Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 21:59

Van mijn garage hoorde ik dat enkele draadeinden van 1 cilinderbank waarschijnlijk gebroken zijn,
waardoor die kant behoorlijk olie lekt,

kan de Porsche (3.2 '86, 250dkm.) daar nog oud mee worden of directe revisie?
Laatst bijgewerkt door drietwee op 01 feb 2011 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:04

drietwee schreef:(letterlijke tekst even vergeten)



Letterlijke tekst lijkt mij in deze (erg) belangrijk :idea:

Als de draadeinden gebroken zijn - zul je deze moeten (laten) vervangen .. en dat betekend toch eigenlijk al 'n deel-revisie omdat de cillinderkoppen daarvoor van het blok moeten :idea:

:arrow: gezien de KM-stand van 250K denk ik zomaar dat je op 'n uitgebreidere revisie kan gaan rekenen als je de boel eenmaal los gaat/laat halen :|

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:10

je ging 'm toch verkopen of inruilen >?

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:12

dat punt kan komen als deze grappenmakerij te duur wordt,
draadeinden zullen inderdraad wel afgebroken zijn.
Maar toch, ze rijdt subliem, hoe lang houdt de rest het nog?

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:14

@ Olaf, yep, aangepast

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:15

ik dacht hierdoor ,wat je schreef in het koopjestopic
drietwee schreef:foto komt als ik haar hou, staat nu ter grondige inspectie

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:20

250K en tapeinden. lekker doorrijden. :roll:

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 22:24

Gebroken draadeinden ... tja .. er zijn er die er mee door (blijven) rijden ..

:arrow: het zal je verkoop(verhaal) niet ten goede komen om 'n Porsche te verkopen waarvan de draadeinden van de kop(pen) gebroken zijn -- je zal dus moeten besluiten tot het verkopen tegen 'n conforme prijs - of laten repareren en er vrolijk nog 'n tijd mee te blijven/gaan rijden --

Succes met de overwegingen :|

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 23:20

yep, kost dat geintje, ongeveer?

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 23:24

Alleen 'n kop revisie .. en dan beide kanten :?:

Re: draadeinden cillinders 3.2

01 feb 2011 23:45

yep, indicatie qua prijs?
liefhebbers voor deze klus?

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 14:11

Mijn motortje was bij 225.000km toch echt aan nieuwe big-end lagers toe.
Als je de koppen en cilinders er af hebt (moet voor de tapeinden), dan zou ik laatste EUR 1000 om het blok open te trekken ook maar investeren ...

Doorrijden zou ik niet doen, verkopen en je kop houden al helemaal niet ... die krijg je terug als het uitkomt en de nieuwe eigenaar dit draadje tegenkomt :-)

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 15:01

lindemans schreef:... en je kop houden al helemaal niet ... die krijg je terug als het uitkomt en de nieuwe eigenaar dit draadje tegenkomt :-)


:mrgreen:

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 16:49

sta niet voor niets hier met die vraag.....................

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 20:33

Das een goeie, daarmee trek je jezelf bij voorbaat in het gareel, heel goed.

Onder Projecten / Revisie 3.2 staat mijn recente verhaal.

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 21:05

Een boutje hier gebroken, een boutje daar kapot, dan kun je goed overwegen er mee door te rijden.

Maar de bouten die delen van de cilinder bij elkaar houden, de kern van de motor, waar de kracht 'gemaakt' wordt, daar niks en snel aan doen maar gewoon doen alsof je neus bloedt :shock:

Re: draadeinden cillinders 3.2

02 feb 2011 21:25

ach sommige mensen kijken daar iets anders tegenaan.
en er wordt natuurlijk een hoop gereden met gebroken headstuds waar men nog niet van weet...

Re: draadeinden cillinders 3.2

03 feb 2011 18:16

Als je toch aan de tapeinden begint, (neem de dikkere met draad over de hele lengte die zijn sterker) zou ik gaan voor een complete revisie. Oke kost je 5-8k, maar dan weet je wel wat je voor auto hebt. Lees een waar je nog jaren plezier van hebt, want je hebt al best wat upgrades gedaan. Doe je 'm weg en koop je iets anders dan weet je nog of je een "goede" auto hebt of je betaalt er dik voor. Doorrijden kijkt me iig geen optie. Kwestie van tijd voor alles de soep in draait. Maar sterkte met het maken van de keuze...

Re: draadeinden cillinders 3.2

03 feb 2011 22:24

mijn 3.0 had eenzelfde probleem. doorrijden kan wel, maar ik voelde me er niet lekker bij. en dan ga je dus aan de gang.
als de boel goed loopt en je hebt niet veel olieverbruik, kan je gewoon heel rigoreus alleen de kopbouten vervangen en dan de boel weer in elkaar zetten en je niet te laten verleiden door allerlei lekkere nieuwe dingetjes. Probeer in dat geval de zuigers in de cilinders te laten zitten bij demontage.
je zit wel aan een nieuwe pakkingset vast, maar dat is ook wel zo lekker. Je kunt het dus beperken, ook al afhankelijk van hoeveel je zelf doet.

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 10:20

Hmm, deel de mening dat je niet allles hoeft open te trekken als het allemaal nog goed draaide, en er vooral nog goed uitziet(uiteraard kan je niet alles zien), aan de andere kant is de km-stand niet de laagste(maar dat hoeft ook weer niet te veel betekenen).

Wat ik echter niet snap is hoe je de cilinders kan laten zitten als je de bouten wilt verwijderen (los van de manier die je dan gebruikt om de afgebroken bouten los te krijgen)? Heeft de 3.2 geen pakking tussen het blok en cilinders die je dan wilt vervangen omdat die los is? Of is dit pakking die je kan vervangen zonder cilinders er helemaal af te halen (vloeibare pakking o.i.d.?)

Wanneer ik dit verhaal in de toekomst ook ooit (moet) openhalen:
Kan je deze bouten ook een voor een vervangen, wanneer je klepdeksels open hebt wanneer de oude nog heel zijn? En meteen vervangen voor nieuwe sterkere? Of komt de cilinder dan teveel los in die hoek? Is hier een slimme methode voor?

Succes met de beslissing!

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 10:34

Auto gaat eruit, andere gekocht inmiddels.

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 10:47

Het is heel simpel, bij het vervangen van de tapeinden moet je de koppen er van af halen , moeten de zuigers van de drijfstangen en cylinders helemaal weg. De zuigers kun je dan in de cylinders laten zitten. Onder de cylinders zit een pakking die ook vervangen moet worden. Met deze pakkingen stel je ook de deckhoogte van de zuigers in.

Als je zover bent kun je IMO ook de kop laten reviseren , de kettingen vervangen met alles wat er bij hoort (€120,-. Omdat het blok er uit is gelijk even naar de koppeling kijken (€800,-) De oliedrukschakelaar lekt ook meestal na verloop van tijd (€25,-). En zo kan ik nog wel even verder gaan.

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 10:48

Te laat met de vorige post .

Hij gaat weg . Met of zonder kennisgeving van de defecten ?

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 11:48

Hij gaat weg met de melding dat er olielekkage is en dat vermoed wordt dat er een probleem kan zijn met de draadeinden, omdat ik een ander heb gekocht is er verder geen onderzoek gedaan.

Re: draadeinden cillinders 3.2

04 feb 2011 17:19

dannyl bedankt, idd heel logisch. Merk dat ik alweer te lang geleden aan een open blok heb geklust. Wel leuk klusje om te doen, als je niet alles meteen hoeft te vervangen (tot de hoogte van de dagwaarde van de auto :wink: )
Plaats een reactie