het dan zo zeggen:
Die motoren zijn ZO goed dat Porsche toch maar een hele nieuwe en compleet andere motor is gaan ontwerpen voor 2009 :mrgreen:


Jeroen, daar heb je een punt. Noemen ze doorontwikkeling, met dezelfde reden zijn ze gestopt met de luchtkoeling :mrgreen: en inmiddels aan het testen met hybride techniek :cry:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 20:32

Misschien moeten we maar gewoon allemaal een taxi kopen... :go:

iemand een 997 4S cabrio kopen...?....dan ga IK wel fietsen... :ass:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 21:16

RB911 schreef:Jeroen, daar heb je een punt. Noemen ze doorontwikkeling...

Sinds wanneer is een compleet nieuw ontwerp een 'door ontwikkeling' :?:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 21:33

De motoren van de cayman s 2007 gaan dus ook defect helaas..weer een geval gescheurde cilinderkop meegekregen.
Koop je geen luchtgekoelde porsche hou er dan rekening mee dat het mis KAN gaan.
Volgens mij is je IMS wel je minste zorg, die laat wel van zich horen als deze vervangen wil worden.
Ik heb nu meerdere motoren mogen repareren(het blijft een eer) en durf het bijna niet te zeggen maar het is allemaal erg fragiel als je het vergelijkt met andere motoren van porsche.Gaat het mis kun je het meeste weggooien.
De tijd zal leren hoe de 997 motoren zijn...zal mij benieuwen of de cilinderkoppen van de 997 niet scheuren, de cilinderwanden niet breken en de IMS niet stuk loopt.
Her en der heb ik al defecte 997's te koop gezien.(motorschades).

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 21:41

[quote="marino Dat was mijn auto.... :oops:[/quote]


Ik had bewust de referentie weggelaten, maar ik begrijp goed dat je naar een watergekoelde bent overgegaan! :wink:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 23:19

JP-S schreef:De basis van die motoren draaien al sinds de intro van de 996 in 1998. Dat is dus twaalf jaar!

Mag je dan een keertje iets compleet nieuws ontwerpen?

Beetje glaasje half leeg vs vol opmerking.

Vanaf '98 t/m 2008 (!) is dus 10 jaar.

Misschien eens vergelijken met de levensduur van het vorige blok: die in de 993, de 964, de 3.2, de SC, ... ?
Dat is dus minstens vanaf ~ '78 t/m '98 :idea:


Marcel spreekt me met U aan; dit moet een serieus onderwerp zijn :mrgreen:

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

06 dec 2010 23:32

Dat de luchtgekoelde motor van het laatste type 20 jaar is meegegaan heeft helemaal niets met het feit te maken dat het een probleemloos ontwerp was. Integendeel, ook daar zijn zat problemen mee geweest.
Dat Porsche naar een watergekoeld ontwerp moest en in 2008 weer een nieuw ontwerp moest klaar hebben en inmiddels voor de 991 alweer een totaal nieuw ontwerp introduceert heeft alles met de superstrenge regelgeving van brandstofmotoren te maken.
De motor die nu in de 997 MKII zit zou in een nieuw ontwerp auto niet meer aan de emissie toelating voldoen.
Dat was ook precies de reden dat Porsche dit jaar nog een paar modellen op de markt heeft gezet met een opgeklopte motor (GT2RS, 911 Speedster, Turbo S). Die motoren krijgen ze na 1 januari niet meer geregistreerd. De grootste motor in de 991 verkrijgbaar is naar verluid een 3.4 liter motor.
En door die strenge eis ligt de druk op snelle ontwikkelingen erg hoog en nu 3x raden waar dat ten koste van gaat.....

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

07 dec 2010 0:18

Paul II schreef:Vanaf '98 t/m 2008 (!) is dus 10 jaar.

1996 :idea: ;)

Re: Hoe zit het nu met IMS/motor van de 997

07 dec 2010 0:40

maurice schreef:maar de mythe blijft in stand gehouden door het feit dat de negatieve verhalen terwijl de mensen die naar alle tevredenheid rijden zich niet melden.

Curieus eigenlijk; mensen die ergens tevreden over zijn, melden niet ongevraagd elke week dat ze nog steeds tevreden zijn. De mijne is van februari 2006 en door mij gekocht in augustus 2009. Heb er sindsdien 20K kms probleemloos meegereden. Hoor alleen plof (zelfs meerdere korte plofjes) bij gas loslaten maar vind dat niet erg, zelfs prettig voor de trommelvliezen :ba: Meld me volgende week weer om eventuele tevredenheid door te geven als dat op prijs wordt gesteld :mrgreen:
Plaats een reactie