Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

temperatuursensor 3.2

08 jul 2011 21:29

Even een vraag over de temperatuursensor van een 3.2 ik had vandaag de steker eruit (de witte) om te kijken hoeveel pennetjes er in zitten (er zat één pennetje in ) nu is mijn vraag wat is het verschil tussen een temperatuursensor met 1 contact of 2 contacten ? :wink:

Re: temperatuursensor 3.2

08 jul 2011 21:59

De sensor is een weerstand waarvan de weerstandswaarde afhankelijk is van de temperatuur. De auto heeft dit signaal nodig in de motorregeling.
Deze sensor heeft 2 aansluitingen waarvan er 1 aan de massa (aarde) van de auto ligt.

Bij de "oude" versie is de metalen behuizing van deze sensor de massa aansluiting; deze maakt via het metaal van de cilinderkop contact met de massa van de auto. De andere aansluiting is de draad die je noemt, die gaat naar de motor electronica. Probleem is soms dat (door corrosie) het metaal van de sensor niet goed contact maakt met de massa van de auto. De motor electronica krijgt daardoor foute gegevens tav de motor temperatuur waardoor de motor niet goed loopt.

Om die reden is later een modificatie doorgevoerd in de vorm van een sensor met 2 draden. Hierbij hebben beide aansluitingen van de sensor een eigen draad, waarbij de massa aansluiting van de sensor elders (via de stekker) nu een deugdelijk contact met de massa van de auto heeft.

Bij problemen met de oude sensor wordt deze doorgaans vervangen door het nieuwe type. Als je geen sensor gerelateerde problemen hebt zou ik m er niet preventief om vervangen, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.

Dus.

08 jul 2011 22:28

lindemans schreef:De sensor is een weerstand waarvan de weerstandswaarde afhankelijk is van de temperatuur. De auto heeft dit signaal nodig in de motorregeling.
Deze sensor heeft 2 aansluitingen waarvan er 1 aan de massa (aarde) van de auto ligt.

Bij de "oude" versie is de metalen behuizing van deze sensor de massa aansluiting; deze maakt via het metaal van de cilinderkop contact met de massa van de auto. De andere aansluiting is de draad die je noemt, die gaat naar de motor electronica. Probleem is soms dat (door corrosie) het metaal van de sensor niet goed contact maakt met de massa van de auto. De motor electronica krijgt daardoor foute gegevens tav de motor temperatuur waardoor de motor niet goed loopt.

Om die reden is later een modificatie doorgevoerd in de vorm van een sensor met 2 draden. Hierbij hebben beide aansluitingen van de sensor een eigen draad, waarbij de massa aansluiting van de sensor elders (via de stekker) nu een deugdelijk contact met de massa van de auto heeft.

Bij problemen met de oude sensor wordt deze doorgaans vervangen door het nieuwe type. Als je geen sensor gerelateerde problemen hebt zou ik m er niet preventief om vervangen, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.

Dus.

Bedankt voor de info :thumleft: Hoe kan ik deze demonteren?

08 jul 2011 22:53

Linker achterwiel demonteren, en dan kun je erbij.

08 jul 2011 22:59

cabrio wim schreef:Linker achterwiel demonteren, en dan kun je erbij.

Bedankt :thumleft: Cabrio wim :thumleft:

08 jul 2011 23:54

Ga er niet vanuit dat deze sensor, geschroefd in een heet deel van de motor, er na vele jaren - blijkbaar nog de originele :!: - gemakkelijk uit wil :idea:
Kruipolie, meerdere keren en veel geduld dan 8)

Maar zolang er geen probleem is, inderdaad niet aan komen.

En wanneer wel: heb nog een dummy vervanger die prima werkte :wink:
Plaats een reactie