Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 feb 2011 21:54
Hi allen,
Mijn SC model 81 heeft me - na drie maanden stil te hebben gestaan - voor het eerst letterlijk in de kou laten staan. Auto startte meteen na die drie maanden doch rookte enorm doordat hij op een helling had gestaan en er kennelijk motorolie in de verbrandingskamer was gelekt. Geen probleem dacht ik; even rijden en schoonblazen. Echter, na circa 1 km viel de motor uit en was niet meer aan de praat te krijgen. Al snel had ik door dat de bogies niet vonkten dus daarna de bobine doorgemeten. Deze gaf de juiste weerstand aan voor de primaire en secundaire spoel dus die kon ik uitsluiten als probleemveroorzaker. Het BHKZ kastje geeft een hoog zoemend geluid dus die doet het ook. De bougies zijn keer op keer nat van de benzine dus de benzinepomp werkt. Nu er geen spanning op de bobine blijkt te komen tijdens het starten, vermoed ik dat de sensor vanuit de motor - die het BHKZ kastje van info voorziet - kapot is.
Helaas kan ik op het forum weinig informatie vinden over deze sensor en weet ik ook niet hoe ik deze kan testen/doormeten. Heeft iemand hier informatie over?
Bij voorbaat dank voor je reactie op dit bericht.
02 feb 2011 19:02
Heb je al onder de verdeelkap gekeken Misschien rotor vast of vuil ?
02 feb 2011 19:44
Bougies NAT van de benzine
Hoveel liter spuit die pomp eigenlijk in
Is het geen olie-recedu van het "stilstaan op de heling"
ergo vuile of natte bougie zal niet ontsteken, althans, de vonk gaat verloren...schat ik zo...
02 feb 2011 21:54
kijk even of de middelste kabel van de bobine er goed op zit, evt alle maal los maken en een voor een weer vastzetten(niet alles in een keer dus)
evt eve met een losse bougies op casco kijken of je een vonk hebt.
benzine pomp hoor je meestal ook zoemen(voor tussen de wielen)
wat doet de auto, twee seconden en dan uitvallen?
alsof ie niet wil pakken en je gas bij moet geven?
kijk ook even naar de zekering voor in de kofferruimte van de benzine pomp
maken geregeld slecht contact
gr richard911sc
02 feb 2011 22:08
Dank voor de reacties.
De motor start nu in het geheel niet omdat er geen spanning op de bobine komt tijdens het starten. Hierdoor vonken de bogies niet en verzuipt de motor na een aantal pogingen om de motor te starten. De benzinepomp doet het dus anders zouden de bogies niet nat (= benzine) worden. De rotor had ik schoongemaakt maar ik weet niet of deze wel draait tijdens het starten. Ik ga dat morgen checken. Wordt vervolgd,
02 feb 2011 23:42
Check ook ff relais op je zekeringkast
Heb nl ook eens gehad , dat er eentje half uithing, motor draaide wel rond(als een tierelier) maar sloeg niet aan
03 feb 2011 17:49
Hi,
Ik heb gecontroleerd of de rotor draait alsmede de relais gecontroleerd. Alles in orde dus ik denk nog steeds dat de zogenaamde hall gever (= dikke groene draad uit de verdeler) geen toerental informatie doorgeeft aan het BHKZ kastje (zie o.a. een uitleg van Renntech in draadje
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=13268). Alleen weet ik niet hoe ik de zogenaamde hall gever kan testen.
Heeft iemand suggesties?
05 feb 2011 16:33
Het zelfde meegemaakt.
Auto garage ingereden.
Dag erna niet meer willen starten.
Bougies vonken niet, BHKZ kastje maakte een piep toon.
Na lang zoeken ander BHZK kastje geprobeerd en auto sprong meteen aan.
Dus toch BHZK kastje kapot (grote condesator)
Normaal BHZK kastje 250 euro met inruil oude.
Zelf gerepareerd voor 12,50euro...
06 feb 2011 11:17
janssen1 schreef: BHKZ kastje maakte een piep toon:
Die piept bij mij al 2 jaar ,
Maar hoe heb je hen gemaakt dan ?
06 feb 2011 11:38
laat maar ik moet beter lezen
06 feb 2011 13:04
Ik begrijp uit de reacties dat ik het BHKZ kastje nog niet als probleemveroorzaker mag uitsluiten. Wel heb ik ergens gelezen dat de toerenteller moet uitslaat tijdens het starten. Zo niet dan zoe er een probleem met de hall-gever zijn. Bij mij slaat de toerenteller tijdens het starten niet uit dus daarom verdenk ik de hall-gever.
Op het volgende Pelican Parts draadje
http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/203100-6-pin-sc-turbo-cdi-unit-repair-documentation.html wordt in een schema de hall-gever m.i. 'pickup coil' genoemd inclusief de vermelding van 600 Ohm. Weet iemand of dit inderdaad de weerstand van de hall-gever c.q. hall sensor is?
06 feb 2011 19:47
Zo'n BHKZ kan intern gewoon een los draadje hebben waardoor hij wel piept maar geen vonk voortbrengt......
Er zijn wel bedrijven te vinden die ze reparen.....
Op Marktplaats kun je tussen de onderdelen van Porsche wel een bedrijf vinden dat dit soort werk doet....
10 feb 2011 12:06
Even een update:
- heb BHKZ gedemonteerd en gecontroleerd --> zo te zien is alles oké
- heb hall-gever gedemonteerd (imbusboutjes binnenin de verdeler helaas moeten doorboren
) en gecontroleerd --> geen Ohm-waarde tijdens diverse metingen terwijl deze volgens het eerder gememoreerde PelicanParts-draadje 600 Ohm moet zijn
Vraag:
- heeft iemand ervaring met c.q. kennis over het doormeten van de hall-gever?
Bij voorbaat dank voor je reactie
11 feb 2011 17:33
Laatste update:
Hallgever (volgens onze oosterburen heet dat ding Induktionsspule) nader geinspecteerd en er bleek bij pin A aansluiting een draadbreuk te zitten. Deze heb ik provisorisch gesoldeerd nu het draad van de spoel bijna al van de pin A aansluiting was afgebroken. Meeting gaf daarna inderdaad 600 Ohm aan. Verdeler daarna weer in elkaar gezet met half gare hallgever en in de auto gemonteerd + gestart. Motor sloeg meteen aan.
Nu alleen nog op zoek naar een nieuwe hallgever. Heeft iemand een idee waar ik die kan kopen?
PelicanParts heeft ze niet meer en veelal moet je elders een totaal nieuwe verdeler kopen...
11 feb 2011 21:33
Bij
een van deze adressen zal er toch wel een te vinden zijn?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.