Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
20 jun 2011 20:45
Heb er al eens eerder aan lopen snuffelen: de 3.2 zonder kat methoge compressie moet volgens het boekje op RON 98 benzine; deze is echter steeds lastiger te vinden.
Je kunt uiteraard octaan booster bijmengen met Euro 95, ik heb ook wel meningen gezien dat de 3.2 prima op RON 95 zou lopen. Ik heb inderdaad wel eens een half tankje geprobeerd; rustig tuffen gaat probleemloos maar ik durf m niet zwaar te belasten hoog op toeren. High rev pre-detonation is niet waar je op zit te wachten. De 3.2 heeft nog geen klopsensor waardoor hij de ontsteking kan verlaten om pre-detonatie te voorkomen.
Nu is er een optie M240, deze is/was bedoeld voor landen met "poor fuel quality". Wat dan gebeurt, is dat een schakelaartje in de DME (die zit in iedere DME computer) af fabriek in een andere positie staat. Deze verlaat de ontsteking 2.8 graden.
Iemand meningen / ervaring of het dermate verlaten van de ontsteking veilig gebruik van Euro 95 mogelijk maakt ?
20 jun 2011 20:53
Enigszins off-topic:
BP Ultimate is prima verkrijgbaar en 98.
20 jun 2011 20:55
je moet even mailen met die 3.2 chipguru in de us, weet er echt alles van. en shell v-p is ook een optie.
20 jun 2011 20:57
Steve Wong had ik al even gemaild maar nog geenr eaktie van, ik duw er nog wel een keer een reminder overheen.
Als hij goed en betrouwbaar op 95 kan draaien, dan vind ik dat ook wel lekker.
20 jun 2011 21:02
lamaar weten. ooit wel eens gehoord dat er ook een switch is voor rijden in de bergen.... (?)
20 jun 2011 22:52
Ding heeft toch een computer die het ontstekingsmoment bepaald? Zal die doen ahv een klopsensor (zoek even uit of je systeem die heeft). Zoja, dan past-ie de ontsteking automatisch aan zodat je prima op 95 kunt rijden. 95 ontsteekt namelijk eerder uit zichzelf (zelfontbranding) en daarom moet de ontsteking later staan. Betekent direct ook dat je rendement lager is.
21 jun 2011 1:27
MellyPorsche schreef:Ding heeft toch een computer die het ontstekingsmoment bepaald?
De 911 heeft pas een klopsensor vanaf de 964, de 3.2 heeft die nog niet
21 jun 2011 7:52
lindemans schreef:De 911 heeft pas een klopsensor vanaf de 964, de 3.2 heeft die nog niet
Je zal toch een stappie nieuwer moeten nemen
Alles goed
21 jun 2011 10:57
molen934 schreef:lindemans schreef:De 911 heeft pas een klopsensor vanaf de 964, de 3.2 heeft die nog niet
Je zal toch een stappie nieuwer moeten nemen
Alles goed
Ha, ja daar heb ik ook nog wel over nagedacht; maar ik ben wel gek op mn 3.2.
Ik heb er veel manuren in zitten de afgelopen 2 jaar en hij staat er technisch bijna perfect bij; nog een paar dingen op het lijstje voor de winter.
De afweging vorig jaar was: of EUR 10k investeren op inruil voor een 964 (die met een paar jaar ook aan revisie toe is), of voor diezelfde EUR 10k de 3.2 laten reviseren. Dat laatste is nu gedaan tot grote tevredenheid ! Dus ik tuf lekker door met de 3.2.
21 jun 2011 11:03
wolf schreef:je moet even mailen met die 3.2 chipguru in de us, weet er echt alles van. en shell v-p is ook een optie.
Ik zag laatst een discussie op een ander forum waaruit naar voren kwam dat v-power niet meer 97 is maar nu gewoon 95 en zo zou het nu ook op de pomp staan. Op de shell website kan ik hier trouwens niet over vinden. Iemand die weet of dit waar is?
Jaap
21 jun 2011 13:06
Dit is een (terecht) terugkerende discussie. Maar wat ik me iedere keer afvraag is waarom de maatschappijen niet meer hogere RON-waardes willen hanteren. Is dat dan zo veel duurder? In Duitsland kon ik zelfs RON100 tanken!
21 jun 2011 13:26
Er is gewoon te weinig vraag naar 'duurdere' benzine, 'iedereen' probeert op het goedkoopste te rijden, zelfs bij Porsche rijders komt dat soms voor
jaap schreef:Ik zag laatst een discussie op een ander forum waaruit naar voren kwam dat v-power niet meer 97 is maar nu gewoon 95 en zo zou het nu ook op de pomp staan.
