Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
13 jun 2011 1:00
Al langere tijd bij koude start: stationair pendelen tussen 800 en 1200 rpm.
Volgens veel forums: vaak stationair regelaar (stappenmotor) issue.
Volgens instructies van div bronnen doorgemeten, schoongemaakt en getest. Oude doet ogenschijnlijk helemaal wattie moet doen: schoon, beweegt vrij, electrisch OK.
Toch maar nieuwe besteld bij Mittelmotor. Stationair bij warme motor goed afgesteld: probleem opgelost.
13 jun 2011 1:49
Mijne pendelt alleen in de winter.
13 jun 2011 6:55
Dan ben je binnenkort aan de beurt.
13 jun 2011 8:41
Dick,hoelang doet hij dat dan ? Bij mij "zaagt"ie ook wel eens bij wat koudere temperaturen maar dat is een keer of 5
13 jun 2011 9:32
Ewout schreef:Dan ben je binnenkort aan de beurt.
Nee. Heb een 3.2 geen 964
13 jun 2011 12:16
Ik had het zelfde probleem tot dat die constant stond te schommelen, probleem was een defecte luchtmassameter.
13 jun 2011 22:07
mijn 911 3.2 deed het zelfde altijd een keer 5 heen en weer met het toerental bij koude start
kon aan de stappen moter ook niks vinden
tot ik een nieuwe voor weinig op marktplaats kon kopen meteen gedaan daarna probleem meteen over
gr marl
14 jun 2011 9:16
Richard schreef:Dick,hoelang doet hij dat dan ? Bij mij "zaagt"ie ook wel eens bij wat koudere temperaturen maar dat is een keer of 5
De mijne stond echt minuten onophoudelijk te zagen, soms tussen 1.500 rpm en bijna afslaan; was pas weg als de motor een beetje begon op te warmen (na 2 km of zo), erg irrittant.
Het gekke is dat de stappenmotor geheel OK leek, als ik alle gangbare testen uitvoerde. Kennelijk zegt een statische test niet genoeg over hoe hij zich in deze kritische regelkring dynamisch gedraagt.
Het is een klep die de hoeveelheid lucht regelt om netjes stationair te draaien terwijl de eigenlijke gasklep geheel dicht staat (stationair).Het blijft een beetje een knullige manier waarop die klep wordt bedient vind ik. Eigenlijk is het een soort motortje dat linksom en rechtsom gestuurd kan worden. Door hem in snel tempo steeds naar links en naar rechts te dwingen, blijft hij als resultaat ergens halverwege staan. De DME kan hem korte tijd iets iets langer de ene kant danwel de andere kant op sturen, waardoor de luchtklep per saldo verder open / dicht wordt gezet.
14 jun 2011 10:28
Dick, als je hem start trek dan tijdens het schommelen de stekker eens los.
Draait hij dan gelijk op een gelijk toerental is het de stappen motor.
Wat je ook kunt proberen is tijdens het schommel van het toerental even met de achterkant van schroevendraaier erop tikken, en dan kijken of het ook stopt.
Het zijn een paar trucjes, maar wel effectief om te zien of het daaraan ligt.
14 jun 2011 14:29
@CabrioWim:
Het loskoppelen van de stappenmotor zorgt er voor dat de klep op een vaste plek blijft staan. Hij kan dan niet meer pendelen en dus zal hij redelijk vast op toerental blijven staan. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook de stappenmotor de oorzaak is. Het is een complexe regelkring, ook andere sensoren, een onjuiste aansturing vanuit de DME of aanzuigen van valse lucht kan pendelen veroorzaken (ook dan pendelt hij niet meer na het loskoppelen van de stappenmotor).
Mijn moraal van dit verhaal:
Ook al lijkt de stappenmotor geheel in orde bij alle statische testen (vrij lopen van de klep, niet defect zijn van de wikkelingen, schoon) - dan nog kan hij de boel verstieren....
14 jun 2011 23:20
Sorry, ik bedoelde los halen en terug steken.
Los dan staat hij inderdaad stil en zal hij gelijk lopen, maar dan er terug op monteren, dan moet het toerental ook gelijk blijven, dan zo niet is het de stappen motor.
15 jun 2011 12:42
Als de motor bv bij het inlaatspruitstuk valse lucht aanzuigt, dan verstoort dat de stationairregeling. Hierdoor kan het gebeuren dat de DME de motor niet op een stabiel stationair toerental krijgt, en blijft hij proberen met de stappenmotor dat evenwicht te zoeken; hierdoor gaat de motor staan "zagen".
