Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 apr 2011 20:42
Vandaag ritje gepland naar Antwerpen. De 993 uit de garage op straat geparkeerd het eea er in gegooid inclusief mijn vrouw starten: niks. Na enkele keren proberen starte hij wel. Dacht zelf ook nog te horen dat toen hij aansloeg het tandwieltje van de startmotor nog even bleef mee draaien met de starterkrans.
Wilde er mijn dag niet door laten verpesten en heb de gok genomen en zijn gewoon weg geweest. Op de heen weg nog even gestopt voor een bakkie koffie, en hij starte wel maar niet echt soepel.
In Antwerpen in een parkeergarage gezet en na enkele uren toch met wat zweet op mijn voorhoofd de sleutel omgedraaid: starte in één keer zonder problemen. Thuis aangekomen uitgezet, en een 15 minuten later weer gestart: ik had toen twee keer nodig om hem aan de praat te krijgen. Daarna om te proberen een paar keer gestart aan/uit paar meter gereden en weer en geen problemen ondervonden.
Heel lang verhaal, maar denk zelf dat het de startmotor is die er aan zit te komen.
02 apr 2011 20:55
sowieso DME relais vervangen uit eigen ervaring
02 apr 2011 21:31
accu nog ok? ik kan niet uit je verhaal opmaken of de startmotor elke keer goed aansloeg?
anders richting startmotor.
als hij wel rond gaat consequent, maar niet pakt kan je dme relais vervangen. je kan tenslotte of hij het doet door de 2 circuits die het dme relais sluit, gewoon te verbinden met 2 draadjes.
je kan hem eventueel aan scanner tool (laten) hangen --> checken of hij foutcodes geeft (i.v.m. sensor o.i.d.)
ontsteking/checken of benzine krijgt lijkt mij zinloos verder. gezien hij wel normaal loopt.
02 apr 2011 21:48
Als je schrijft: niks
bedoel je dan stilte, dus niks ronddraaien?
Zelfs geen stevige klik van bendix op de startmotor?
In laatste geval lijkt het zeker die laatste en niet het beroemde DME-relais.
02 apr 2011 22:03
Met niks bedoel ik dat hij niet start, er komt wel wat gerammel en geratel bij de startmotor vandaan. Twijfel of de startmotor wel goed rondgaat
Geloof niet dat het de accu is, controle lampjes op dash geven geen "krimp" tijdens het starten. Na enkele dagen stilstand slaat hij ook in één keer aan
Als hij start loopt hij verder prima, heeft niet de neiging om af te slaan en pakt goed op
ga maandag maar even bellen.............
02 apr 2011 22:13
klinkt inderdaad als of een startmotor waarvan de bendix niet helemaal lekker is.
of er is iets met je starter krans op het vliegwiel.
02 apr 2011 23:52
+1
Starterkrans komt niet goed op vliegwiel, of helemaal niet op vliegwiel, de as met de starterkrans komt niet ver genoeg uit; revisie startmotor zit er dus wss inderdaad aan te komen
09 apr 2011 14:44
Vandaag een nieuwe accu besteld deze komt maandag binnen. Auto staat binnen regelmatig aan de druppellader. Startproblemen doen zich hoofdzakelijk voor na een tweede keer starten. (eerst uit de garage en later starten om daadwerkelijk te vertrekken)
Deze week er achter gekomen dat er steeds wat vocht (waarschijnlijk zuur) op de accu ligt, enkele keren weggehaald maar na een stukje rijden komt het weer terug. Lijkt toch op een kapotte cel.
Ga hem daarom preventief vervangen en dan kijken of het start probleem verholpen is.
10 apr 2011 20:50
Heb mijn 993 nooit aan de druppellader (de 964 daar en tegen altijd en accuproblemen) en nooit accu- of startproblemen. Is het dus echt noodzakelijk om je 993 aan de lader te hangen? Zeker als je er elke week (of in mijn geval soms pas na twee weken) weer in rijdt.
10 apr 2011 23:46
Nee Jan,
Als je echt iedere 2 weken en stukje rijdt, dan hoeft dat niet.
Mjn ervaring van vorig jaar, na de winterstalling, zonder accudruppellader, was redelijk dramatisch, dus ik ben dit jaar, lees afgelopen winter, ook elke 2 weken ff op stap geweest, en dat werkt het beste
Krijg je ook geen ontwenningsverschijnselen
11 apr 2011 9:03
Bij de AKK was er al twijfel over mijn accu, deze onder garantie vervangen door een nieuwe. Later verzocht deze weer om te wisselen voor de "slechte" omdat deze toch goed bleek te zijn.
Als ik dan met regelmaat wat "vocht" plekken op de accu ziet liggen en het hier boven omschreven twijfel gevalletje ga ik hem toch preventief vervangen. Als het zuur, ook al is het niet veel mijn kofferbakbekleding gaat aan vreten ben ik meer kwijt.
Lijkt toch op een kapotte cel.
Na vervangen maar eens kijken hoe het met starten gaat, gisteren bij en naar de lente meeting geen enkel probleem gehad.
Ga met de nieuwe accu het voorlopig doen zonder de druppellader.
Oja en ik rij weekelijks
11 apr 2011 16:04
bij wekelijks rijden is een druppellader niet nodig
maar het kan ook geen kwaad, lijkt me
missch. was de accu net te zwak om de startstroom te leveren...
11 apr 2011 17:45
Bij mij was het de startmotor. Steeds de tweede keer dat je probeerde te starten was het mis vooral als de motor warmer werd.
Dus ben bang dat je startmotor de geest gaat geven.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.