Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Steve Wong chip

29 jun 2011 10:31

Na zoveel goede verhalen over Steve Wong en zn chips te hebben gelezen heb ik besloten om het maar eens te gaan proberen. Voor de 930/20 motor (231 pk, hoge compressie, zonder kat) heeft hij een versie die lekkerder zou moeten lopen in laag / midden toerenbereik en geoptimaliseerd is voor gebruik van Euro 95 peut.

Ik weet dat op max belasting vooral de luchtwegen van de 3.2 de beperkende factor zijn, die verandert natuurlijk niet. Maar een aangepaste timing van de ontsteking en hoeveelheid ingespoten brandstof zou 'm bij deellast een stuk lekkerder moeten maken.

Ik ben benieuwd, ik hou jullie wel op de hoogte hier ...

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 12:54

Ik ben zéér benieuwd en wacht met spanning op de resultaten... Tank je nu RON 98?

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 13:28

Ik tankte tot nu toe RON98 (super); ik heb recent probleemloos 3 volle tanken Euro 95 leeggereden... Ik heb uitgebreid met Steve gemaild de afgelopen weken, hij is heel stellig dat het standaard motor management (ook voor de hoge compressie RoW motoren) dermate conservatief staat dat RON95 benzine geen enkel probleem is. Hij verwijst ook naar info van Porsche zelf daarover.

Zijn chips zouden kwa aansturing wat agresssiever zijn. Voor de 231 pk motoren heeft hij een versie voor RON95 en een versie waarbij je echt op RON98 moet rijden. Bij de laatste staat de ontsteking te vroeg voor RON95 vooral boven 4.500 rpm.

Het verschil tussen beide versies zou een paar PK zijn boven 4.500 rpm. Ik heb daarom gekozen voor zijn RON95 versie om gewoon Euro te kunnen tanken; ook dit zou al een substantiele verbetering moeten zijn in lage en midden toerengebied t.o.v. standaard.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 14:06

OK, dus de slager is wel te spreken over zijn eigen vlees, Dick.

Benieuwd hoe jij er over gaat berichten.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 16:20

Ik heb de chip ook al een tijd.
Tijdens de eerste rit wel het idee gehad dat de auto iets sneller geworden was.
Nooit echt kunnen bewijzen of dit echt zo is of "slechts" een gevoel.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 16:48

Een andere uitlaat, luchtfilter of dempertje meer of minder kan ik me nog wel in vinden. Kiezen voor zo'n chip van een hondertje of drie vier ga ik niet begrijpen bij dit soort auto's. Daarbij vormt de leeftijd en misschien wel hoge kilometerstand ook nog eens een risico. Dan zou ik nog eerder kiezen voor een chip op maat. Motoren werden met de hand gebouwd en zijn in deze zin uniek. Daarbij heeft iedere Porsche na zoveel jaren ook nog eens een eigen configuratie als het gaat om uitlaat, filter enz. Lekker vanaf blijven dus.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 17:10

Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Half Pelican heeft zo'n chip.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 17:17

Zolang je niet tot het uiterste gaat zal het misschien wel meevallen maar als je met regelmaat het gas wat dieper indrukt zal het een ander verhaal worden. En daar doe je het tenslotte voor, lijkt mij.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 17:18

Volgens mij levert het zo weinig verschil op. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van TS.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 17:22

Dat zijn ervaringen op korte termijn. Ik ben veel nieuwsgieriger naar ervaringen op langere termijn. :wink:

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 19:18

Volgens mij doet hij dit al minimaal 5 jaar en ik kan me niet herinneren ooit een slechte review te hebben gelezen.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 20:06

porscheware schreef:Ik heb de chip ook al een tijd.
Tijdens de eerste rit wel het idee gehad dat de auto iets sneller geworden was.
Nooit echt kunnen bewijzen of dit echt zo is of "slechts" een gevoel.

je merkt het als je hem weer origineel maakt.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 20:24

Ik had het ook, en degene die met mij mee gereden hebben zullen gemerkt hebben dat hij onderin beter oppakte. (2500 tr/m)
En ik denk dat dit het gevoel geeft van het z.g sneller zijn,omdat dan de lijn constanter is, en anders begin deze pas bij 4000 tr/m.