Als je de stappenmotor dan loskoppelt, dan stel je die regeling geheel buiten werking, waardoor hij stopt moet zoeken. Sluit je hem daarna weer aan begint hij weer te zoeken.
Ergo: met het loskoppelen van de stappenmotor verwdijnt het probleem; met het weer aansluiten is het probleem weer terug. Toch is in dat geval de stappenmotor niet de oorzaak van het probleem.
15 jun 2011 13:11
Van zagen heb ik ook lange tijd last gehad met mijn 3.2'tje totdat uiteindelijk alle oorzaken zijn opgelost, dus nieuwe stappenmotor (want de oude deed het nog wel maar niet meer snel genoeg), nieuwe pakkingen inlaatspruitstuk, luchtmassameter was nog zeer recent, nieuwe temperatuursensor en uitvoerig aandacht besteden aan het afstellen.
Resultaat: ook in de winter geen gezaag meer.
Bij onderhoud zeg ik nu steeds: niet aan de afstelling komen!
Overigens, als ik in het verleden bij een koude start maar kort startte dan had ik meer last van zagen dan als ik wat langer doorstartte en de contactsleutel pas losliet als de motor aansloeg. Jullie kennen dat effect vast wel, je hoeft in principe de motor nog niet aan te horen slaan voor je de contactsleutel los laat, de motor pakt dan toch wel op. Maar even doorstarten, niet te lang natuurlijk, zonde van het starterkransje, hielp mij toen ook enigszins tegen zagen.
15 jun 2011 13:37
Het is inderdaad een erg kritische regeling waar veel mis kan gaan.
Als onderdelen uit spec raken dan wordt de regeling als snel instabiel.
Ik heb op Peilcanparts.com enkele goede discussies gevonden met mogelijke oorzaken van dat irritante zagen. Als je dat lijstje gedegen afloopt moet je er uit kunnen komen.
15 jun 2011 23:53
@ Lindemans , miss.dit lijstje ook eens op dit P.Forum plaatsen......
En anderszijds lezen we wel de oplossing van jou stationair probleem
15 jun 2011 23:56
zie post 1. enerzijds.
15 jun 2011 23:59
Thanx Wolf.......
23 jun 2011 20:20
frederico schreef:@ Lindemans , miss.dit lijstje ook eens op dit P.Forum plaatsen......
En anderszijds lezen we wel de oplossing van jou stationair probleem
+1
25 jun 2011 0:30
Ik zal dat lijstje weer eens opzoeken, de afgelopen keren stond hij weer ouderwets te zagen ondanks de nieuwe regelaar ... grrrr ...
Ik moet zelf ook dus verder zoeken.
28 jun 2011 16:42
Gevonden:
A big percentage of the 3.2s have had..somewhere in the past..the air flow meters opened and fiddled with. Check and see is the AFM cover has been removed and resealed. If the AFM is out of calibration or simply worn..your idle may suffer.
Check all the grounds..remove and clean them all. After all..its been a long time since its been done.
Fuel pressure needs to be checked too..the pressure regulator is probably original. They last a long time. Don't count on them still being in spec.
Don't forget your fuel injectors... a fine spray pattern and consistent fuel volume for all six will make a big difference.
Put an Ohm meter on the throttle switch and confirm the idle and WFO contacts are working. Just because it clicks when you work the throttle doesn't mean there is good low resistance contact in the switch. Remember..these things are old enough to vote now.
A good CO meter connected upstream from the cat..insure your base CO is correct. Too rich or lean..you will never get a good idle.
And..once all this has been done..you may still have some idle wandering when cold for the first 5 seconds. They did that when new from time to time too.
28 jun 2011 17:37
Kijk, is gewoon karakter dus
28 jun 2011 20:45
Die Engelse gast vergeet het meest belangrijke onderdeel: de stappenmotor.
01 jul 2011 11:52
Nicolò schreef:Die Engelse gast vergeet het meest belangrijke onderdeel: de stappenmotor.
Was ik vergeten te vermelden inderdaad: het lijstje van deze Amerikaanse gast zijn items "IN ADDITION TO" the first suspect: de stationairregelaar - ook wel stappenmotor genoemd...
18 okt 2016 17:52
De luchtmassameter (air idle control) is toch hetzelfde als de stappenmotor (stationairregelaar)? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Gr., Kees.
18 okt 2016 18:07
Luchtmassa is niet hetzelfde als de stationairklep
Dit is een luchtmassameter
Dit is een stappenmotor / stationairklep / ISV
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.