Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 apr 2011 19:27
Hai allemaal,
ik heb eind vorig jaar een 964 gekocht uit 1991.
Nu willen we het onderhoud zoveel mogelijk in eigen beheer doen.
Dus mijn vraag aan jullie is:
waar moeten we speciaal op letten bij een grote beurt.
Waar tap ik de olie af en waar vul ik het bij.
Welke soort olie, hoeveel liter , en wat heeft extra aandacht nodig enz enz.
Alle tips zijn welkom,
greetz, Joan
03 apr 2011 19:45
Tip 1 , laat het vooral doen .of lees veel boeken
03 apr 2011 19:49
Joan, weet piwis dat niet?.....En waar blijven de foto's
03 apr 2011 20:22
welkom, de vragen die jij stelt worden beantwoord in het onderhoudsboekje/technische boekje die Porsche fabriek-af bij jouw auto heeft geleverd. V.w.b. verder onderhoud: her en der zweeft een gratis manual rond op het internet van de 964 met exploded views etc.
indien je Porsche vanuit bijv. USA komt kan het zijn dat de pakkingen mineraal olie lekkerder vinden dan synthetische olie (even vragen bij oude eigenaar/in onderhoudsfacturenhistorie kijken).
verder staat er erg veel hier op porscheforum/rennlist forum/pelicanparts forum. succes!
03 apr 2011 20:29
Uit jouw vragen maak ik op dat je waarschijnlijk een rookie bent in het onderhouden van auto's in het algemeen en van Porsche's in 't bijzonder.
Daarom lijkt 't me verstandig dat je een specialist zoekt waaraan je 't onderhoud uitbesteedt óf dat je onder begeleiding van een ervaren (Porsche) sleutelaar de kneepjes van het vak leert.
Experimenteren met een dergelijke auto moet je niet willen...
03 apr 2011 20:43
bully schreef:Joan, weet piwis dat niet?.....En waar blijven de foto's
We zijn niet meer bij elkaar
Dus moet ik mn eigen boontjes doppen met een andere techneut maar alle gegevens zijn welkom,
dank voor de geleverde antwoorden, alles is welkom
03 apr 2011 21:00
Pas op met wat je wel en niet zelf doet.
De meeste amateurs kunnen meer dan ze denken; maar soms hebben ze wel erg dure lessen/blunders nodig voordat ze weten hoe het moet.
Don't Ask Me How I Know.
03 apr 2011 23:29
ach, als je het aandurft - gewoon doen. alleen zorgen dat je goede documentatie en betrouwbare backup hebt. ook een specialist is ooit met zijn eerste begonnen
succes, respect voor je lef!
03 apr 2011 23:49
JoanP schreef:Dus mijn vraag aan jullie is:
waar moeten we speciaal op letten bij een grote beurt.
Grote beurt 964 => kleppen stellen. Mijn advies: laten doen! (tenzij je ruime sleutelervaring hebt).
04 apr 2011 21:11
horn schreef:ach, als je het aandurft - gewoon doen. alleen zorgen dat je goede documentatie en betrouwbare backup hebt. ook een specialist is ooit met zijn eerste begonnen
succes, respect voor je lef!
Zo denk ik er ook over en het bericht van de volgende man kan ik ook wat mee alleen willen wij het zelf doen, net zoals de specialist ook ooit zelf is begonnen zoals Horn zei,
bedankt.
04 apr 2011 21:14
Trouwens,
niemand kan me dus de procedure en de aftap en vulplaatsen vertellen van deze voiture?
Plus de liters en viscositeit van de motorolie?
Of laat een ieder op dit forum het doen door de specialist?
04 apr 2011 21:27
Ik in elk geval wel. Sleutel zelf nooit aan mijn auto
04 apr 2011 21:29
aftapplug rechts achter , net voor achterwiel , nabij kriksteun
Koop boek van Adrian Streater bij Bol.com EUR 60,99 hier staan onderhoudswerkzaamheden in.
Naam boek ; Porsche 911 Enthusiast's Companion
04 apr 2011 21:47
Ik zal je een heel simpel voorbeeld geven.
Jij gaat lezen hoeveel olie er in een 964 olie systeem hoort (bijvoorbeeld 12 liter).
Vervolgens ga je de olie aftappen op de eerder aangegeven lokatie.
Je vraagt je af waarom er maar 5 liter uit het reservoir komt.
Je denkt "Het peil zal wel laag geweest zijn" en je vult het systeem weer met 12 liter olie.
Vervolgens start je nietsvermoedend de motor....... en heb je een probleem......
Laatst bijgewerkt door
Cloaca op 05 apr 2011 16:17, in totaal 1 keer bewerkt.
04 apr 2011 21:58
Ik neem geen risico met m'n P en zie een bezoekje aan de specialist als een investering...
04 apr 2011 22:04
Onderschat ook niet de waarde van een (door een gerenommeerd bedrijf) van een afgestempeld boekje en zorg anders voor een goed verhaal als je dat niet hebt
Voor de Donkervoort die ik zelf onderhoud zorg ik voor een "sluitende" bewijsvoering door de jaarlijkse oliefliter, bougies, riemen etc facturen te bewaren.
04 apr 2011 23:04
Als je nog niet eens weet waar je olie moet vullen, dan zou ik hem toch maar laten doen
05 apr 2011 3:19
1 goede raad : zeer veel lezen (fora, boeken) en dan pas beginnen sleutelen !
