Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 feb 2011 21:50
Goedenavond,
Vandaag ben ik voor de 2 keer naar Lelystad geweest voor een typegoedkeuring voor mijn boxster 2.7 uit 2000 geïmporteerd uit Amerika. Jammer genoeg is de auto voor de 2de keer afgekeurd op de lambda waarde deze is bedraagt 1,06 en mag maximaal 1,03 zijn. Ik heb al de lambdasonde laten vervangen nadat de storing meter van Porsche aangaf dat deze niet correct waren. Er bestaat al een topic onder te hogen lambda waarden maar daar staat mijn oplossing niet bij. Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt en kan mijn in de richting sturen waar ik naar moet kijken, alvast bedankt
Mvg Rob
01 feb 2011 21:54
Ik zou denken in de richting van de luchtmassameter.
Dit was bij mij destijds de oplossing.
01 feb 2011 21:58
En als dat het niet is .. kan je altijd de boel nog (laten) foppen
... geloof namelijk niet dat de geringe afwijking van de waarde iets met de prestaties van de auto van doen heeft
01 feb 2011 22:05
Bedankt voor de reactie, misschien weet u mijn hier meer over te vertellen. Als het de luchtmassa meter is kan je die dan schoon maken of moet deze echt vervangen woorden. Het zou natuurlijk zonden zijn als ik hem vervang en het probleem is nog niet opgelost. Het gaat echter om een kleine verhoging van 3 honderdste weet u nog wat bij u de verhoging was.
Dat klopt op het motor vermogen is niks aan te merken hij loopt van de rest super, tip zijn welkom om de motor te foppen (valse lucht geven door middel van de olie vuldop er af te halen had een negatief effect)
Mvg Rob
01 feb 2011 22:09
Luchtmassameter (laten) reinigen en even aan de dealer/specialist vragen of ie (de auto
) even aan het CO apparaat wil hangen
Voorkomt een 3e teleurstelling
01 feb 2011 22:16
Oke dan zal ik morgen even de luchtmassa meter er uit sleutelen en reinigen daarna de 4gasmeting uitvoeren en hopen dat het probleem verholpen is
01 feb 2011 23:28
Ik neem aan dat er gemeten wordt met volledig warm gedraaide motor
Als de motor nog niet op temperatuur is kan dit ook andere waarden geven.
01 feb 2011 23:32
Heb je de uitlaat wel eens gecontroleerd op lekage?
Lambdasonde defect?
Hebben ze van te voren wel goed warm gereden? bij een porsche kan het wel eens langer duren voor ze een goede lambdawaarden aangeven.
01 feb 2011 23:35
Wat is er mis met lambda 1.06 dan? Als dit stationair en in deellast is dan loopt ie toch lekker zuinig en stoot minder uit dan bij lambda 1.00 ? Is het niet zo dat de emissie in de VS strenger is en dat de ECM van de wagen af fabriek daarop geprogrammeerd is? Misschien dan bij de Porsche-dealer een programma laten laden voor de EU-versie....
01 feb 2011 23:45
Voor de apk controleer je de co stationair, max 0.5%
en bij verhoogde toerental controleer je de co en de lambda waarden
co max 0.3% en de lambdawaarden 0.97 t/m 1.03 en dan heb je dus de meest perfecte verbranding, dus dan ook het schoonst
hoe armer wil echt niet zeggen dat het schoner is.
01 feb 2011 23:47
Armer is minder brandstof in verhouding tot de zuurstof.... minder brandstof lijkt mij schoner.... kan me niet voorstellen dat hete lucht verontreinigender is
Edit: u hep gelijk, katefficiency is dan minder... al zou die wel eerder gaan werken met een arm lopende motor (warmer).
Laatst bijgewerkt door
M a r c op 02 feb 2011 0:02, in totaal 2 keer bewerkt.
01 feb 2011 23:48
Hooi ja de motor was tijdens het meten goedwarm, lambdasonde zijn vervangen dus daar kan het niet aan liggen uitlaat is ook gecontroleerd maar is niet lek. In de VS ligt de keuringseis tussen de 0.07 en 1.00 en in Nederland moet deze tussen de 0.07 en 1.03 liggen dus bij mijn is deze 0.03 te hoog.
Mvg Rob
01 feb 2011 23:48
robby61 schreef:Goedenavond,
Vandaag ben ik voor de 2 keer naar Lelystad geweest voor een typegoedkeuring voor mijn boxster 2.7 uit 2000 geïmporteerd uit Amerika. Jammer genoeg is de auto voor de 2de keer afgekeurd op de lambda waarde deze is bedraagt 1,06 en mag maximaal 1,03 zijn. Ik heb al de lambdasonde laten vervangen nadat de storing meter van Porsche aangaf dat deze niet correct waren. Er bestaat al een topic onder te hogen lambda waarden maar daar staat mijn oplossing niet bij. Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt en kan mijn in de richting sturen waar ik naar moet kijken, alvast bedankt
Mvg Rob
Ik neem aan de lambdasondeS ? Er zitten er 4 in.... 2 voor de regeling van de injectortijden en 2 voor het meten van de katefficiency.
