Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
11 jan 2011 22:05
Vandaag meer dan een uur bezig geweest om het koppelingshuis van het blok proberen te splitsen. De startmotor is er vanaf en de resterende 3 moeren zijn ook er af. Nu gaat het huis ongeveer 1 cm los en dan houd het op. Zelfs met een trifort is er geen beweging meer in te krijgen. Ben ik iets vergeten?
11 jan 2011 22:07
Kun je het koppelingshuis splitsen van de bak dan?
Of bedoel je de bak?
11 jan 2011 22:12
yups, je bent iets vergeten los te halen. het heeft te maken met de vork. ik ga even zoeken, weet het zo niet meer. ben er ook lang mee bezig geweest
11 jan 2011 22:14
Zoals beschreven bedoel ik het koppelingshuis van het blok . Zo krijg je een keer het complete blok en 1 keer het koppelingshuis met differentieel en bak
11 jan 2011 22:17
Koppeling as met veer ook verwijderd onder op de bak.
11 jan 2011 22:53
Dat is 'em, zeker weten.
Je hebt wel lef, zo'n klus te doen zonder de juiste docu ... (gelezen te hebben).
Ik durf dat niet
trifort = koevoet of zo
11 jan 2011 22:58
Die bedoelde ik ook, was allen even nog 915 aan het denken,
maar deze heeft een G50.
11 jan 2011 23:02
Paul II schreef:trifort = koevoet of zo
Dit is volgens mij zo'n ding.
12 jan 2011 2:24
Paul II schreef:Je hebt wel lef, zo'n klus te doen zonder de juiste docu ... (gelezen te hebben).
Ik heb me best wel aardig in de materie ingelezen. Maar in alle documentatie hebben ze het over de 915 bak en niet over de G50.
Heeft iemand een tip hoe ik de as van de koppelingsvork er het beste uit krijg?
12 jan 2011 7:43
Danny,
Ik weet dat dat een groot probleem kan zijn. Er is ooit een modificatie ( andere lagers) geweest waardoor deze eenvoudig los gaat. heb je dat niet kijk dan heel erg goed uit, het bakhuis kan hierdoor sneuvelen. Bij mij hebben ze het huis met koppeling en al weten te verijderen van het blok. vervolgens ben ik naar Jos de Bock gereden en hij heeft hem toen eruit weten te halen.
12 jan 2011 8:59
Hoi Danny,
Ik weet niet hoe het met de G50 werkt ,
bij mijn elfje (915 bak) gewoon de starter eruit halen ,
via het gat van de startmotor inbussen van drukgroep 1 voor 1 losmaken ,motor met de hand laten ronddraaien dat je aan alle inbussen kan, en de bak valt er vanzelf uit ,
gr Diablo
12 jan 2011 9:32
Werkt anders bij een G50
12 jan 2011 10:00
Zou eens even op zoek gaan naar het juiste werkplaatshandboek, dat bestaat wel op het internet.
Globaal zit het als volgt in elkaar:
- aan de linker kant van het koppelingshuis - dus andere kant als startmotor - zit redelijke bovenin een gat
- in dit gat zit een beugel met een boutje vast, welke de as voor de koppelingsvork borgt
- vervolgens is de as te zien; deze heeft inwendige schroefdraad, dus te verwijderen met een passende (lange) bout
- tijdens verwijdering van de as valt de koppelingsgaffel in het koppelingshuis.
Zie ook
de 1e link van RicardoP met duidelijke foto's.
Suc6.
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 12 jan 2011 10:06, in totaal 1 keer bewerkt.
