Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

resonantie in het blok 911 3.2

11 apr 2011 12:56

Ik heb een aantal weken geleden mijn Porsche 911 3.2 weggebracht voor een beurt incl kleppen stellen. Voor deze tijd had ik af en toe dat hij bij het starten even op 5 pootjes liep. ( injectoren zijn ultrasoon gereinigd en rij veel).

Ik heb nu dat bij voornamelijk koude motor de motor in het toerengebied 1500 tot 2700 toeren "licht" trilt, alsof hij inderdaad op 5 cylinders loopt, maar dan niet helemaal. ( kunnen jullie het nog volgen?) Gistern al even met cabrio Wim gesproken en hij vermoed dat de kleppen te los staan gesteld. Volgens de moneur onmogelijk, want dan zou ik het over het hele toerengebied moeten voelen. ( meer toeren en hogere versnelling is het ook weg).

Ik vraag mij het volgende af, kan het zijn dat er te weinig benzine op lager toeren wordt ingespoten bij 1 injector, slechte bougies, of wellicht een slechte bougie kap?

Re: resonantie in het blok 911 3.2

11 apr 2011 14:06

Ik zou idd even de bougies, verdelerkap en rotor vervangen. Moet toch eens in de zoveel tijd gebeuren en zo kun je de onsteking uitsluiten. Injectoren kun je er even uitdraaien en laten testen bij een specialist/bosch service center op spuitpatroon. Kan best zijn dat 1 injector minder werkt of dat de onsteking op 1 cylinder minder is..

Qua kleppen, kanvolgens mij best dat je bij lagere toeren een duidelijke resonantie hebt en bij hogere toeren minder. Mar dit zou een goede specialist moeten kunnen horen. Zou dit eerst even laten nakijken voor een 2nd opinion.....

Re: resonantie in het blok 911 3.2

11 apr 2011 14:14

Jos Targa schreef: Voor deze tijd had ik af en toe dat hij bij het starten even op 5 pootjes liep. ( injectoren zijn ultrasoon gereinigd en rij veel).


Dat heb je mij gisteren niet verteld, :wink: of ik heb het niet meegekregen. :oops:

Wat verder de monteur verteld ben ik het niet met eens, want verschil tussen koude en warme motor is er wel degelijk, dus denk maar aan materiaal uitzetting.
Verder kan het natuurlijk ook zijn, dat er inderdaad dan een bougie of kabel aan het gaan is, of een slecht contact in verdeler kap.

Als je de injectoren hebt laten reinigen hebt, ga ik ervan uit dat deze nadien op de verstuiving, lekken en levering brandstof getest zijn, mocht er dan eentje niet aan de eisen voldoen zouden ze dit zien en melden, zodat ze dan eventueel een andere leveren die wel voldoet.
Ik ga er dus van uit dat dit dan ook gebeurt is, :roll: anders even vragen bij bedrijf waar dit gebeurt is.

Hoop dat je zo weer wat verder kan Jos, en heb eigenlijk nu spijt dat ik gisteren niet even mee gaan kijken ben naar je auto,om eens te luisteren naar de motor.

Re: resonantie in het blok 911 3.2

11 apr 2011 15:11

Hoi Wim,

nee,. dat heb ik je inderdaad niet verteld :oops: ,

Ik zal eens naar de verdelerkap en Rotor kijken, ook even de bougies en kabels ( laten) controleren.

Het is een gerenomeerd specialist, kan me niet voorstellen dat het stellen van de kleppen niet geheel goed is. Wat wel zo is, dat ik de indruk heb dat het bij kopude motor erger is dan bij warme motor.

Re: resonantie in het blok 911 3.2

11 apr 2011 16:54

motorsteun?
Plaats een reactie