Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 20:51

Vraagje

Ik heb een 964 uit 1991 (Gemodificeerde motor) 129.000 km en heb de volgende vraag aan jullie.

Als mijn motor goed warm is d.w.z temp. meter precies horizontaal op 9.00 uur dan onstaat na wat langer stationair draaien wat blauwe rook uit de uitlaat. Dit is alleen bij stationair draaien. Indien ik gas geef of de auto belast tijdens accelereren dan is er niets te zien. Als ie koud stationair draait is ook alles in orde.
Olieverbruik is naar mijn mening ook redelijk normaal 1ltr op 2500 km. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het begin van wat slijtage sporen?

Bedankt voor jullie reacties

Dennis

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor

04 mei 2011 21:00

Denk toch olie. 1 liter op 2500 km vind ik overigens best veel.
Dat verbruikt die ouwe van mij nog geeneens. :mrgreen:

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor

04 mei 2011 21:04

Dennis blauw is olie, wat voor heb je erin zitten, misschien te dun.....

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor

04 mei 2011 21:12

dennisg911 schreef:Indien ik gas geef of de auto belast tijdens accelereren dan is er niets te zien.

Tijdens acceleren is er niks te zien en vooral te ruiken!
Dat gebeurt pas bij gas loslaten :idea:
Laat iemand met een scherpe neus maar eens achter je rijden.

Oorzaak: langs (lekkende!) klepgeleiders en/of zuigerveren wordt tijdens acceleratie - verbrandingsruimte met hoge druk - geen olie in de verbrandingsruimte ruimte gezogen en dus niet uitgestoten na de verbranding.
Dit gebeurt pas tijdens decelleratie, remmen op de motor, waarbij onderdruk in de verbr.ruimte ontstaat :idea:

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:20

Oke Paul dank voor je reactie.

Ik hou het in de gaten of het niet erger wordt anders toch maar eens verder naar laten kijken door de specialist. Vreemd is echter dat het niet altijd voorkomt, het valt me in ieder geval niet altijd op!

Dennis

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:25

Kan uiteraard niets zeggen over:
- historie van de gmodificeerde (?..) motor
- ge-/misbruik van de motor.

Maar rook is alleen normaal tijdens enkele seconden na starten.
Anders wijst het op meer of minder gevorderde slijtage.

Als 'volger' is mijn ervaring dat uitstoot van olie tijdens langere, mooie ritten door prachtig bochtig landschap wat vervelend wordt 8)

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:33

Ik zal achter je blijven rijden, Paul als ik je tegenkom :)

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:38

He Bully

Ik heb er op advies van specialist 10 W40 Castrol Magnatec Half Syntheet inzitten. Volgens hen geen volsyntheet want dat is voor de oudere motoren te dun en dus kans op lekkage.

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:39

@dennisg911: :thumleft:

2 biertjes - of drankjes naar keuze - als je ... onderbouwd! :twisted: iets ruikt :wink:
Zou ik net zo schrijven over de 3.2 met 155.000+ als de 993 met 115.000+ :P

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:54

Lijkt mij inderdaad een gevalletje klepseals.

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 21:59

Mijn specialist geeft mijn 964 uitsluitend full sythetische (Mobil 1) olie :!: :!: :!:
Ook de mijne is van 1991(gemodificeerd), en heeft 185.000km, en loopt zeer fraai, en heeft geen last van walmen.
Ik zou wel voor vol synthetische olie gaan, als ik jou was. :idea:

:salut:

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 22:09

@sandman: ik rij ook 964, mijn specialist zegt nou juist dat ik vooral half-syn moet blijven gebruiken. Dat doe ik dus ook braaf en hij loopt als een zonnetje. Rookt niet en verbruikt nauwelijks olie.

Kortom geen idee wat het beste is half of full-syn voor een 964.

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 22:17

Half- of volsyn heeft geen relatie met walmen tijdens rijden.

