Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 jun 2011 13:01
Ik heb een 997 Tiptronic uit 2004. Mijn vraag komt naar aanleiding van mijn blik op de olietemperatuurmeter.
Ik rij gisteren op de snelweg en na een kilometer of 15 staat de olietemp op 90 graden. Op Porscheforum gelezen dat de motor, dus even los van de vloeistoffen, pas echt door en door warm is na 20 a 30 km.
Ik had het dak open en de airco niet aan, ik reed zeg 130 a 140. Ik doe het dak dicht en de airco aan, en de olietemp schiet naar 115 graden, blijft daar even, en gaat naar 100 graden. Ik rij een kilometer of 20 op met een Corvette met raketaandrijving, en de olietemp wordt 115 graden, zakte weer naar 100, wordt weer 115, enz. Watertemp blijft strak op 80 staan. Nadat ik van de snelweg af ben, probeer ik te forceren. Ik trek een paar sprintjes tot hoog in de toeren gedurende een kilometer of 15, de snelheid is verder in nogal laag door overig verkeer, zeg 60 km/u, en veel rijwind is er dus niet. De olietemp blijft vast op 100 graden.
Is dit normaal voor de 997?
Groeten,
Bats
18 jun 2011 15:14
Of het normaal is voor een 997 weet ik niet. Wat wel is is dat het voor de motor langer duurd dan de olie voordat deze op bedrijfstemperatuur is. Nu geef je de kilometers aan van 20-30 kilometer. Dat is wel heel erg veel voor een watergekoeld blok. De luchtgekoelde hebben wat langer nodig dan de watergekoelde blokken. Maar bij warm weer buiten ook geen 30 kilometers. In de winter kan het wel zijn dat de luchtgekoelde helemaal niet op bedrijfstemperatuur komen bij normaal gebruik.
Volgens mij niets om je zorgen om te maken en gewoon corect.
18 jun 2011 15:42
de hier wel genoemde afstand voor de motor echt goed warm is, komt van mensen die over voorzichtig zijn
een olietemp van 100 gr is heel normaal en tijdens ~ 140+ , met meer luchtweerstand, is 110 ook niks bijzonders.
op circuit zie ik regelmatig 115/120 maar dat is natuurlijk pittiger gebruik, sprint van bocht naar bocht
voor ik dan stop doe ik wat rustiger aan en de olie wordt dan vlot weer 100
18 jun 2011 19:28
Allright. Ik weet dat er een warmtewisselaar is, maar is er ook een aparte oliekoeler?
Groeten,
Bats
19 jun 2011 10:24
watergekoelde hebben geen oliekoeler
18 apr 2014 12:10
Bij mij is recentelijk de waterpomp vervangen. Daarvoor was de bedrijfstemperatuur van de olie 90 graden, daarna 100 graden. Wat is nu de juiste bedrijfstemperatuur?
Daarna trouwens ook geen smurrie meer bij de vuldop voor de olie..! Binnenkant van de vuldop en de pijp zijn brandschoon...
18 apr 2014 18:19
Mijn 3.6 uit 2004 zit normaal rond 100 en als ik aan't spelen ben kan het tot 120 oplopen. Bij mij is de olie normaal na ±10k/15 minuten op temperatuur en de diepe winter kan dat langer duren.
18 apr 2014 21:27
Beste jip.. hebben ze je blok ook fatsoenlijk ontlucht? Niet dat het zo is dat er ergens nog een luchtbel zit waardoor je koelvloeistof ook warmer word. Anders geef ik je de tip om Michel even te bellen van auto Resto. Die heeft zich helemaal verdiept in de materie van de waterkokers. Wil je niet bang maken, maar het is naar mijn inziens al vaker gebeurd dat een Porsche onderhoud heeft gehad aan het koelsysteem en dat niet goed ontlucht is en daarna de problemen begonnen...( lees.....gevoelige IMS Lager en of zuigers en cilinders die kapot lopen) google even op auto Resto Nijmegen, bel Michel even, al is het alleen maar om je gerust te stellen.
18 apr 2014 21:46
Bedankt voor de tip..!
21 apr 2014 10:57
Zoals Hartwiek al heeft gezegd moet het 997 koelsysteem goed ontlucht worden.
Heb wel een pdf met instructies.
Stuur maar een pb als je interesse hebt.
22 apr 2014 11:08
Ik heb dit door een professioneel (BOVAG) bedrijf laten uitvoeren, die ook Porsche monteurs in dienst hebben (en elke maand wel een of twee Porsches verkopen), zij gaan er nog een keer naar kijken.
03 mei 2014 22:13
Het duurt écht lang voordat de olie in een 996/997 op de juiste temperatuur komt.
Bij Haaglanden Motorsport kreeg ik te horen, dat de olie nog niet eens helemaal op temperatuur is, als ik bij hen aankom.
Zij zitten in Nootdorp, ik woon in Leiden!!.
Ik dacht zelf dat ie dan toch wel op temperatuur zou zijn, maar schijnbaar toch niet.
Maar het is vreemd dat die temperatuur zo fluctueert, dat klopt niet.
Léon.
03 mei 2014 22:16
Misschien de oorsprong van je huidige probleem ?
03 mei 2014 22:43
Eén keer een proefrit in een 997 gemaakt. Viel me op dat de olie heel snel op temperatuur was, binnen iets van 10 km stond ie al op 90 graden (binnen 4-5 km was de koelvloeistof 90 graden)
04 mei 2014 4:10
Vlgs mij is het allemaal volkomen normaal, Bats. Snap alleen de connectie met dak en airco niet.
04 mei 2014 11:26
dak zie ik ook niet, airco aan betekent wat meer belasting voor de motor, maar dat olietemp dan omhoog schiet...
verdenk de olietemp. sensor van onregelmatige weerstandsverandering/signaal bij temp. verandering.
04 mei 2014 11:29
dodootje schreef:Het duurt écht lang voordat de olie in een 996/997 op de juiste temperatuur komt.
Bij Haaglanden Motorsport kreeg ik te horen, dat de olie nog niet eens helemaal op temperatuur is, als ik bij hen aankom.
Zij zitten in Nootdorp, ik woon in Leiden!!.
zal vrijdag eens vragen hoe dat zit
06 mei 2014 16:25
Ik begreep van de garage dat als de temp van de olie richting de 60 graden gaat je boven de 3000 toeren mag gaan en mag doortrekken.
06 mei 2014 21:34
Ik wacht toch liever tot de 90 graden bereikt is.....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.