Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 jan 2011 19:27
Hallo,
Heb na de aankoop 3 maanden geleden 6000 km gereden en gisteravond bij het accelereren in de 4 boven de 4000 toeren slipte de koppeling door....
Het is een Amerikaan en heb geen onderhoudshistorie, blijkbaar is de koppeling niet eerder vervangen en die vindt het wel welletjes na 135.000 km.
Lekken doet het blok niet maar zag wel dat er ietwat olie op de overgang van de bak naar het blok zat.
De RMS kan dus ook wat lekken en daar houdt een koppeling niet van, toch lijkt het waarschijnlijk dat de platen gewoon op zijn.
Ik neem aan dat er geen mogelijkheid tot stellen is.
Als de bak en het vliegwiel er toch af moeten is het beter om gelijk de RMS en het IMS lager te vervangen.
Een hele operatie....... Dat gaat verder dan wat ik zelf kan, ik vraag mij af wie hier ervaring mee heeft en wie daar een geschikt adres voor weet. Iemand die het klappen van de zweep kent en zijn hand er niet voor om draait.
Misschien zijn er ook mensen bekend met het kostenplaatje.
Groet van Mathieu
06 jan 2011 23:04
ims gaat er niet bij alle motoren uit zonder de carterhelften te scheiden...
Mischien moet je hem alleen controleren.
06 jan 2011 23:24
Mettel schreef:....ik vraag mij af wie hier ervaring mee heeft en wie daar een geschikt adres voor weet. Iemand die het klappen van de zweep kent en zijn hand er niet voor om draait.
Misschien zijn er ook mensen bekend met het kostenplaatje.
Adressen genoeg, ik zou zeggen specialist of dealer.
De koppeling is niet zo spannend maar om de RMS kering te vervangen moet je toch wat speciale tools hebben. Met name het goed positioneren van de keerring is een precisie klusje waar Porsche een apart tool voor heeft en niet goed uitgelijnde montage leidt binnen no time weer tot lekkage.
Koppeling kan ik niet zo zeggen maar de RMS keerring vervangen kost rond de Eur. 600 inclusief blok uitbouwen meen ik.
07 jan 2011 0:35
Ja, koewa onderdelen is het niet zo duur
07 jan 2011 0:36
resto schreef:ims gaat er niet bij alle motoren uit zonder de carterhelften te scheiden...
Mischien moet je hem alleen controleren.
IMS retrofit is toch geschikt voor zowel het enkele als het dubbele lager?
Borgring bij de dubbele uitvoering trek je met een speciale tool stuk naar buiten.
07 jan 2011 0:49
maurice schreef:...de RMS keerring vervangen kost rond de Eur. 600 inclusief blok uitbouwen meen ik.
Heb een boel te leren, was in de veronderstelling dat je de bak eraf kan halen en het blok laten zitten...
07 jan 2011 1:43
volgens mij kan dat inderdaad ook...
bak eronder uit, is ook al noodzakelijk voor vervangen koppelingsplaat, evt. andere onderdelen aldaar die mogelijk versleten zijn, en je kan dan direct RMS erbij laten doen, zou ik altijd doen, en imho hoeft motor zelf niet uitgebouwd te worden.
suc-6 !
07 jan 2011 9:57
Motor hoeft er volgens mij ook niet helemaal uit maar de bak natuurlijk wel waarna men het motorblok wat laat kantelen om de RMS te vervangen. (Althans zo is het ook bij mijn 996 gegaan)
07 jan 2011 11:34
Bij een 996 C4 is het ook mogelijk om alleen de bak te verwijderen en de motor te laten zitten, zoals bij een 964 alleen bij de C2 kon?
07 jan 2011 14:39
Paul II schreef:Bij een 996 C4 is het ook mogelijk om alleen de bak te verwijderen en de motor te laten zitten, zoals bij een 964 alleen bij de C2 kon?
Ja dat kan Paul, zo hebben ze het bij mijn 996 C4 twee jaar geleden gedaan. Bak er af, motor ophanging op een aantal punten lossen en de motor iets naar voren laten kantelen.
07 jan 2011 21:19
Volgens mij gaat / kan dat bij een boxie ook zo
07 jan 2011 21:28
Paar duizend km geleden de koppeling laten vervangen en RMS. IMS lijkt mij onwaarschijnlijk als je alleen wat zweetdruppels ziet.
De bak gaat er helemaal uit. Dat is bij een boxster niet het grootste probleem.
Het halve uitlaatsysteem moet los om er bij te kunnen. Daardoor kunnen je lambdasondes kapot gaan. Meestal als je uitlaatsysteem helemaal vast zit geroest.
Bij mij was het deels op garantie basis (RMS). Geen idee wat dit normaal kost maar zal door de arbeidsuren in de papieren kunnen lopen.
09 jan 2011 13:46
Die ervaring van Soepkip heb ik (toevallig?) ook gehad met mijn Boxster, inderdaad waren bij mij na vervanging RMS ook 2 Lambda sondes defect, waardoor ik binnen 2 uur weer in dezelfde garage stond waar ik vandaan was gereden, om de Boxster weer achter te laten voor de volgende reparatie
Maar dit zal wel een uitzondering zijn geweest, toch ?
Of zijn er (nog?) meer Boxsterrijders waarbij na reparatie van het RMS andere zaken zich openbaren?
09 jan 2011 14:00
Die lambdasondes zijn erg kwetsbaar. Als je dan zoals bij mij na 10 jaar die zaak moet losmaken dan krijg je dit soort problemen.
Ze moeten dan meer geweld gebruiken om die uitlaten los te krijgen. Was bij mij trouwens netjes opgelost door Jan Luitink.
09 jan 2011 17:59
soepkip 986 schreef:Paar duizend km geleden de koppeling laten vervangen en RMS. IMS lijkt mij onwaarschijnlijk als je alleen wat zweetdruppels ziet.
.
Wat was je daar ongeveer voor kwijt? Bij Specialist of dealer? Mijn koppeling lijkt iets minder te worden en hij lekt ook een paar druppels en de dealert raadde mij aan beide in één keer te laten doen.
09 jan 2011 18:59
Hoefde niet alles te betalen. Dus weet niet precies hoeveel.
Maar ik denk dat je qua uren al een helde dag kwijt bent. Dus 8 uur werk. En geen kapotte lambasondes krijgen.....
En dan je koppeling en RMS. Dus ergens tussen de 900 en 1500 Euri. Was minder kwijt vanwege garantie op RMS.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.