Ook dat is tig keer voorbij gekomen hier, maar zal het herhalen en niet verwijzen naar de zoekfunctie
Vermelding op pompen mogen alleen maar standaard waarden zijn, zoals 95 en 98, en soms dan dus de eerst lagere
Shell vermeldt dus altijd al 95 voor de benzine met 97 RON, net als in D. 98 vermeld wordt voor de 100
21 jun 2011 22:12
Ik zag in D. gewoon 100 op de pomp vermeld staan.
21 jun 2011 22:22
De Porsche Dealers schrijven nog altijd Shell V-power voor (voor nieuwe Porsches tenminste). Ikzelf gebruik sinds een half jaar Texaco XL zonder problemen. Hoop voor je dat je V-Power of XL ook kunt gebruiken voor jouw P.
Dealer kan je zeker het antwoord geven! Succes!
21 jun 2011 22:44
Stimpy911 schreef:Dit is een (terecht) terugkerende discussie. Maar wat ik me iedere keer afvraag is waarom de maatschappijen niet meer hogere RON-waardes willen hanteren. Is dat dan zo veel duurder? In Duitsland kon ik zelfs RON100 tanken!
Aral in Duitsland heeft zelfs 102 octaan....
21 jun 2011 23:32
Zojuist antwoord van 911 chip goeroe Steve Wong (
www.911chips.com):
The stock programming of the factory chip can actually use 95 RON without issue, Porsche later admitted that it was ok as the availability of 98 was not available everywhere.
I provide chip programming for both 95 and 98 fuel, that have given reliable power for countless Euro/ROW 911 owners throughout Europe and the rest of the world for many years. It will run significanly better than the stock chip you have in there now, which has a lot of sluggishness below 4000 rpm. This is done by adding the additional fuel on accelleration and full throttle for improved low and mid rpm response and torque, then optimizing the ignition timing to optimize the advantage of the additional fuel. In addition the engine gains 16-18 hp from reoptimizing the air/fuel ratios, especially at the upper rpms which are not optimal.
If you plan to run both 95 and 98 octane, I suggest running the 95 octane chip so you can run both. As an alternate, if you want to be able to switch the programming, you can get the 98 ron chip, and use the fuel quality switch in the DME to set it to position 4 to retard ignition timing by 2.79 degrees when using 95 RON octane.
22 jun 2011 11:26
Stimpy911 schreef:Ik zag in D. gewoon 100 op de pomp vermeld staan.
Zal er morgen weer eens speciaal op letten
22 jun 2011 11:44
zegt steve nu dat 95 wel kan? ook bij de euro cars?
22 jun 2011 11:50
me thinks so, yes:
"stock programming of the factory chip can actually use 95 RON without issue, Porsche later admitted that it was ok"
zijn chip zal "run significanly better than the stock" maar beiden zijn ok voor 95
22 jun 2011 13:53
wolf schreef:zegt steve nu dat 95 wel kan? ook bij de euro cars?
Heb het hier al meer verteld, en nu voor de laatste keer.
Heb met al mijn Porsches altijd 95RON getankt, en met de cabrio na resto bijna 20K gereden in dat jaar, en met alle Porsches zonder problemen.
En zo'n rustige rijder was ik echt niet.
22 jun 2011 14:01
had je de 930-20 motor met hoge compressie?
22 jun 2011 14:07
Tank ook 95, al 12jaar, dat ding is niet stuk te krijgen.
22 jun 2011 14:22
wolf schreef:had je de 930-20 motor met hoge compressie?
Zelfs nog meer vermogen/koppel met de andere computer onder de stoel.
Maar doen hier graag moeilijk over benzine en olie, en omdat het een Porsche is zou deze dan alleen maar Mobil of Shell olie mogen hebben, en 98RON
Is ooit nog een verhaal geweest dat oudere auto's die uit Amerika omgebouwd moesten worden vanwege de loodvrije benzine in Europa.
Het leuke daarvan is dat er in de benzine daar nooit geen lood gezeten heeft, dus voor niks kosten gemaakt die dit laten doen hebben.
22 jun 2011 14:37
jajaja. maar P geeft aan in z'n instructieboekje dat de euro 3.2's met 930-20 motor op 98 moeten.
de 930-21 kan ook op 95. lagere-compressie motor, soms ook geen nikasils.
wat had je nou voor motortype wim?
22 jun 2011 15:39
De hoge compressie, dus de 231 pk versie zeg maar.
Zo trouwens ook de vorige 2 Porsches.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.