Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jan 2011 21:46
ik hoop dat iemand me misschien een beetje kan bijstaan met wat advies. Helaas heeft mijn 944S2 op de eerste lange rit al de geest gegeven, ik dacht adhv de symptomen alleen een lekke koppakking te hebben (op de snelweg ging hij op 3 poten lopen, smurrie aan de binnenkant van de oliedop) maar het bleek worst-case-scenario: een scheurtje in de wand van de voorste cilinder.
Ik heb de origineel Nederlandse auto een paar maanden geleden aangeschaft na diefstal van mijn vorige Porsche, hij is in bijna nieuwstaat met historie en origineel 180k op de teller. Keurig net na aanschaf de volledige distributie inclusief waterpomp laten vervangen (a 1500 euro) om met een gerust hart te kunnen sturen, maar bij de eerste lange rit is het dus volledig mis gegaan. Zuur.
Mijn garage (APP) heeft de kop eraf gehaald en kwam er zodoende achter dat er een scheurtje in de cilinderwand zit. De vraag is; wat nu? APP raadt aan het volledige blok te vervangen, weet er een te liggen voor 2000 euro die nog uitgebouwd moet worden, totale kosten tussen de 3,5 en 4k inclusief arbeidsloon voor zowel in,- als uitbouw.
Ik hoop echter op een goedkopere oplossing, bijvoorbeeld alleen onderblok vervangen of huidig blok laten repareren. De kop en nokkenassen etc zien er zo goed als nieuw uit. Heeft iemand hier misschien tips? Een manier om dit te repareren of een bedrijf of persoon die me misschien van advies kan voorzien? Iemand enig idee hoe zo'n scheurtje er uberhaupt in komt?
Alle hulp en adviezen zijn welkom, alvast dank voor het lezen!
vr.gr.
19 jan 2011 22:05
Geen idee maar ga ook even naar het 944 forum. Misschien heb je dit al gedaan.
In ieder geval succes.
19 jan 2011 22:37
Auto een paar maanden geleden aangeschaft. Bij een garage? Dan mag je denk ik nog wel op enige coulance rekenen.
Nieuwe cylinderbus wellicht een optie?
Heb je foto's van de scheur/schade aan je blok?
19 jan 2011 23:02
Vraag het eens aan Harry [porsche356sc]
klikhier...succes...
19 jan 2011 23:25
een scheurtje in de cilinderwand...... das zeldzaam bij een 3 liter
ik heb waarschijnlijk een onderblok liggen, maar dat zou wel moeten passen met de zuigers uit het oude blok
19 jan 2011 23:49
dank iedereen voor de reacties! Porsche356sc; ik heb je net een pbtje gestuurd. Niet bij een garage gekocht helaas, maar van een motorhandelaar die hem had ingeruild, daar is geen verhaal te halen vrees ik..
20 jan 2011 0:09
hierbij een fotootje. Het is niet zo heel duidelijk vanwege de restricties op file formaat, maar net boven de zuiger in het midden van de foto kan je het scheurtje zien..
- Bijlagen
-
20 jan 2011 10:48
ik heb hem gezien
Tja wat moet je ermee, reviseren / ruilblok
Wil je er nog HEEL lang plezier van hebben dan zou ik pers. gaan voor revisie dan weet je zeker wat je aan het blok hebt.Wil je gewoon nog een tijd lekker rijden en dan misschien wat anders zou ik voor de ruilblok optie gaan....
Volgens mij zijn er wel goede 944 blokken uit te halen...
suc6 ermee
20 jan 2011 12:06
Ik zou het blok laten repareren.
Revisie zou ik pas doen als het blok veel olie zou verbruiken of weiningvermogen heeft.....
dat moet goedkoper zijn dan dat ruilblok.....
Is het troiuwens een ruilblok? Of koop je dat blok voor 2000 euro erbij?
20 jan 2011 13:59
in dit geval zou ik de motor erbij kopen, geen ruilmotor. Zou kunnen kijken of ze daar eventueel wat voor voelen, goed idee!
