Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jun 2011 10:39
Ik wil graag 6 bobines vervangen van mijn 996 C2 Cabrio. Heeft iemand ervaring hiermee ? Ik begreep dat ze aan de onderzijde zitten.
19 jun 2011 18:13
mits je over een brug beschikt is die klus goed te doen, het wijst zichzelf maar wel een beetje priegelen..
waarom wil je ze allemaal vervangen?
19 jun 2011 18:41
ze gaan vaak stuk. en soms dan nog wat meer...
19 jun 2011 18:52
wolf schreef:ze gaan vaak stuk. en soms dan nog wat meer...
Isdazo, kheb ze van de luchthuiler in 28 jaar nog nooit stuk gehad
19 jun 2011 18:56
tja hans, bij de waterboys wil er wel eens iets in default mode gaan. gelukkig hebben ze daarvoor veel lampies on the dash.
19 jun 2011 22:27
Ja, wederom een duidelijk niets ter zaken doende antwoord op de vraag van de topicstarter....
19 jun 2011 22:43
Ojee teentjes
19 jun 2011 22:46
Ik ben ook aan een nieuwe bobine toe bij m'n volgende beurt.Wat kost zoiets?
20 jun 2011 8:41
gaat niet om teentjes Hans, gaat om kletskoekjes:
een 993 heeft geen 6 kleine bobines bovenop de bougie's dus bloedheet, maar 2 grote jongens heel koel gemonteerd naast de verdelerkappen, die vanaf de 996 niet meer bestaan
hele andere techniek dus, met hele andere problemen.
20 jun 2011 8:56
Niet zo happen Paul
Uitleg is overbodig
20 jun 2011 10:28
bobines kosten 60,- van het merk beru en oe van porsche zijn ze wat duurder.
20 jun 2011 10:32
ik zou ook gelijk de plastic bussen vernieuwen waar de bobine doorheen loopt.
Deze gaan op den duur scheuren en daardoor olie lekken.
20 jun 2011 13:13
Paul II schreef:een 993 heeft geen 6 kleine bobines bovenop de bougie's dus bloedheet, maar 2 grote jongens heel koel gemonteerd naast de verdelerkappen, die vanaf de 996 niet meer bestaan
hele andere techniek dus, met hele andere problemen.
Ik vraag me als techno-nitwit dan altijd af waarom ze dat gedaan hebben. Je hebt een systeem wat goed functioneert en dan ga je het veranderen zodat het sneller stukgaat
20 jun 2011 13:37
beste techno-nitwit
systeem is zeker gevoeliger voor problemen, maar bedenk me nu dat ik bij ~ 110.000 km met de 993 ook hortend en stotend een P. specialist heb bereikt waar 2 verdelerkappen zijn vernieuwd en die heb ik nu niet meer, DAT probleem
voordeel: geen 2 verdelers meer met aparte aandrijving door de motor, met hoop bekabeling, 2 bobines; geen vonken die energie verliezen in traject van bobine via kabel en overgangsweerstand naar verdeler, bij overspringen van die 'vinger' naar de betreffende kabel en vervolgens in die kabel naar bougie; 1 centraal systeem van BDP en toerentalsensor wat door de DME gebruikt wordt om de vonk exact op het juiste moment te laten overspringen, mede afhankelijk van toerental, inlaat vacuum, temperatuur en pingelsensoren. Voor directe benzine inspuiting - een héél kritisch systeem - een absolute must denk ik.
Gaat eigenlijk om de robuustheid van de bobines, speciaal de behuizing, die nu nog niet heel lang bestand zijn tegen de hitte bovenop de bougie.
20 jun 2011 13:42
molen934 schreef:Ojee teentjes
Nee, geen lange tenen hoor... maar wordt een beetje moet van een "wolf" die in 8 van de 10 gevallen alleen maar onzinreacties plaatst als het over een 996 gaat. Daar vraagt toch niemand om? En het voegt NIKS toe.... lijkt wel meer op jaloezie/frustratie van zijn kant....
20 jun 2011 13:44
Ewout schreef:Paul II schreef:een 993 heeft geen 6 kleine bobines bovenop de bougie's dus bloedheet, maar 2 grote jongens heel koel gemonteerd naast de verdelerkappen, die vanaf de 996 niet meer bestaan
hele andere techniek dus, met hele andere problemen.
Ik vraag me als techno-nitwit dan altijd af waarom ze dat gedaan hebben. Je hebt een systeem wat goed functioneert en dan ga je het veranderen zodat het sneller stukgaat
COP is nu eenmaal véél efficienter, minder onderhoudsgevoelig en stelt fabrikanten ook in staat om een motor te maken die zuiniger loopt en/of meer vermogen levert.
20 jun 2011 14:03
Kijk, zo leer ik hier weer eens wat
20 jun 2011 14:05
resto schreef:bobines kosten 60,- van het merk beru en oe van porsche zijn ze wat duurder.
Tip: op verschillende websites kun je de OEM bobines (BERU) vinden voor 28,45Euro per stuk.
misterauto.be
ook UK websites interessant
http://www.design911.co.uk/http://www.porscheshop.co.ukhttp://www.porschepartsonline.co.ukzelfs met verzendingskosten zeer interessant.
veel succes.
20 jun 2011 14:53
M a r c schreef:COP is nu eenmaal ...
COP
Google: Coil On Plug
logische naam
21 jun 2011 22:47
M a r c schreef:molen934 schreef:Ojee teentjes
Nee, geen lange tenen hoor... maar wordt een beetje moet van een "wolf" die in 8 van de 10 gevallen alleen maar onzinreacties plaatst als het over een 996 gaat. Daar vraagt toch niemand om? En het voegt NIKS toe.... lijkt wel meer op jaloezie/frustratie van zijn kant....
+1
26 jun 2011 23:43
+ 2 een paar keer is nog leuk maar na de 500ste opmerking word het een beetje afgezaagd en triest .
27 jun 2011 8:13
Zal eens met "Wolf" gaan praten
Misschien werd hij vroeger veel op school gepest
01 jul 2011 11:04
Of te weinig!
23 aug 2011 21:15
Ok, misschien speelt dit allang niet meer, maar hier nog wat antwoorden.
Vervangen van de bobines zonder hefbrug is niet moeilijk, maar je moet wel het "geluk" hebben dat de moeren van je uitlaatdempers niet helemaal vastgeroest zijn.
Zijn deze los te krijgen, dan is het een kwestie van de dempers verwijderen (in totaal was dat 5 minuten per kant bij mij met een goede doppenset en ratel) en dan kun je goed het hitteschiltje verwijderen, en dan kun je bij de drie bobines, met inbussleutel los te maken.
Is geen kunst aan, als je een beetje handig bent.
Vervang ook meteen de bougies, als je toch bezig bent...
groet,
Robbe
05 sep 2011 13:02
Robbe, de uitlaat hoeft niet weg, je hebt ruimte genoeg!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.