Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 jan 2011 23:09
Mijn 911 3.2 1987 motor heeft 1,5 maand niet gelopen (dus koude motor
) en ik heb de olie uit de olie tank (3,5l) en carter (7l) gehaald vanwege een geplande revisie van de motor. Het viel me op dat er veel meer olie uit het carter kwam terwijl de meeste olie uit de tank zou moeten komen volgens mij. Wie weet of dit normaal is? Ik snap dat de olie terug kan lopen maar deze verhouding vind ik wel erg vreemd. Kan het zijn dat er ergens nog een olie klep zit die het teruglopen van de olietank naar de motor tegengaat? Of kan er iets met de olie pomp aan de hand zijn? Wie heeft een idee?
24 jan 2011 14:32
Ik ben op dit moment aan een 3.6 aan het werken en daarom heb ik de olie eruit laten lopen. Ik ben begonnen met de drain bij de olie thermostaat (dus olie tankje). Hier kwam hooguit 2 liter. Het was zelfs zo dat er eerst water uit kwam lopen. Dit gebeurde op het moment dat de plug er nog niet helemaal uitgedraaid was en het dunnere water de weg naar buiten al had gevonden. Na ongeveer o,1L water kwam de olie. (De magneet was helemaal schoon) Ik heb eerst de tank helemaal leeg laten druppen. Daarna heb ik de schoongemaakte vulplug er weer in gedraaid.
Als tweede heb ik het carter laten leeg lopen. Daar kwam ongeveer 8 liter uit.
Ik denk dat dit zo hoort. Ik weet niet waar de retourleiding van carter naar tankje zit (bij een 3.2) maar bij een 3.6 zit die op een hoogte dat de olie tot zo'n 2 liter na uit het tankje kan lopen.
Oliepomp problemen zou je afkunnen lezen aan de druk. Een pomp die stuk is geeft waarschijnlijk veel minder druk.
Succes
24 jan 2011 14:55
BoumaK schreef:Het viel me op dat er veel meer olie uit het carter kwam terwijl de meeste olie uit de tank zou moeten komen volgens mij.
... als de meeste olie in de tank zou zitten, waarom behoor je dan met draaiende motor - en op bedrijfstemperatuur - de olie te peilen
24 jan 2011 17:12
Een vriend van mij heeft een ,78 SC, en heeft de olie een keer koud vervongen ,en daar kwam net als bij m,n 3.2 tje van ,89(wel warm) de meeste olie ongeveer 8 liter, uit het tankje,en ongeveer 2 liter uit het onderblok,want er is geen carter,want je praat wel over Dry-Sump smering,oftewel geen of wenig olie in het onderblok, het lijkt me als er 8 liter of meer in het onderblok zit ,de krukas of in iedergeval de wangen in die plas olie draaien, maar goed zeker weten doe ik het ook niet, maar ik ben wel nieuwsgierig naar julie ervaringen met het vervangen van de olie in KOUDE toestand.(Dry-Sump= droge carterpan en Wet-Sump=natte carterpan)
24 jan 2011 18:04
Volgens mij kan er helemaal geen 8 liter olie in dat tankje .
. maar mss heb ik het fout
24 jan 2011 18:40
De olie uit de tank sijpelt na verloop van tijd via de oliepomp in het carter en de olieretourpijpjes. Daarom gaan deze ook lekken als je een tijdje niet hebt gereden.
24 jan 2011 18:53
dannyl schreef:Daarom gaan deze ook lekken als je een tijdje niet hebt gereden.
24 jan 2011 18:56
Is dat dan niet de reden dat de oliepomp niet meer goed is? Ok het kan ook 7 liter olie zijn als het filter ook nog leeg loopt, maar ver heb ik het niet mis ,heb m,n 3.2tje al 15 jaar en er komt altijd de meeste olie uit het tankje, ook na een uurtje stilstaan
24 jan 2011 18:57
Bij mij tenminste wel . Als ze vol staan met olie na een week of 4 beginnen de oudste (2 reeds vervangen) te lekken
24 jan 2011 19:17
MR.GUZZI. schreef:.. en er komt altijd de meeste olie uit het tankje ..
Met andere woorden; staat de olie op de peilstok bij jou op maximaal als je deze afleest zonder dat de motor draait
24 jan 2011 19:40
Ik peil natuurlijk met warme draaiende motor(als je dat nu nog niet weet!)en het niveau van het peilstok staat ongeveer op driekwart,nooit helemaal bovenin !
Laatst bijgewerkt door
MR.GUZZI. op 24 jan 2011 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
24 jan 2011 19:41
... dat was mijn vraag niet
24 jan 2011 19:44
Ja ok,foutje
,eerlijk gezegd heb ik dat nooit gedaan!
Laatst bijgewerkt door
MR.GUZZI. op 25 jan 2011 19:30, in totaal 1 keer bewerkt.
24 jan 2011 22:01
Dank voor jullie gedachte gangen. Ik denk dat het normaal is dat bij een koude motor (in mijn geval ongeveer 1,5 maand stilgestaan) de olie (nog meer) terugloopt van de olie tank naar het carter. In tegenstelling tot die keer dat ik de olie heb ververst. Ik deed dat nadat ik de motor vijftien minuten had uitgezet (dus met warme olie). Toen kwam er aanzienlijk meer olie uit de tank (+/- 7 liter) en veel minder uit het carter (+/- 3 liter).
Aangezien ik de motor ga reviseren was ik toch verbaasd dat er zoveel olie uit het carter kwam bij een koude motor en niet uit de olietank. Ik dacht even dat er mogelijk wat stuk zou zijn zodat ik dat gelijk kan gaan vervangen. Ik denk nu dat dat niet het geval is.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.