Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
09 jan 2011 23:31
Ik ben heel benieuwd naar het olie gebruik/verbruik van de 968 rijders op het forum..... Volgens instructieboekje 't/m 1,5 liter op 1000 km'
09 jan 2011 23:35
Hoeveel verbruikt de jouwe?.....
09 jan 2011 23:39
De laatste peilingen komen uit op 1 ltr per 700-1000 km, beetje variabel door lengte van de afzonderlijke ritten met bijbehorende snelheden.....
10 jan 2011 0:36
Van beurt naar beurt verbruikt de mijne niets.
10 jan 2011 10:15
Persoonlijk vindt ik 1,5 liter op 1000 / 1500 km echt te veel. Ik begrijp wel dat in het boekje staat, deze informatie staat ook vermeld bij de 911 (volgens paulII) maar ik zeg dan gewoon olieboot. Ik denk dan ook dat het tijd wordt voor een revisie of er moet elders een lek zijn waardoor de olie wegloopt.
10 jan 2011 10:52
bully schreef:Van beurt naar beurt verbruikt de mijne niets.
Niet te privé hé
10 jan 2011 11:48
.. totaal afhankelijk van het rijgedrag ..
net als bij de 944
10 jan 2011 12:40
mwah. wat heb je op de klok? roken? lekken? power good?
10 jan 2011 13:24
Olaf schreef:.. totaal afhankelijk van het rijgedrag ..
net als bij de 944
Helemaal mee eens. Rustig rijden, met deze winterse gladde wegen verbruikt mijn 968 nauwelijks olie, echter, tijdens ritjes met veel >4500 toeren en circuit dagen lust die van mij een kleine liter per 1500km. Staat nu bijna 100.000 op de teller. 968jes verschillen onderling wat betreft olie verbruik best veel. Frank z'n auto verbruikt bij mijn weten ook geen olie (ook niet tijdens circuit dagen).
10 jan 2011 14:08
Die van mij, met meer dan 365000km op den tellert, doet iets van 1liter op 5000km.
En ik rij, als de motor op temp is, met gebruikmaking van het hele toerenbereik!
Zelfs een halve dag voluit op zandvoort leverde geen bovenmatig olieverbruik.
En nee, geen volledige revisie gehad.
10 jan 2011 14:38
Had al vernomen dat dit hele taaie en snelle motoren waren
10 jan 2011 17:52
Mijn witte verbruik alleen benzine, olie.....echt niks....en geloof dat ding moet er best wel is aan geloven.
10 jan 2011 18:26
Dat lijkt dus op revisie
10 jan 2011 19:58
Zijn er geen 968 gebruikers die goede resultaten met een andere olie halen?
Weet niet hoeveel je blok heeft gelopen en welke olie je nu gebruikt; maar heb zelf goede ervaringen met Mobil 1 5W-50 in een BMW 330i; die lust vanaf geboorte vaak ook wel een slokkie.
Weet niet of het verstandig (bv. qua viscositeit en synthetisch vs. non-synthetisch) is deze olie in een 968 te gooien (staat wel de een of andere Porsche goedkeuring op de fles

) maar er zijn wellicht nog andere alternatieven.
Maar de boel eens openhalen om de oorzaak te zoeken is vaak ook geen slecht idee.
Ik zelf breng mijn geld toch liever naar de P-boer dan naar Weidenaar.
10 jan 2011 20:16
Ik gebruik nu Mobil Formula S 10W-40 (Semi Synthetic) op advies en navolging van PCG. Misschien dat de oliekenners hier kunnen adviseren om eventueel eens andere olie te gebruiken.....
10 jan 2011 20:35
volsyntheet?
10 jan 2011 20:46
Kan ik zo overstappen op een vol syntheet? Dus zo erbij gooien?
En wat is het verschil tussen half en vol syntheet?
10 jan 2011 20:59
Ik (mijn 911'je) gebruikt sinds een jaar of twee ook de wat dikkere Mobil S op advies van PCG.
Eigenlijk wilde ik er zelf eerst niet aan en slechts het duurste en dunste spul in mijn 911'je gooien (Mobil I).
Maar ik heb gemerkt dat mijn hydraulische kettingsspanners veel sneller (meestal al direct) op spanning komen met Mobil S en het eind dat daarmee aan het inleidende geratel kwam na een koude start is toch wel fijn. En na 195.000 km zal de speling op verschillende delen in mijn motor niet meer zou nauw luisteren dat daar per sé Mobil I voor nodig is.
Wat betreft dat maximale olieverbruik dat volgens de handleidingen mag: als je auto daar aan toe is, dan schaam je je toch als je de straat uit rijdt?
10 jan 2011 21:03
John schreef:Mijn witte verbruik alleen benzine, olie.....echt niks....en geloof dat ding moet er best wel is aan geloven.
Laat ik nou exact hetzelfde met mijn witte 968 gehad hebben
10 jan 2011 21:04
Jaap911 schreef:Kan ik zo overstappen op een vol syntheet? Dus zo erbij gooien?
En wat is het verschil tussen half en vol syntheet?
dat was een grapje. zoek een wat dikkere olie, halfsyntheet of mineraal. en je km stand? roken?
10 jan 2011 21:05
Weet ik zo niet, of je zo kunt overstappen.
In de 3.2 gebruik ik ook Mobil Formula S 10W-40
Vol-synthetisch is daar, zegt de garage, niet zo geschikt voor.
Bij de BMW kwam ik van de Castrol 5W-35, van die dunne synth. zooi naar de vol synth 5W-50. No Problemo.
Op de 5W-50 staat dat ie op de Porsche Special Oil List staat:
http://kiyor32.cocolog-nifty.com/gt3/Ap ... t-2006.pdfBovenin die PDF staat dat de lijst geldig is voor alle Porsches vanaf 1984.
Staat ook nog wel wat meer info in die inleiding.
Van mineraal naar vol-synthetisch schijnt niet zo'n goed idee te zijn bij wat oudere blokken; komt er allemaal troep vrij en gaat er van alles lekken (mogelijk?).
Of dat voor half-synth. naar vol-synth. in mindere mate ook geldt?
Laatst bijgewerkt door
Airhead op 10 jan 2011 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
10 jan 2011 21:15
Km stand is 158.000 en heb geen blauwe rook, ruik dus wel eens 'iets' als ik even lekker gas geef en mijn dakje open heb.
10 jan 2011 21:47
Dat is niet echt veel kms.
Ding laatste tijd wel eens goed nageken door een deskundige?
Rij je ff naar Steenwijk of andere P. boer in de omgeving.
10 jan 2011 21:50
Yep .... PCG.... Oliespoeling gedaan met Forte middelen
10 jan 2011 22:04
Heren,
Als eerste : volsyntheet bij halfsyntheet gooien is geen goed idee, tenzij je slagroom wil maken in je carter. Echt Niet doen !
Ten tweede, zoals al eerder gezegd : bij een dergelijk olieverbruik helpt dikkere olie ook niet meer, tenzij je het aanlengt met zaagsel. Na een kilomter of wat is je olieverbruik dan wel voorbij, maar dat komt dan omdat je torretje niet meer wil draaien, dus laten we dat ook maar niet doen. Wat wel vreemd is, is dat ie bij dit olieverbruik niet walmt ( voornamelijk bij gas los ), dat zou je toch wel verwachten.
De enige echte remedie is m.i. compressie meten, lektestje doen en even met de endoscoop in de cylinders gluren. Dan kan je een gefundeerd schaderapport opmaken en kijken wat je te doen staat ...
Groet, Frank
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.