Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3,0SC lekt olie

26 feb 2011 22:27

Jongens ik ben nieuw hier op het forum, dus als ik wat stoms uitkraam, sorry dan het is zeker goed bedoeld. Ik val meteen met de deur in huis: drie jaar geleden kocht ik bij een "duistere Posche-specialist" een 3,0SC motor van '82. Deze was volledig gereviseerd, speciale nokkenassen (?) en had nog niet gelopen. Eén jaar garantie indien hijzelf de motor mocht inbouwen. In mijn geval niet mogelijk, auto was nog lange niet klaar ! Dus, motor op trailer en opgeborgen in garage.
Mijn auto: een 914-6.
Enkele maanden terug motor beginnen inbouwen in auto; enkele aanpassingen aan injectie waren noodzakelijk om motorkap dicht te krijgen... ik dacht dat die motor nooit meer ging lopen !
Eerste startpoging: Na een kleine 15L olie in het systeem te hebben gekapt, eerst even de startmotor laten lopen zonder ontsteking in te schakelen, om olie rond te zetten. Vervolgens benzine en ontsteking aangesloten. Na een halve minuut starten: BOEM ! Backfire ! Even nagekeken: stroomverdeler zat 180° gedraaid. :scratch:
Euvel verholpen en opnieuw starten; kwam onmiddellijk tot leven...voorontsteking op gevoel wat verstellen...starten, begon netjes te lopen zonder problemen. 30 seconden later: olie spuit vooraan uit de oliekoeler !!! Oliekoeler was opgeblazen en opengereten !
Vervolgens bypass gestoken vooraan en oliekoeler weggenomen. Motor liep lekker tot ie warm werd... cilinder 4,5 en 6
lekken olie tussen het carterblok en de cilinders. Na lang zoeken met spiegeltjes en zaklamp dacht ik dat het van de bouten kwam bovenaan, die beide carterhelften tegen elkaar houden. Ik heb deze (via de koeltunnel) los gemaakt en van nieuwe rubbertjes voorzien, alsook veel groene loctite om de zaak te dichten... geen succes! zaakje lekt nog steeds.
Ik vrees dus dat de olie inderdaad van tussen het carterblok komt... heb motor ondertussen onderuit gehaald. Ik denk er nu over om de motor te demonteren om de oorzaak te achterhalen. Heb reeds pakkingset in bestelling gezet. ALLE TIPS ZIJN WELKOM, ik ken zeer weinig van deze motoren.
PS De "duistere Porsche-specialist" is niet langer in de running, is blijkbaar opgepakt...
Grtz, Marc.

Re: 3,0SC lekt olie

27 feb 2011 9:46

Zomaar 15 liter olie ingekapt, en mag er dan vanuit gaan dat dit ook inclusief de olie is in de leidingen naar de koeler voorkant gaat, of waar je hem ook ingebouwd hebt.
Of heb je het via het olie tankje erin gedaan tot olie op peilstok goed zit.

Want dan zijn bepaalde dingen die nu gebeurt zijn te verklaren.

Waarop heb je inhoud bepaald van je olie inhoud van je ombouw 914 met 3.0 SC motor.

Re: 3,0SC lekt olie

27 feb 2011 10:10

Wel ik meende ergens gelezen te hebben dat er in een totaalsysteem iets meer dan 10 liter in gaat; dus begon ik de koude motor (nog nooit gelopen) te vullen langs het olietankje...ook de leidingen naar voor en de oliekoeler vooraan moesten gevuld worden dus dacht ik...zal wel litertje extra nodig zijn. De oliepijlstok bleef echter maar droog staan, dus bleef ik maar kappen...na ongeveer 15 liter denk ik , liep het tankje ineens over. Ik dacht dus dat het systeem vol zat en dat de olie nog wel wat zou zakken mits enkele luchtbellen hier en daar ?
Blijkbaar foute boel, krijg ik zo de indruk ?
Is er nog redding ?
Bedankt voor de reply Wim.
Marc.

Re: 3,0SC lekt olie

27 feb 2011 10:43

@Marc, dan heb je niet goed gelezen, want anders zou je ook moeten lezen hebben dat het systeem max 14 liter bevat.
Maar omdat jij je systeem omgebouwd hebt, zou ik zeker met niet meer als 8 liter begonnen zijn.
Daarna moet je de motor warm rijden /laten draaien, en dan op vlakke ondergrond peilen met draaiende motor.
Dus met koude motor zal er amper olie op je stok te zien zijn.

Schade/lekkage die je nu hebt zal zeker door de hoeveelheid olie te (vele) maken hebben die je erin gegooid hebt, druk moet ergens naar toe.

Tap maar eens 7 liter af, en kijk wat er nu gebeurt.
Blijft hij nu nog lekken, denk ik dat je bepaalde dingen zal moeten gaan vervangen.
Plaats een reactie