Als je achter / boven je luchtfilter kijkt zie je daar een rubber "spruitstuk" (...) zitten. Deze zit op een groot rond ding gemonteerd wat we voor nu dan maar even het gasklephuis noemen (de werkelijke naam brengt alleen maar verwarring). Ik heb effe geen foto maaaaarrr.... Bovenin dat gasklephuis zit een miniscuul klein gat waar een lange imbus sleutel inpast (kleine maat, maar sleutel moet minimaal 10 cm lang zijn ). Dit gat is veelal afgeloten door een rubber stopje met daaraan een metalen staafje/oogje (om zo het rubber stopje terug te vinden en terug te plaatsen
)
Als je voorzichtig die imbus sleutel in dat gat laat zakken moet 'tie in een klein imbusboutje passen. Met dit imbusboutje stel je de gasklep-hoogte af. Je draait dit boutje links of rechts en daarmee regel je de hoogte van de klep. Hiermee regel je bij een K-Jetronic injectie de lucht en benzine verhouding en dus ook het CO gehalte.
Let wel dat dit een zeer gevoelig onderdeel is dat op al reageert op 1/10 mm verdraaien. De afstelling van dit geheel bepaalt ook hoe goed de motor op het gas reageert, het verbruik, etc.
Ik weet niet waar je woont maar je kan ook effe langsrijden en dan laat ik het even zien (en ik heb de bewuste imbussleutel natuurlijk).
Mocht bovenstaande tekst niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag en dan doe ik een poging om het nog eens te beschrijven.
(Oh ja: probeer vooral niet in de "spinnekop" (verdeler waarop de injectie-leidingen gemonteerd zitten) te gaan zitten rommelen met andere plunjers etc. want dat is niet bedoeld om het CO gehalte te regelen)
Mits je geen te hoog olieverbruik hebt kan je het CO gehalte echt laag genoeg krijgen. Van mijn eerste SC (coupé, 3.0L 180 pk met uiteindelijk 320.000 km... ) moet ik nog altijd denken aan de verbazing op de gezichten van de APK keurmeesters dat het CO zo laag kon zijn bij zo'n oud barrel...
Succes,
Dick