Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
28 maart 2011 11:49
Hallo,
Ik kreeg een maandje geleden (nadat de boxster een tijdje had stilgestaan) na +/- 80 km snelweg waar de auto perfect reed het welbekende check engine lampje toen ik na de afrit genomen te hebben voor het stoplicht stond. De auto begon te trillen en onregelmatig te lopen.
Gelukkig was ik dicht bij mijn bestemming, toen na ca 2,5 uur startte was er niets aan de hand, motor liep prima (uiteraard bleef het check engine lampje wel branden).
De auto is vervolgens op de brug gezet. Eén bobine zag er 'slecht' uit. Vervolgens is de auto uitgelezen, er kwam alleen een foutmelding van bijna alle cilinders. Mij werd verteld dat als het probleem aan één bobine had gelegden de computer slechts één foutmelding zou geven (van die ene cilinder). De melding is vervolgens reset en auto liep prima.
Gisteren weer met de auto een stuk gaan rijden, met starten geen enkel probleem, motor liep heel mooi, daarna een heel stuk gereden maar toen ik na snelwegkm's voor het eerste stoplicht stond begon de auto weer te trillen en onregelmatig te lopen. Toen ik vanmorgen de auto weer startte bleef het check engine lampje knipperen en de motor loopt onregelmatig.
De luchtmassameter is ca 2 jaar geleden vervangen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem: computer geeft met uitlezen voor verschillende cilinders een foutmelding (terwijl er zichtbaar één bobine aan vervanging toe was). Het onregelmatig lopen/ knipperen check engine lampje was nadat de auto was afgekoeld weg en auto liep prima (sinds vanochtend dus niet meer nu lampje blijft knipperen).
Kan één bobine kapot/ storing hebben waardoor meer foutmeldingen ontstaan of is dit onwaarschijnlijk??
28 maart 2011 12:40
ik zou alle casterontluchtingslanngen eens controleren, als er weer scheurtje zit ergens krijg je precies wat jij omschrijft.
Anders mischien een slechte bdp sensor of nokkenassensor.
good luck!
28 maart 2011 14:12
ik zou toch ff een P specialist raadplegen..
28 maart 2011 14:25
Hoe kan je op het zicht zien of een bobine kapot is? Heb al veel motoren (welliswaar geen P) gezien, maar ik heb nog nooit op het zicht kunnen zeggen of een bobine goed of slecht is (tenzij ze "ontploft" is)
28 maart 2011 14:29
De bobine was gecorodeerd en iets gescheurd (dat bleek toen hij bij controle op de brug stond)..
28 maart 2011 14:40
wat was dan de foutmelding? wel handig om te weten.weet je de code nog?
28 maart 2011 14:43
nee helaas niet.. Ik begreep van de monteur dat als een bobine kapot is dat er een foutmelding van één cilinder wordt gegeven; nu werden er 'gelijke' foutmeldingen gegeven, ook voor andere cilinders
28 maart 2011 21:52
Check je onderdruk eens dmv het verwijderen van de olievuldop >>> als de dop er niet af wil dan heb je ergens een lek op je >>> (bijv olie separator lekkage, olievulslang naar carter etc.). Bij een goed werkende motor gaat bij draaiende motor de dop er makkelijk van af! Succes Frans
29 maart 2011 9:08
Ik zou toch overwegen om al de bobines te laten vervangen en de LMM zijn van slechte kwaliteit hoor
Gaan ontzettend snel stuk.
grz
Wim
29 maart 2011 10:18
We hebben het hier al eens uitgebreid over gehad. Heb paar jaar geleden soortgelijk dingetje gehad:
viewtopic.php?f=3&t=22513
29 maart 2011 10:20
Dank voor al jullie hulp, de auto gaat maandag naar de garage om nogmaals uitgelezen te worden, ik laat jullie weten wat het probleem is geweest.
29 maart 2011 18:49
Uit ervaring kan ik zeggen dat nieuwe bobines, een nieuw gasklephuis en enkele relais vervangen deze storing ook doen verhelpen ...
Kost een paar centjes
, maar dan doet ie het wel weer goed
30 maart 2011 6:01
en dan zeggen ze dat een Boxster een poor man's Porsche is...
30 maart 2011 8:07
S2 schreef:Hoe kan je op het zicht zien of een bobine kapot is? Heb al veel motoren (welliswaar geen P) gezien, maar ik heb nog nooit op het zicht kunnen zeggen of een bobine goed of slecht is (tenzij ze "ontploft" is)
Je kent misschien aan de klassieke, enkele bobine?
Dit gaat over 1 bobine per cilinder direct op de bougie, die worden daar erg warm en de isolatie kan daar na een tijd(je) niet meer tegen.
30 maart 2011 12:12
Frans,
Ik kreeg de oliedop met draaiende motor er vanaf, wel hoor ik dan een iets ander geluid vanuit de motor, een soort 'sissend' geluid, toen ik de dop weer vastdraaide verdween het geluid, is dit normaal als je de oliedop losdraait?
30 maart 2011 15:26
Ik zag net op i'net Bosch bobines voor de Boxster: 32,52 per stuk. Hier maar 6 van kopen of 6x originele bobines?
http://www.mister-auto.nl/fl/bobine/bos ... 1!016.html
30 maart 2011 21:59
Dan heb je naar alle waarschijnlijkheid geen vacuumlek, sissend geluid is normaal als je dop eraf is! Tip >>> meld je aan bij het 986forum.com, handig (is wel US). Kijk ook eens op AMT forum, staat ook iets over een Boxster probleem (P0300 (random misfire, P0301 (cylinder 01), PO302 (cylinder 02) en PO303 (cylinder 03) >>> oorzaak >>> kan electrisch klepje op de nokkenasversteller zijn >>> kan vast zitten.
Heb je alle connectors (bobines) goed vastgedrukt?! Als je dit doet >> eerst altijd het plastic beschermhoesje opstropen en dan de connector er goed indrukken! Groetjes en succes Frans.
30 maart 2011 22:40
thanks, ik had dat verhaal op AMT forum idd gelezen, de oplossing was daar om het klepje te vervangen voor een plastic exemplaar. Volgens mij was de foutcode van mijn auto dezelfde als in dat geval.. maandag wordt de auto weer uitgelezen en hoop dat ze het probleem kunnen vinden. Groet, Maarten
31 maart 2011 22:37
Hoi Maarten, Ik zou zeggen sterkte, maar geef even door wat de oorzaak is en als het klepje is wat dan de kosten daarvan zijn?
Groetjes, Frans
05 jun 2011 18:59
Na lang, lang heel lang wachten is de auto eindelijk klaar: het bleek een slecht werkende nokkenasspanner te zijn, auto loopt weer als een zonnetje!
05 jun 2011 23:55
Belangrijkste is dat je weer lekker kunt cruisen ...
Wachttijden ben zo weer vergeten
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.