20 jan 2011 14:50
Het bedrag voor 2 x uitbouwen (defecte motor en vervangende motor) en 1 x inbouwen (vervangende motor), en overzetten transmissie, vind ik nogal aan de hoge kant, 1500 a 2000 Euro.
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig aan goudkoorts lijdt, en ze komen er nog mee weg ook.
20 jan 2011 15:20
Wat een horror verhaal, maar tegelijk heb ik ook een oplossing voor je. Haal het oude blok eruit en breng het onderblok naar een revisiebedrijf om er een bus in te laten persen. Deze bussen heeft Porsche heel lang ook zelf geleverd, maar elk goed revisiebedrijf kan dit en de oplossing is gewoon goed. Als je zelf kunt sleutelen dan blijven de kosten heel beperkt. Een pakkingset heb je wel nog nodig. Overigens vind ik wel dat er op de foto nogal wat loopsporen zijn te zien.
Ik heb deze winter een 928GT blok preventief opengemaakt om alle pakkingen en keerringen te vervangen en ik moet zeggen dat mijn cylinderwanden er veel beter uitzien. Succes ermee. Het hoeft geen duizenden euro's te kosten.
Het probleem waar je tegen aan loopt is bekend, maar komt hoogstzelden voor bij de 944, 968, 928.
Groet Bert928GT
20 jan 2011 16:44
ik kan wel het eea zelf, maar om het blok uit,- en in te bouwen onbeer ik ruimte, gereedschap en ervaring. De bus-oplossing heb ik ook besproken, alleen werd mij verteld dat dit niet economisch zou zijn.. Ik vind het zelf een mooie oplossing, als ik iemand kan vinden die 'on the side' voor mij de werkzaamheden zou willen verrichten (mag lang duren) zijn de kosten inderdaad te overzien. Wat zou een goed revisiebedrijf rekenen voor het inzetten van bussen?
vr.gr & dank voor de tijd en raad!
20 jan 2011 17:45
Kotteren, bussen leveren en maathonen, de hele santemekraam moet je rekenen op rond de 950 Euro.
Arbeid : schatting : zeker 3 dagen schroeven ... maar dan heb je alleen dat gedaan. Dan is het mogelijk zonde om niet gelijk je koppie van nieuwe seals te voorzien en op te frissen ( + 250,- ), mogelijk is je distri aan z'n tijd of z'n kilometers ( + 350,- ) motor - en koppakkingset ( + 350
, ja echt, voor een paar stukkies kurk, rubber en een kopppaking ) hoofd - en drijfstanglagers ( + 150 ) enz enz.
Maar dan heb je wel weer een nieuw motortje ...
Bezint eer ge begint ...
Groet, Frank
20 jan 2011 17:57
Check ook wanneer de waterpomp is vervangen, het spul ligt toch open en word normaal gelijk met de distributie vervangen
20 jan 2011 18:06
Die rekenen we onder de 'enz. enz.'
maar ... Beste tip !
Groet, Frank
20 jan 2011 18:34
Je kunt nog wel het een en ander besparen misschien. Even alle cylinders en zuigers meten en dan pas beslissen of je ze alle 4 gaat verbussen. Bij mijn 928 reserveblok zaten zuigers en cylinders zelfs nog binnen nieuwwaarde na 160000km.
Ook de onderdelen zoals pakkingen en keerringen kun je in duitsland goedkoper via internet krijgen. Per koppakking heb ik ruim 50 euro betaald, nokkenasketting was 16 euro. Lagerschaaltjes kosten ook niet veel, maar alles bij elkaar opgeteld kost het een hoop. Ook de cylinderkop moet je even laten controleren en alleen indien nodig vlakken, dus niet zonder meer vlakken.
Zelf heb ik op deze wijze een blok van een 928GT dat nog gewoon liep uit elkaar gehaald, waar nodig zaken vervangen, alle pakkingen en keerringen vernieuwd en nu helemaal opgebouwd. Als je iemand hebt die de tijd en geduld heeft om dit secuur te doen dan ben je aan je motorblok geen 1000 euro kwijt aan materialen. Het is dan wel weer als nieuw en gaat jaren mee.