Olieverbruik is bij goede 3.2/964 algemeen minimaal.
Vanaf 993 is het duidelijk hoger simpel door mindere kwaliteit/ruimere passing klepgeleiders.

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 22:20

Ik heb vernomen dat het juist geen goed idee is om, wanneer je reeds jaren met half-syntheet rijdt, over te stappen op vol. Schijnt je pakkingen te beschadigen...

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

04 mei 2011 22:28

M a r c schreef:Lijkt mij inderdaad een gevalletje klepseals.

+2.....

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

05 mei 2011 8:57

Carrera80 schreef:Ik heb vernomen dat het juist geen goed idee is om, wanneer je reeds jaren met half-syntheet rijdt, over te stappen op vol. Schijnt je pakkingen te beschadigen...


Conclusie: als het goed rijdt op syn of op half-syn niks aan veranderen (dont try to fix it when it ain't broken!)

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

05 mei 2011 9:01

dennisg911 schreef:He Bully

Ik heb er op advies van specialist 10 W40 Castrol Magnatec Half Syntheet inzitten. Volgens hen geen volsyntheet want dat is voor de oudere motoren te dun en dus kans op lekkage.


Paul II schreef:Half- of volsyn heeft geen relatie met walmen tijdens rijden.




inderdaad: iets meer specifiek, mineraal, half of volsyntheet zegt iets over de samenstelling: niet over de dikte

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

05 mei 2011 9:52

@paul: duidelijke uitleg over over- en onderduk relatief. Ik maak uit jouw opmerking, plus ondebouwingen medeforummers(marc,etc.) op dat het bij onze 964 logischer is dat hij eerder olie lekt via klepseals dan via zuigerveer die niet meer goed genoeg aansluit.

Voor de topicstarter, indien je dit wilt oplossen is revisie van alles/veel bij de cilinderkoppen een goede optie meen ik. Als alles toch openligt daar. Succes!

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

10 mei 2011 18:17

Sandman schreef: loopt zeer fraai, en heeft geen last van walmen.


Die van mij loopt ook super rond .... maar vorige week heeft ie toch een 2 tal keer gewalmd(t) maar dat komt door het gebruik denk ik... na 2 dagen dit gebruik en hij doet het niet meer, wss oude olie die is op gebrand :wink: vind het wel wat hebben... en de geur ...mmmmmmmmmm :cheers:

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

10 mei 2011 18:37

... en de geur ...mmmmmmmmmm


Als het maar Castrol is! :mrgreen: :mrgreen:

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

10 mei 2011 23:23

Mijn 3.2 had dat ook na ca 10 minutenstationair draaien; onze ex Forum Techniker Erwin schreef dat symptoom toe aan versleten zuigerveren.

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

11 mei 2011 17:36

Heb afgelopen week zo'n 3000 km gereden met mijn 964'je en heeft ongeveer 0,5L olie verbruikt, vind ik wel heel netjes! Motor is overinges wel gemodificeerd :wink:

Walmen, roken doet ie niet!

Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964

11 mei 2011 17:54

Paul II schreef:Kan uiteraard niets zeggen over:
- historie van de gmodificeerde (?..) motor
- ge-/misbruik van de motor.

Maar rook is alleen normaal tijdens enkele seconden na starten.
Anders wijst het op meer of minder gevorderde slijtage.

Als 'volger' is mijn ervaring dat uitstoot van olie tijdens langere, mooie ritten door prachtig bochtig landschap wat vervelend wordt 8)

Vroeggâh heb ik eens een BMW 318i "opgereden" en bij afremmen op de motor werd er olie de verbrandingsruimtes ingetrokken die bij gas geven werd verbrand en prachtige rookwolken gaf. Ik schaamde me rot, bij de péage, onderaan een alpenpas, bij een stoplicht als ik van de snelweg afkwam, enz.
On topic, heb je al eens sterk op de motor afgeremd en daarna flink gasgegeven? Rook?
Plaats een reactie