Laatst bijgewerkt door
M a r c op 01 feb 2011 23:54, in totaal 1 keer bewerkt.
01 feb 2011 23:49
mckok heeft het bij het rechte eind wat betreft de hogere uitstoot bij een te arm mengsel!
Lees
ook hier maar eens.
01 feb 2011 23:53
@marc Ik neem aan de lambdasondeS ?
of een lekke uitlaat, of een valse lucht in het inlaat systeem enz enz
en trouwens wel originele sondes van porsche plaatsen, en geen sondes van Bosche, NGK of een ander merk
02 feb 2011 10:27
mckok schreef:@marc Ik neem aan de lambdasondeS ?
of een lekke uitlaat, of een valse lucht in het inlaat systeem enz enz
en trouwens wel originele sondes van porsche plaatsen, en geen sondes van Bosche, NGK of een ander merk
Ik doelde op het feit dat er niet "een lambdasonde" maar "meerdere lambdasondes" inzitten.
OEM = Bosch overigens
02 feb 2011 21:31
ik weet het ze hebben er meerdere, vanaf 2000 had je de 'euro 3 norm' zo uit mn hoofd.
dus voor en na de kat een lambdasonde. meestal is de voorste de boosdoener.
02 feb 2011 21:41
Tuurlijk is de voorste de boosdoener.... Dat is de enige die invloed uitoefent op de in te spuiten hoeveelheid brandstof. De achterste kontrolleerd alleen de werking van de katalysator.
03 feb 2011 10:11
robby61 schreef: ... en kan mijn in de richting sturen waar ik naar moet kijken ....
richting garage is mijn eerste inschatting
03 feb 2011 18:07
Ik heb toen ze een nieuwe koppeling en krukaskeerring in mijn USA Boxster zetten ook een probleem gehad met de lambdasondes(kapot door verwijderen uitlaat). Na reparatie ging mijn check engine lampje branden. Bij mij kon de ene specialist met zijn meet apparatuur 1 kapotte lambdasonde vinden en de ander 2 kapotte sondes. Door beide te vervangen was het probleem verholpen.
Dus mogelijk kan ook jouw garage de sondes niet allemaal of helemaal uitlezen.
03 feb 2011 18:15
Demonteer beide voorste sondes eens en stook deze is goed heet met een gasbrander, wellicht zijn ze gewoon vervuild door korte ritjes of Amerikaanse (lage) snelheden....
04 feb 2011 17:42
Hoezo moet je naar Lelystad voor een typegoedkeuring?(kan mij niet herinneren dat dit bij nieuwe Porsches per se moet, maar goed) Is jouw type Boxster nog niet geimporteerd geweest origineel?
Ze zeiden bij mijn 964 over de telefoon via landelijk informatienummer RDW dat ik dat ook moest destijds. Toch even een keertje gebeld met RDW Almelo/Hengelo(weet even niet meer precies welke) en die zeiden dat ik zo kon komen en 99% van de weg-Porsches wel een typegoedkeuring hebben.
TUV-route is ook wat makkelijker en minder (onzinnig) streng. Nu is het wel handig om even te weten waar je te hoge lambda waarde vandaan komt, maar vermoed dat ze je bij een ander keurstation gewoon met kentekenbewijs en apk naar huis hadden gestuurd met de plezierige tip de lambda waarde eens te controleren (geen garanties, maar is mijn ervaring dat ze net wat makkelijker zijn).
TUV route schijnt ook niet de moeilijkste te zijn. Als je de keuringskosten al hebt betaald bij Almere/het wegens wetgeving moet/je auto nu in landelijk RDW systeem geristreerd staat met te hoge waarde, gewoon daar laten doen.
Anders zou ik naar keuringsadres RDW in de polder gaan, goed humeur en vlotte babbel mee en keurder op kopje koffie trakteren uit daar aanwezige koffie automaat (bijvoorbeeld : wink : ).
06 feb 2011 16:11
je motor loopt dus te arm en je zou moeten meten mbv een scoop of je lambda sensoren ook arm aaangeven (lage spanning afgeven). Geven die een normaal beeld dan heb je mischien een lekje in de uitlaat na de lambadsensoren waardoor je lambda waarde hoger is dan normaal. Geven je lambda sensoren en arm mengsel aan dan heb je valse lucht,te lage brandstof druk of iets soortgelijks. Mij lijkt het dat je motor te veel lucht krijgt door een probleem bij het inlaatspruitstuk of een lek bij je lmm meter.
Een motor heeft het meeste vermogen bij een lambda waarde van 0.9 en je hebt dan een minder hete verbranding. Waarschijnlijk rijdt je auto ook nog feller als het probleem opgelost is.
Je moet goed laten meten voordat je onderdelen laat vernieuwen.
Good luck!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.