Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Warme start 911 2.7 1974

31 mei 2011 8:25

Hallo allemaal

In het najaar mij 911 2.7 1974 uit Californie gehaald. Na het nodige onderhoud zijn we nu aan het genieten...

De motor loopt als een zonnetje, zeker als deze op temperatuur is. Het enige wat opvalt is dat de CO waarde vrij hoog staat (4-5%) omdat de auto anders schokt bij lage toeren.

Het probleem is het starten van de warme motor. Na een korte tijd opnieuw start is geen probleem. Maar als de motor ong een half uur stil heeft gestaan dan geeft de motor nog een korte kik maar daarna is het gedaan. Er is dan ook geen enkel leven meer in te krijgen. Pas na een uur of 2 is de motor weer te starten.

Ik heb al veel gezocht en gevonden over gelijksoortige problemen. Inmiddels is oa een terugslag klep op de brandstofpomp geplaatst en de brandstofdruk gecontrolleerd (vapor lock). Maar het probleem is hiermee niet verholpen.

Wie herkent dit probleem? Is dit vapor lock? Kan de rijke CO afstelling de boosdoener zijn?

Gr
Dave

Re: Warme start 911 2.7 1974

31 mei 2011 12:58

ddo schreef: de CO waarde vrij hoog staat (4-5%) omdat de auto anders schokt bij lage toeren.
Kan ook teveel voorontsteking zijn.
Na een korte tijd opnieuw start is geen probleem. Maar als de motor ong een half uur stil heeft gestaan dan geeft de motor nog een korte kik maar daarna is het gedaan. Er is dan ook geen enkel leven meer in te krijgen. Pas na een uur of 2 is de motor weer te starten.
Is het een Kjet? Dan is het wsl de brandstofaccumulator.
Wie herkent dit probleem? Is dit vapor lock? Kan de rijke CO afstelling de boosdoener zijn?


Als je de dop van de tank draait krijg je dan een zuigend geluid? CO heeft er dacht ik niets mee van doen......

Re: Warme start 911 2.7 1974

31 mei 2011 14:26

Beste Dave,

Dit is waarschijnlijk een 2.7 met 150 pk en heeft geen extra oliekoeler voorin en had als nadeel dat ze behoorlijk heet werden.
Ook zit de benzinepomp vlakbij bij je motorblok en dat geeft ook vaak problemen bij hitte.
Vanaf 1977 zijn de pompen meer na voren geplaatst.
Kan natuurlijk van alles zijn maar dit heb ik zelf ondervonden bij mijn eerste 911 en bij het monteren van een nieuwe pomp isoleerde ze hem tegen de hitte :idea:

Suc6

Re: Warme start 911 2.7 1974

01 jun 2011 7:22

Bedankt voor jullie reacties!

Kan ook teveel voorontsteking zijn.

De ontsteking is afgesteld (dacht op 5 graden) en zou correct moeten staan.
Is het een Kjet? Dan is het wsl de brandstofaccumulator

Is inderdaard een Kjet
Als je de dop van de tank draait krijg je dan een zuigend geluid? CO heeft er dacht ik niets mee van doen......

Ga ik uitproberen!
Dit is waarschijnlijk een 2.7 met 150 pk en heeft geen extra oliekoeler voorin en had als nadeel dat ze behoorlijk heet werden.
Ook zit de benzinepomp vlakbij bij je motorblok en dat geeft ook vaak problemen bij hitte.
Vanaf 1977 zijn de pompen meer na voren geplaatst.
Kan natuurlijk van alles zijn maar dit heb ik zelf ondervonden bij mijn eerste 911 en bij het monteren van een nieuwe pomp isoleerde ze hem tegen de hitte

Interessante opmerking, gezien mijn bericht eerder over een ongewone oliekoeler op mijn auto. De pomp zit inderdaad links achter vlak bij het blok maar lijkt afgezien van dit probleem prima te functioneren. Temperatuur loopt op tot ong 230F (110 celsius).

Re: Warme start 911 2.7 1974

01 jun 2011 8:35

Starthulp erop........als ie dan wel start is het de pomp!

Re: Warme start 911 2.7 1974

01 jun 2011 9:34

Bij mij zit pomp ook bij het blok en heb hier geen problemen mee. Denk niet dat een 2.7 veel heter wordt dan een 2.4 (weet het niet zeker, dus sluit het niet uit). Ik heb ook op circuit met tegen de 100 gr olie geen problemen, heb overigens geen extra oliekoeler.

Re: Warme start 911 2.7 1974

01 jun 2011 12:58

Startmotor gaat dan toch wel rond? Kjet heeft een benzineaccumulator om het systeem op druk te houden.scroll naar beneden Ontsteking kan volgens fabriekswaarde goed staan en toch iets teveel voorontsteking, althans dat had ik. Iets terug en loopt weer perfect, zelfs iets verder terug laten zetten, heb nu lekker gevoelige IMS Lager uitlaat bij gas los :wink:

Re: Warme start 911 2.7 1974

01 jun 2011 14:49

Toch niet weer zo'n belg die d'r carburateurs op heeft zitten he ! :bang:

Re: Warme start 911 2.7 1974

03 jun 2011 21:49

Starthulp erop........als ie dan wel start is het de pomp!

De starthulp ligt klaar in de kofferruimte... (en nee geen belg :) )

Startmotor gaat dan toch wel rond? Kjet heeft een benzineaccumulator om het systeem op druk te houden.scroll naar beneden Ontsteking kan volgens fabriekswaarde goed staan en toch iets teveel voorontsteking, althans dat had ik. Iets terug en loopt weer perfect, zelfs iets verder terug laten zetten, heb nu lekker gevoelige IMS Lager uitlaat bij gas los :wink:

Startmotor draait goed rond. De systeem druk is ook doorgemeten. Na het plaatsen van de zgn check valve op de pomp liep de druk minder snel terug, maar loopt terug na het afzetten van de motor. Is dit gebruikelijk of moet het systeem uren lang op druk blijven? En hoeveel druk dan?

Re: Warme start 911 2.7 1974

03 jun 2011 23:29

Geen idee, maar het klinkt naar de accumulator.......
Plaats een reactie