12 jan 2011 10:05
@Jos Targa,
hoezo werkt een G50 anders (werkt toch ook met een "trek"lager) ?
ik heb op mijn elf een kroonwiel van een G50 ,
als je de drukgroep los maakt komt die toch los van de
kroonwiel en kan je zo de bak van de motor verwijderen ?
leg mij eens uit ? ik leer graag nog iedere dag bij
gr Diablo
12 jan 2011 11:59
Tot zover heb je gelijk. Echter Ben je er dan nog niet, ( of je wilt koppeling niet vervangen.) de lagering van de gaffel bij een G50 ten opzichte van een 915 geeft problemen. Als er hier geen modificatie bij de G50 heeft plaatsgevonden is deze vaak op geen enkele ( normale wijze te verwijderen zijn slijp en slagwerk. Na de modificatie heeft men gebruik gemaakt van andere lagers ( naaldlager) en was dit probleem opgelost.
12 jan 2011 12:15
Geen idee waar je het over hebt. Wanneer je kroonwielen gaat verwijderen ben je volgens mij de bak aan het demonteren. Zover zijn we hier nog niet. De bak moet los van het motorblok. Een eenvoudige handeling bij een G50 bak MITS je niet vergeet de gaffel los te halen door de as de verwijderen. Zoals al gezegd, plaatje aan zijkant verwijderen, borg plaatje verwijderen (afhankelijk van jaartal G50) , bout in de as draaien en as verwijderen. Hierbij kunnen de naaldlagers ook los komen en in de bak vallen. De laatste types (na de modificatie) hebben ook nog kleine keerringen ed. En inderdaad de niet gemodificeerde versie kan muurvast zitten.
Bij het demonteren kan er ook weer van alles fout gaan.....meer daarover later ?????
12 jan 2011 18:53
Zoals gezegd stond er in het boek van dempsey niets over een G50. Ik heb net een M6 draadstang in de as van de koppelingsgaffel gedraaid , daar een bougiedop overheen met een schijf en moer er achter , en draaien maar. De as was zo los en kon het koppelingshuis er zo van af pakken .
Voor alle tips bedankt
De Geus schreef:als je het met een tirfort moet doen , dan doe je het zeker niet goed lijkt mij.....
Deze heb ik gebruikt om het geheel onder spanning te houden en zeker niet om bruut geweld te gebruiken
12 jan 2011 22:25
Ha gelökkig , aanders waor iech diech wel ff koume assisteren @ Stein
suc6 met de beurt...
12 jan 2011 23:33
top dat het is gelukt
overleg ook met je favoriete leverancier over de modificaties zoals die hierboven staan. Ik moest, omdat de nieuwe koppeling anders was ook het adaptertje dat om de versnellingsbak as heen zit vervangen. Anders loop je er later tegen aan dat dingen niet passen en zo. Erwin van renntech heeft mij destijds verschillende nieuwe onderdelen die vervangen moesten meteen mee gegeven.
13 jan 2011 1:25
De modificatie is reeds aanwezig en scheelt een hoop werk en €. Eerst mogen maar eens de bak uit elkaar schroeven en in de machine wasser gooien.
De rest gaat
hier verder
23 jan 2011 22:58
De Geus schreef:als je het met een tirfort moet doen , dan doe je het zeker niet goed lijkt mij.....
Deze heb ik gebruikt om het geheel onder spanning te houden en zeker niet om bruut geweld te gebruiken[/quote]
Dannyll, kan je toelichten hoe je het hebt uitgevoerd? Die van mij zit muurvast, ik heb alleen de m6 draadeind met bougiesleutel, ring en moer geprobeerd maar hij komt niet los. Blijkbaar heb jij ook nog het e.a. onder spanning gezet met de tirfort. Zou een slaghamer ook werken? Het is dan mogelijk om al tikkend het e.a. los te krijgen. Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
23 jan 2011 22:59
Bougiesleutel moet boegie dop zijn natuurlijk
23 jan 2011 23:57
Ik heb een draadstang M6 in de as van de koppelingsgaffel gedraaid daar overheen een bougiedop . Dan een carrosseriering met een moer. Let wel op dat de dop niet tegen de as maar tegen het koppelingshuis zit. Een tirfort of slaghamer is niet nodig. De as zou er gemakkelijk uit moeten kunnen tenminste als je de modifikatie er in hebt zitten. Zo niet , dan zit de as vaster in de lagerbussen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.