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 21:31

Naast dat ik ook heel nieuwsgierig ben (er komt waarschijnlijk naast de 964, binnenkort een 3.2 bij met een Row Engine zonder kat!! :D ). Begrijp ik dus goed dat je er veilig euro 95 in kunt gooien? Doen dat er mee of is iedereen veilig aan de 98? (98 is steeds lastiger te krijgen).

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 21:36

Ik neem geen risico en tank RON 98. Porsche rijden kost geld, dus die paar centen extra merk je niet echt...

Re: Steve Wong chip

29 jun 2011 21:40

die paar euro vind ik niet erg, dat is het niet, maar ik kom steeds minder pompen hier in NL tegen, waar ze het hebben

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 17:27

ben ook erg benieuwd naar de ervaringen..

heb een katvervanger, sportluchtfiter en sportuitlaat, dus dat zou met een ander chipje best de moeite waard kunnen worden... :mrgreen:

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 17:37

Bij ongeblazen motoren heeft het maar weinig zin... Ik ben benieuwd naar de ervaring. Hou ons op de hoogte!

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 17:54

cabrio wim schreef:Ik had het ook, en ... onderin beter oppakte. (2500 tr/m)
En ik denk dat dit het gevoel geeft van het z.g sneller zijn,omdat dan de lijn constanter is, en anders begin deze pas bij 4000 tr/m.

Dat is precies wat de 3.2 standaard als zwakte heeft in vergelijking met de 964, dus dat lijkt een duidelijke verbetering als je dat soort verschillen opmerkt :wink:

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 21:05

Je kunt veilig V Power tanken. Die is minimaal RON 97,5. Er staat 95 op de pomp omdat in NL alleen de classificaties 95 en 98 aanwezig zijn. V Power is in combinatie met de additieven een goede en veilige keuze. Verkrijgbaar op alle bemande Shell stations. Dat zijn er meer dan 500 in Nederland. BP heeft ook een hoog octaanvariant en dat zijn toch ook aardig wat stations.

Er zijn hier ook veel 95 tankers met oudere 911's en dat gaat proefondervindelijk bij die mensen goed. Ikzelf neem het risico niet, maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Het prijsverschil met Euro 95 is 7 cent per liter. Euro of 5 a 6 per tank. En wanneer er hogere concentraties biocomponenten aanwezig zijn ( Duitsland, Frankrijk E10) dan is het geen goed idee voor oudere exemplaren. De hogere zuurtegraad van biocomponenten vormt een risico voor leidingen etc. NL is overigens nog E5.

Ik heb bij mijn garagist navraag gedaan naar de Steve Wong chip een tijdje geleden, en hij vertelde me dat hem geen gevallen bekend zijn waarbij het goed werkt voor een 3.2. Er is ook nog iemand in Engeland die de hele DME vervangt met beweerde positieve resultaten. Stond een tijdje geleden in de Total 911.

Ben heel benieuwd wat je merkt! Heel mooi zou bijvoorbeeld zijn voor en na op de rollerbank....

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 21:22

Heb net RON 98 getankt bij Tango...

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 21:26

Heb ik toch geschreven wat ik merkte, en meer ook niet.

Dus ik denk dat er niet veel extra vermogen zal komen op de rollen.

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 22:37

JorisLoet schreef:Er zijn hier ook veel 95 tankers met oudere 911's en dat gaat proefondervindelijk bij die mensen goed. Ikzelf neem het risico niet, maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Zegge Loet ben je accountmanagert V Power bij de Sjell of zo? Mijn auto (1976) heeft minimaal RON 91 nodig. Dus dat gemekker over risico nemen is ECHT onzin (het is geen Italiaanse nichtenbak :mrgreen: ). Bijgevoegd een foto van het instructieboekje voor je het weer niet gelooft.

Afbeelding

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 22:47

Moet toch echt RON 98 tanken met m'n 3.2 met hoge compressie en metzonder kat...

Re: Steve Wong chip

30 jun 2011 22:53

TUNING
YOUR DOING IT WONG
:mrgreen:
Plaats een reactie