Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 maart 2011 23:47
Weet iemand mij te vertellen wat het draadeind of bout van een cilinder welke maat die is????
Dus de lengte, m8 of m10???
Kosten van deze bouten zijn vrij hoog als je per stuk wil aanschaffen heb ik begrepen van de turbo € 33,- per stuk x 24 stuks.
Als iemand mij een antwoordt kan geven graag,
CArlo
16 maart 2011 17:01
M10.
Wat is de bedoeling? Ga je draadeinden per lopende meter laten maken? Vrees dat dat niet goed komt...
De gewone stalen van Porsche komen op een 120 euro per 12, als ik me niet vergis.
Mvg
Robbie
16 maart 2011 17:19
Dont even try om ze zelf te maken vann stukken draadeind vanwegen de vereiste treksterkte.....
Ze kosten geld en niet alleen omdat er Porsche op staat.
16 maart 2011 17:35
924carreragt schreef:M10.
De gewone stalen van Porsche komen op een 120 euro per 12, als ik me niet vergis.
Robbie
€121,52 per 12 om precies te zijn , voor de stalen . Volgens mij is het ook geen gewone schroefdraad maar metrisch fijn
16 maart 2011 18:49
Er zijn echter 2 modellen.
De stalen en de dilavar tap einden. De tap einden aan de uitlaatzijde braken wel eens af, en daarom heeft Porsche de dilavar tap einden ontwikkeld.
De divalars kosten echter 28 euro excl btw = 336,00 euro
De stalen slechts 9,50 ex btw = 114.00 euro.
Ik zou voor de dilavars gaan, of die van de 993 nemen, dit kan ook geloof ik.
17 maart 2011 0:04
Vriend Carlo, doe het goed of doe het niet
Een goed bedoeld advies
17 maart 2011 0:12
Zijn het niet juist de dilavars die afbreken ? En wel op de plaats waar de coating van de tapeinden beschadigd is .
Stress concentrations aside, the Dilavar studs were not robust enough to hold up to the stress exerted by the larger displacement 3.0L and 3.2L engines. So the big question that many people ask is “what stud do I use?” Based on the consensus of Porsche engine rebuilding experts that I’ve asked, it would seem that the original steel studs used on the early cars are the best bet for use in rebuilding any 1965-89 engine. It is very rare to see these original steel studs snap and break. They have also been used in many 3.0L and 3.2L engines without any reported problems.
17 maart 2011 14:18
+1. Dilavar worden juist vervangen voor de normale stalen.
17 maart 2011 15:23
.. ik dacht juist dat die divilars beter waren omdat die volledige spoed hebben
.. maar als ik het zo lees kan TS dan net zo goed 'n draadeindje bij de Gamma scoren Iemand die op Pelican schreef:At the expense of starting a war, there appears to be two minds regarding studs. One is to use steel studs, with varying choices including Raceware and Henry Schmidt's studs. Second is to use 993 Twin Turbo studs, which apparently are a better dilavar material.
I get confused personally, both sids of the argument appear to be valid in that there are very few stud failures with either of the two approaches. The more modern steel studs have lots of great experiences out there, but then again, the 993's did not have any stud breakage issues that I have heard of so they are obviously successful as well. I can see the value of steel (nice and strong), but then again, they are compressing what essentially is an aluminium column, so the dilavar's expansion rate, which is similar to aluminium, should maintain a more consistent clamping pressure.
'n ander die op Pelican schreef:only use 12 diliver studs on the bottom row the top 12 would be steel
17 maart 2011 21:08
De orginele bouten worden vervangen door de Turbo bouten volgens Porsche vanwege de breuk en die kosten 33,00 incl.
Nu heb ik een tip om GT3 bouten te monteren maar die zijn wat langer, oplossing om deze korter te draaien, kostyen 11.00 incl.
Ga wat moet je en kun je doen?????
Er is een bout afgebroken, dat is het probleem!!!!!
En Ik heb gelezen op het Forum dat je alleen bij de uitlaat de bouten hoeft te vervangen maar waarom dan niet alle 24 ????
17 maart 2011 21:59
Omdat de uitlaat kant studs door constante temperatuur wisseling in de loop der tijd zwakker kunnen worden. inlaat kant heeft hier niet zoveel last van.
Maar ik zou als je toch bezig bent alles vervangen. Kost wel meer, maar autorijden en zeker Porsche kost nou eenmaal geld....
17 maart 2011 23:41
Yep das waar maar das nou net de reden dat ik wil weten wat verstandig!!!
Dus alle 24 vervangen oke.... maar dan welke keuze.........
