Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 feb 2005 19:16
wat is de veiligste manier om een 993 4s of 2s met tiptronic bediening sneller vanuit stilstand naar de 100 km/h te krijgen?
15 feb 2005 19:57
spike-993 schreef:wat is de veiligste manier om een 993 4s of 2s met tiptronic bediening sneller vanuit stilstand naar de 100 km/h te krijgen?
Wat nou dan Spike...niet rap genoeg
15 feb 2005 20:11
eigenlijk is het heel simpel, ik ben er van overtuigd dat een automaat het in bijna alle opzichten wint van een schakelbak (tussen acceleratie dan)
maar als je met een automaat een sprintje aangaat vanuit stilstand, heb ik altijd het gevoel dat er een soort van 'pauze'' zit tussen plankgas geven en het daadwerkelijk aanrijden. (hier verlies je een kostbaren seconde)
ik denk wel dat je met een automaat als je al aan het rijden bent in het voordeel bent ten opzichte van een manual. (ze houd altijd zelfstandig rekening met het perfecte schakel moment)
15 feb 2005 20:16
Toch blijkt dat in veel gevallen niet zo te zijn al zou je dat wel zeggen...
Als je de tijden van 0-100 van veel merken en types bekijkt valt op dat bij gelijke motorisering de handschakel sneller is dan de automaat.
Ik weet niet of dat bij Porsche ook zo is. Je zou eigenlijk de fabrieksopgave van de tiptronic en de schakelbak moeten hebben om daarover een oordeel te kunnen vellen...
15 feb 2005 20:31
sorry jongens, tegen dat een tip nagedacht heeft of ie nu gaat op of neer schakelen ben je met een manu p al om de hoek...
Een tip is zeer comfortabel en relax als je geen zenuwpees bent zoals ik, want ik krijg het er van op de heupen
15 feb 2005 20:44
Ik weet de cijfers van een 993 tip vs manual niet, maar bij de 964 is de tip van 0-100 precies 0,9 sec langzamer.
Wat sowieso scheelt bij de 964 is om de auto handmatig in zijn 1 te zetten. De tip bij een 964 schakelt uit zichzelf nooit in zijn 1 en trekt bij een stoplicht weg in zijn 2. ALs je sneller weg wil moet je hem dus handmatig in zijn 1 zetten. Weet niet of dat bij de 993 ook zo is, maar het is wellicht een idee (of een tip, zo je wilt
)
15 feb 2005 20:46
spike-993 schreef:maar als je met een automaat een sprintje aangaat vanuit stilstand, heb ik altijd het gevoel dat er een soort van 'pauze'' zit tussen plankgas geven en het daadwerkelijk aanrijden. (hier verlies je een kostbaren seconde)
:
Linkervoet op de rem en dan gassen
wel loslaten als je weg wilt natuurlijk..
15 feb 2005 20:49
Beltar schreef:sorry jongens, tegen dat een tip nagedacht heeft of ie nu gaat op of neer schakelen ben je met een manu p al om de hoek...
Niet gehoord van de manuele functie
15 feb 2005 20:50
Ik heb alleen maar ervaring met een KJN, en die gaat bij normaal wegrijden altijd in zijn 2 weg.
Echter bij diep intrappen gaat ie razendsnel in zijn 1 van zijn plaats.
Wat ook scheelt is bij de huidige tiptronics (bij de oudere weet ik niet) de PSM uitzetten, dan gaat ie ff een 200 toeren later schakelen, en das een boel.
Verder wees blij dat ie (zeker bij de 4s) eerst ff aarzelt, want het is nog steeds.
Eerst rollen dan dollen, want het kost je echt je aandrijving hoor, bij veel sprintjes.
