Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 dec 2010 20:25
Hallo mede forum leden,
Wij hebben onze Boxster 987 S veilig gestald in een garagebox. Echter, vandaag heb ik hem laten warmlopen nadat we hem driëeneenhalf tot 4 weken hebben gestald. Hij startte perfect, maar na een korte periode ging toch het gele/oranje motorlampje branden met de melding: check engine, visit workshop. De motor loopt verder gewoon netjes, op een kleine tik na die minder wordt naarmate de motor op temperatuur kwam. Voor de rest loopt de motor keurig, geen stotteren, haperen, geen overmatige rookuitstoot etc.
Heeft iemand enig idee wat de melding kan zijn? Kan het zijn dat dit is veroorzaakt doordat de motor een tijdje niet heeft gedraaid in combinatie met de de kou van afgelopen weken?
Alle suggesties, kennis en ervaring is welkom
Grt
Maurice
23 dec 2010 20:33
geen idee maar het laatste wat ik zou doen is zo'n auto uit z'n winterslaap halen door hem een half uur stationair te laten lopen.
23 dec 2010 21:08
mauricevdvreede schreef: Kan het zijn dat dit is veroorzaakt doordat de motor een tijdje niet heeft gedraaid in combinatie met de de kou van afgelopen weken?
Ja, dat kan.
23 dec 2010 21:25
misschien ( mede door staionair warmdraaien?) lamdasonde ?
Komen wel vaker klachten over...motor lijkt goed rond te draaien , stationair, als je een stukje gaat rijden merk je wss meer...
( zeker als het de lamdasonde is
) motor wordt dan iets gesmoord, en rook uilaat zal wat "vetter " worden ....
advies:
storing laten uitlezen, weet je vrij snel (of gelijk) het antwoord
23 dec 2010 22:28
Bedankt voor jullie feedback.
Kort vraagje: is het beter om de accu volledig te ontkoppelen en de motor weer te starten in het voorjaar of gewoon eens in de 2 weken even de motor laten warmlopen??
24 dec 2010 13:17
Motor warm lopen is ongeveer het slechtste wat je kan doen. Hij wordt namelijk niet echt warm van stationair draaien. Olie smeert niet goed en dus slijt je blok relatief veel!
Beter haal je de accu er af (of aan een druppellader) En haal je hem uit de stalling op en ga je meteen (rustig) rijden. Bandjes zullen wat plat zijn dus de eerste km veel trillingen. Maar dat is beter voor het blok dan hem iedere twee weken koud stationair laten draaien en weer af zetten!
24 dec 2010 13:42
de motor word wel warm duurt aleen veel langer dan tijdens rijden,
tevens is er meer olie druk door het verhoogde toerental bij het rijden waardoor de smering beter is.
ik denk (weet) dat het lampje is gaan branden door een rijk benzine mengsel als je gaat rijden gaat het vanzelf weer weg
omdat dan de juiste waarden gemeten worden
24 dec 2010 18:38
Bedankt mensen.
Morgen even de accu loskoppelen
En bij beter weer: rijden :d
Nog even een vraagje, is een beetje off-topic, maar ik vroeg me het volgende af. Wij hebben zomerbanden van Vredestein (Ultrac Sessanta). Nu zijn dit geen banden met officiële N-codering. Tijdens het rijden heb ik nog nooit iets gemerkt, het zijn ook gewoon goede banden...Maar ik vroeg me af: wat is jullie mening over N-codering. Absoluut noodzakelijk of een marketingtruc van de fabriek omdat zij contracten met vaste leveranciers hebben?
24 dec 2010 18:41
Tsja, er is al veel geschreven over het nut (of niet) van de banden met een N-codering.. Bij een N-codering weet je iig zeker dat Porsche de band goed heeft bevonden voor jouw P.. Das voor mij wel wat extra waard (weet niet of deze banden ook echt een stukje duurder zijn).. Maar er zijn er hier ook genoeg die niet met een N-codering rondrijden geloof ik..
Wat mij betreft komen er dus alleen N-codering banden onder mijn P..
24 dec 2010 18:42
en nog even over dat loskoppelen van je acuu, houd er rekening mee dat je alarm het dan ook niet meer doet.. Als je dat wilt voorkomen, zet hem dan aan de druppellader (dan blijft alles het gewoon doen)..
24 dec 2010 18:42
Ik denk dat als je hier gaat zoeken op N codering je voor avonden leesvoer hebt. (
Waarvan ik de uitslag al weet)
Edit Mark996 was effe sneller......
24 dec 2010 18:44
Oke, thanks!
Probleem is dat we geen electriciteit hebben in de box waar hij is gestald. Accu loskoppelen is dus de enige optie.
24 dec 2010 18:46
dan heb je idd weinig keus..
24 dec 2010 23:20
mark996 schreef:Tsja, er is al veel geschreven over het nut (of niet) van de banden met een N-codering..
Inderdaad: tijdens de rustige momentjes komende dagen maar eens het nut van de Zoeken functie beleven
25 dec 2010 0:32
Let er wel op dat je de accu loskoppelt via de juiste procedure dus met ingeschakeld contact anders heb je een hoop lawaai.
mauricevdvreede schreef:...Maar ik vroeg me af: wat is jullie mening over N-codering. Absoluut noodzakelijk of een marketingtruc van de fabriek omdat zij contracten met vaste leveranciers hebben?
Bijna alle fabrikanten hebben voor hun 'high-performance' modellen banden die ze van een goedkeuring hebben laten voorzien. Porsche gebruikt daarbij een N.
Over het algemeen zijn de N-codering banden niet echt veel duurder dan de codering-loze variant en bij alle serieuze banden merken kun je ze vinden. Niet echt een marketing stunt dus.
Even zoeken en je kunt de komende kerstdagen met lektuur over N-codering doorbrengen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.