Ik weet niet hoe het zit met een 964, maar vb een 3.2 heeft een erg specifieke manier van olie bijvullen (en zelfs om te peilen), let daar serieus mee op, want anders krijg je problemen !
Ik heb me indertijd het boek "101 projects for your 911" gekoch, en daar staat exact uitgelegd wat en hoe ; zal voor een 964 ook wel zo'n boek te vinden zijn.
Als je het niet zeker weet, ga bij een specialist, just my 2 cents
Niet dat niemand je wil vertellen wat en hoe, ik denk dat iedereen je wil behoeden voor problemen
05 apr 2011 16:12
Vergeet de aftap plug in het blok zelf niet
05 apr 2011 20:13
en zo hebben we nog meerdere tips/suggesties waarom je het nu juist wel of niet moet doen
05 apr 2011 22:32
wat bzguy zegt. zo heb ik het ook geleerd waar veel dingen voor de 964 zit.
Het beste advies: zoek alles zelf uit (niet sarcastisch bedoel).
Dingen als olie vervangen is gewoon google gebruiken.
fora doorlezen, staan erg DIY ('zelf-doen') overal.
Forum is er ook om je te helpen, maar moeten wat mij betreft wel vragen
zijn die je niet 1-2-3 uit google kan trekken/van ander forum kunt halen.
Er worden ook wel eens klus cursussen georganiseerd voor onze auto's.
Hiervoor moet je forum gewoon in de gaten houden.
Aan je Porsche klussen is hartstikke leuk, gewoon even zorgen dat je je
goed voorbereid.
om je niet met lege handen naar huis te laten gaan nu:
blok warm rijden. daarna voor rechterachter wiel en achter onderkant blok beide pluggen eruit met tijltjes eronder.
Na leeglopen pluggen er weer in (met nieuwe afdichtingsringen anders gaat het lekken).
Vervang het oliefilter meteen even (hoe je dit doet--> forum/google/heel makkelijk). Daarna eerst geloof ergens tussen 5 en 9 liter erin (onderhoudsboekje of reacties hier voor juiste hoeveelheid), waarna je de motor start met vuldop open (ja je hoort gegorgel). daarna aanvullen tot 1 a 0,5 liter onder vereiste hoeveelheid en dan rustig bijvullen, terwijl je de peilstok controleert en naar je oliehoeveelheidmeter op je dashboard kijkt. deze staat ongeveer in het midden als de oliehoveelheid goed is bij een warme motor.
je ziet, een Porsche is vaak niet moeilijk, wel anders. succes!
onderschat verder je medeforummers niet. zitten hier veel klussers, ook de specialisten.
en ook de poetsers. gemeenschappelijke factor = passie voor Porsche
05 apr 2011 23:06
zoals Justin zegt : de nodige info zelf eerst wat opsnorren ; ik zoek morgen eens op in een van mijn boeken hoe het precies moet (ook qua hoeveelheden enz).
En misschien kun je terzelfdertijd ook de bak-olie vervangen ? Wel checken of je de vuldop kunt loskrijgen, en dan de onderste dop ; je iwl nl niet tegenkomen dat je je wagen moet omkeren om de versnellingsbak van nieuwe olie te voorzien
Uiteindelijk allemaal geen "rocket science", maar ga grondig en doordacht te werk
09 apr 2011 19:55
uit mijn boek "101 Projects for your Porsche 911" haal ik volgende info (en zo ook uitgevoerd op mijn 911 3.2 Carrera) :
Olie aflaten :
- olie aflaten aan tank onderaan rechtse achterschort
- olie aflaten aan carter onder aan de wagen
- oliefilter verwijderen
Olie vullen :
- dipstick verwijderen
- vullen, ongeveer 8,5 liter
- warm rijden/laten draaien
- bijvullen terwijl wagen stationair draait
- olie-niveau=ok = wanneer olie-meter net boven het midden staat (bij WARME motor !)
- nog eens controleren dmv dipstick
23 apr 2011 23:09
bzguy schreef:uit mijn boek "101 Projects for your Porsche 911" haal ik volgende info (en zo ook uitgevoerd op mijn 911 3.2 Carrera) :
Olie aflaten :
- olie aflaten aan tank onderaan rechtse achterschort
- olie aflaten aan carter onder aan de wagen
- oliefilter verwijderen
Olie vullen :
- dipstick verwijderen
- vullen, ongeveer 8,5 liter
- warm rijden/laten draaien
- bijvullen terwijl wagen stationair draait
- olie-niveau=ok = wanneer olie-meter net boven het midden staat (bij WARME motor !)
- nog eens controleren dmv dipstick
Vriendelijk dank hiervoor,
hier kan ik wat mee.
Voor jou eeuwige roem om het zo maar te zeggen, ik hoop dat ik je nog eens wat mag vragen, groetjes Joan
24 apr 2011 2:36
joanp, nog eens mijn voorlaatste reactie goed lezen. Dat over afdichtiringen en met warme motor olie eruit laten lopen. Uit je reacties kan ik niet opmaken of je dat hebt meegekregen. Verder kan ik bij het zelfklussen nogmaals niet genoeg benadrukkken eerst zelf op onderzoek uit te gaan op fora of in boeken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.