15 feb 2005 20:52
John4S schreef:Eerst rollen dan dollen
die onthoud ik
voor vanavond
15 feb 2005 21:07
ome piet schreef:spike-993 schreef:maar als je met een automaat een sprintje aangaat vanuit stilstand, heb ik altijd het gevoel dat er een soort van 'pauze'' zit tussen plankgas geven en het daadwerkelijk aanrijden. (hier verlies je een kostbaren seconde)
:
Linkervoet op de rem en dan gassen
wel loslaten als je weg wilt natuurlijk..
gaat er dan niets kapot ??
want dat vindt ik dan ook weer zonde
15 feb 2005 21:29
spike-993 schreef:ome piet schreef:spike-993 schreef:maar als je met een automaat een sprintje aangaat vanuit stilstand, heb ik altijd het gevoel dat er een soort van 'pauze'' zit tussen plankgas geven en het daadwerkelijk aanrijden. (hier verlies je een kostbaren seconde)
:
Linkervoet op de rem en dan gassen
wel loslaten als je weg wilt natuurlijk..
gaat er dan niets kapot ??
want dat vindt ik dan ook weer zonde
Hooguit je remblokken
Wel eerst even kijken of er ruimte is voor je, anders gaat er meer kapot!!!
Nee even zonder gekheid, wanneer je langdurig gas geeft met de rem ingetrapt, kan je koppelomvormer stuk gaan (verbranden?).....
15 feb 2005 21:45
laten we er wijselijk van uit gaan dat een tiptronic het niet haalt van een handbak, maar wat wanneer dsg zijn intrede zal doen zou dat wel es anders kunnen aflopen.
15 feb 2005 22:01
Nee, Spike, heb al verschillende keer met een bekende van me( met gewone 993, lichter, dus sneller als een 2S/4S tip) dit uitgeprobeerd.
Tip. redt het bij elke sprint niet.
Moet natuurlijk wel in z'n juiste versnelling staan.
15 feb 2005 22:03
bij de nieuwe lambo zit een speciaal knopje dat je in kunt schakelen als je een stoplicht sprintje wilt doen
deze laat het toe om met lichtte wielspin weg te rijden
en laat het toerental tot ongeveer 3700 rpm stijgen alvorens weg te racen
zeg maar een soort van launch button
is er ook zo iets voor porsche
daar win je vast een hele seconde mee op een 0-100 sprint
15 feb 2005 22:09
Gewoon handbak kopen.
of M3 SMG
15 feb 2005 22:11
Stond laatst een stukje over een 993 4S tip in purely Porsche, van 0-100 met pijn en moeite rond de 7 sec dan moet je al echt uitgaan kijken voor de hedendaagse gti's.........
15 feb 2005 22:12
Joost Houben schreef:Stond laatst een stukje over een 993 4S tip in purely Porsche, van 0-100 met pijn en moeite rond de 7 sec dan moet je al echt uitgaan kijken voor de hedendaagse gti's.........
En dan ben je al stukken te laat voor een donkergrijze mini cabrio die je dan vol voorbij blaast...
15 feb 2005 22:14
Nadeel is ook het feit dat de 2S en 4S zwaarder zijn.
15 feb 2005 23:27
Nee, hoor! Bij een echte sportwagen telt de 0-100 eigenlijk niet. Het gaat om het complete plaatje en daar maakt de 0-100 natuurlijk wel een onderdeel van uit, maar is -dus- slechts een onderdeel. Ook de tijd die hij erover doet in de tussensprints, de wegligging, het bochtengedrag etcetera speelt bij de beoordeling van een echte sportwagen een rol...
Tja, Spike... Hoe voelt het nou om een auto te rijden die bij 0-100 het snot voor ogen wordt gereden door de eerste de beste gekietelde GTI?
15 feb 2005 23:31
Boven de 100 word alles weer rechtgezet.
15 feb 2005 23:34
Dát wilde ik ermee zeggen!
Er is meer dan 0-100 en 300+ pk's en superbrede sloffen en spoilers die bij bepaalde snelheden uitschuiven etcetera dat een een sportwagen definieert...
Mensen staren zich er alleen zo snel blind op...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.