18 maart 2011 7:04
Ik zou voor alle 24 gaan en dan de stalen variant. Kans dat deze breken is miniem en scheelt je euro's. Dilavar heeft niet echt noemenswaardige voordelen en hoor je toch vaker problemen mee dan staal. (op Pelican parts dan)
Maar laat je anders eens informeren door een goede specialist die je goed de verschillen kan uitleggen...... Kan je op basis daarvan een beslissing nemen....
18 maart 2011 10:12
Een goede specialist zou je moeten adviseren gebruik te maken van 12 stalen (inlaat) en 12 dilivars (uitlaat). Gewoon origineel. Porsche is niet voor niks afgestapt van stalen draadeinden, daar zit niets commercieels of wat dan ook achter. Zeker de 993 dilivars zijn probleemloos (en de enige die leverbaar zijn). Blijf het bijzonder vinden dat mensen op basis van informatie op een forum iets anders adviseren.
Dit gezegd hebbende is het weer bijzonder dat Porsche rondom stalen monteert in de standaard 993 motor. Maar ja, dat is een 993 motor en geen 3.2. In de 993 tt zitten weer 24 dilvars.
18 maart 2011 13:33
De reden dat porsche naar dilavar is gegaan is omdat ze dit nieuwe materiaal hadden en het in eerste instantie beter presteerde dan de gebruikte stalen draadeinden. Maar in de loop der jaren en dus ook KM's met Dilavar zijn ze er toch achter gekomen dat staal zo gek nog niet was. Elke fabrikant denk wel eens up te graden en weer terug te moeten naar het vertrouwde....
Wat betreft advies geven op een forum, als op Pelican parts, een van de grootste fora op het gebied van porsche zeer gerenommeerde specialisten onderbouwen waarom in sommige gevalen staal beter is dan Dilavar, dan kun je dit toch gewoon delen? Als een specialist hier op een forum iets neerzet word dat toch ook voor waar aangenomen? Beetje vreemde redenering dat je niets op basis van info info kan geven....
Staal word idd niet meer door porsche geleverd, maar wel door OEM en non OEM leveranciers.....
19 maart 2011 1:18
Meest gehoorde advies: alles staal of alles 993 draadeindben.
Advies van mijn specialist, die al veel motoren heeft gedaan ook voor de sport: indien geen corrosie en in goede staat gewoon de originele laten zitten ...
Daarmee voorkom je stress op het draad in het carter bij het losdraaien.
Voor wat het waard is ...
21 maart 2011 20:51
bedankt Lindemans,
Maar heeft jouw garage man ook gezegt hoe je dat kan zien of kan meten?????
De bout van mijn motor komt is geschuurd en is niet van de buitenkant te zien, wel kan aan het metaal zien dat er een haar schuurtje in zat.
Ik hoor graag wat daar de oplossing van is.
Carlo
24 maart 2011 9:59
Probleem met de Dilivars is dat deze door corrosie aangetast kunnen zijn. Kleine beschadigingen door corrosie veroorzaken scherpe randjes en daarmee stress concentraties waardoor ze knappen. Als de zwarte coating nog helemaal gaaf is en er geen corrosie op zit, heeft mijn shop prima ervaring met hergebruik. Is een beetje vloeken in de kerk misschien, maar het is zo. Staal aan de inlaatzijde houdt zich doorgaans prima.
"Mijn" shop heeft permanent wel een of twee 911 motoren in revisie staan. Ze geven normaal 1 jaar of 20.000 km garantie (veel mensen realiseren zich niet dat dat betekent "whichever comes first"). Omdat ik in een jaar tijd max 6.000 km rij; hebben ze dat jaar opgerekt naar 2 jaar. Erg netjes.
Het was voor hen heel makkelijk geweest om mij nieuwe draadeinden te verkopen; maar ze vonden dat volstrekt onnodig. Ze zijn wel getest door ze flink op (mechanische) spanning te zetten; ver boven het normale aandraaimoment. Goed is goed was hun motto hier. Als het een foute beslissing blijkt meld ik het hier wel weer
Ik heb bepaald niet de indruk dat ze te makkelijk werken. Een aantal andere dure delen, zoals de oliepomp, durfden ze niet aan. Die zijn dan ook vervangen voor nieuw.
24 maart 2011 19:17
De oliepomp vervangen lijkt mij volstrekt onnodig en weggegooid geld . Ik heb die van mij uit elkaar gehaald en nagekeken . De lagerbussen hadden totaal geen speling , het enige waaraan te zien was dat hij 195K gelopen had was een lichte aftekening op de tussenplaat. Na 2 keer met polijstpapier er over en was niets meer te zien.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.