Een gebruikt blok voor 2000 euro is te duur betaald, 1000 euro is meer dan genoeg. Je zult ook daar op zijn minst de distributie met rollen, waterpomp, ketting en glijblokjes moeten vervangen.
Voor mij was het hobby want over het blok in mijn auto heb ik nooit te klagen gehad. Mocht ik ooit problemen krijgen dan ben ik met een motorwissel klaar. Het wordt bijna ondoenlijk om voor een 928GT nog een reservemotor te vinden, vandaar dat ik meteen gehapt heb toen de gelegenheid zich voordeed.
Groet Bert928GT
20 jan 2011 18:58
Bert928 schreef:Je kunt nog wel het een en ander besparen misschien. Even alle cylinders en zuigers meten en dan pas beslissen of je ze alle 4 gaat verbussen.
Dat zou niet mij advies zijn. Ga je er 2 verbussen en na 10 Kkm gaat nummers 3 kaduuk, dan moet ie voor de 2e keer open en pakkingen en de hele santemekraam ... Erg slecht plan, vind ik.
Groet, Frank
20 jan 2011 19:00
dank voor de uitleg. Ik heb het idee dat het vervang-blok nogal duur is omdat er van de S2 niet zoveel zijn gemaakt..
Eigenlijk zoek ik iemand die, net als jij, rustig in de vrije uurtjes met mijn blok aan de slag wil, eventueel samen (zou het dolgraag leren) en op deze manier het blok behouden kan blijven voor de auto.
Een week voor de ramp zich voltrok heb ik alle spanners, rollen, riemen en waterpomp laten vervangen, die hebben nog geen 500km gereden en zijn dus opnieuw te gebruiken.
Mocht er iemand zijn die, uiteraard tegen vergoeding, mij zou willen helpen met (de-)monteren van het blok en misschien zelfs revisie zoals hierboven beschreven, dan zou dat super zijn. Ik hoop eigenlijk voor ongeveer 2000 euro klaar te zijn, dan zou het icm aanschaf en de vernieuwde distributie nog leuk blijven..
20 jan 2011 20:03
@Bert928/V70
Scheuren in de cylinderwanden komen bij de 928 en de 944 inderdaad sporadisch voor, wat je zegt, het zijn, mits normaal behandeld, onverwoestbare blokken.
Is er iets bekend over de oorzaak? Materiaalzwakte, of oververhitte motor?
20 jan 2011 20:04
Hoi divwerf,
Een vriend van mij (Massoed Durrani) heeft een eigen garage en heeft vaak o.a. VW motoren gereviseerd. De bussen vervangen laat hij bij een Scania garage in de buurt uitvoeren. Ik heb zelf een motor van mijn 924 gewisseld, met zijn hulp en expertise. Zelf had ik toen de tijd niet voor een revisie... Op deze manier kan je zelf de kosten in de hand houden, wat leren en een perfecte motor over houden.
Ik kan eens aan hem vragen of hij hier zin in heeft, we kunnen ook samen even langs gaan als je wilt, je mag hem natuurlijk ook zelf bellen:
Textielweg 24
3812 RV AMERSFOORT
Telefoon 033 4619799
Mobiel 06 50553347
E-mail
durraniautos@yahoo.comVriendelijke groet,
Aldo
20 jan 2011 21:56
Dimma schreef: hoofd - en drijfstanglagers ( + 150 ) enz enz.
waar haal je die? hoofdlagers en drijfstanglagers voor €150.....
06 feb 2011 21:43
uiteindelijk een redelijk goede aanbieding voor een vervangend blok met lage km's uit een schade cabrio gekregen, inclusief inbouw. dat betekent dus dat mijn 'oude' blok de verkoop in kan. Mocht iemand interesse hebben dan graag een pd-tje. Aantoonbaar 180k gedraaid en de kop ligt eraf, dus je kunt voor aankoop goed inschatten wat je koopt.. Ik maak nog even een threadje aan..
H: verkooptopic van de oude motor is hier te vinden
06 feb 2011 21:53
Mooi, binnenkort weer
06 feb 2011 22:00
ik kan niet wachten!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.