Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

uitlaat 911 sc?

15 feb 2005 22:58

goedenavond
ik heb een vraagje aan de porsche specialisten op dit forum :oops:

ik heb op mijn 911 3,0 sc uit 81 een uitlaat met een klein tussendempertje,op zich is de uitlaat nog goed,maar ik vindt dat het uitlaatgeluid een beetje aan de stille kant is,nou kan ik van iemand een ssi uitlaat kopen,met twee spaggeti spruitstukken,dus zonder het middendempertje en de pijpen gaan rechtstreeks in de einddemper alletwee.ik ga er van uit dat het geluid zwaarder is dan wat ik nu heb,maar is het eigenlijk wel mogelijk onder mijn 911.en is het geluid dan wel anders,of heeft het niet zo veel zin.ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft.

alvast bedankt voor de reacties

groeten ruud.

15 feb 2005 23:39

Voor het geluid hoef je het niet te doen, die uitlaat die jij bedoelt geeft bijna hetzelfde geluid.

Als je een oud type uitlaat monteert moet je ook de olie leiding en aansluiting van de verwarmingsslang aan de kachelpotten veranderen.

15 feb 2005 23:45

hartelijk bedankt renntech voor de snelle reactie,
het leek me zo omdat de tussendemper vervalt en er spaggeti spruitstukken opzitten,maar jij zal het wel weten,ik had al een vermoeden van die olieleidingen.bij deze heb jij het bevestigd,wat is het alternatief om er een zwaarder geluid uit te krijgen?
bedankt.

16 feb 2005 12:17

Ik weet nog iemand met intresse in dit onderwerp ;)

Het was een stukje lassen aan de einddemper toch?

16 feb 2005 12:24

Cursusje Porsche-uitlaat voor beginners?
Demper ertussen uit?
..... en nog veel meer info m.b.v. de zoekfunctie :idea: :!: :wink:

16 feb 2005 13:05

Kunt er eens over denken om een uitlaat van een 2.4 of 2.7 te steken.
Zou ook betere prestaties geven. :wink:

16 feb 2005 19:15

blah... blah... blah... wat een verwarring weer :roll:

Wat kan je kopen? SSI warmtewisselaars of een SSI uitlaat (dat laatste bestaat niet, want SSI maakt geen uitlaten :D)

SSI ww's (of oude ww's, t/m 1973) geven weldegelijk een ander geluid
Door het wegvallen van de tussendemper zal het iets harder zijn, maar vooral het karakter van het geluid is heel anders (lastig te omschrijven)
Je kan inderdaad ook op een vermogensstijging rekenen.

Zoals Erwin al zegt, heb je andere olie leidingen nodig, maar je hebt ook een andere einddemper nodig (met 2 ingangen)

16 feb 2005 20:06

Jeroen914 schreef:Wat kan je kopen? SSI warmtewisselaars of een SSI uitlaat (dat laatste bestaat niet, want SSI maakt geen uitlaten

SSI ww's (of oude ww's, t/m 1973) geven weldegelijk een ander geluid
Door het wegvallen van de tussendemper zal het iets harder zijn, maar vooral het karakter van het geluid is heel anders (lastig te omschrijven)
Je kan inderdaad ook op een vermogensstijging rekenen.

Zoals Erwin al zegt, heb je andere olie leidingen nodig, maar je hebt ook een andere einddemper nodig (met 2 ingangen)


Beste Ruud,

Ik heb onder mijn SC een ander uitlaatsysteem gemonteerd, het betreft SSI (rvs) warmtewisselaars voor de eerdere modeljaren in combinatie met een andere (rvs) einddemper.
Men noemt deze combinatie ook wel "free-flow" die naast een veel mooier geluid ook nog eens een redelijke vermogenswinst opleverd.
Kies je voor een einddemper met 2 uitgangen (L+R) dan zal het geluid zelfs bruut te noemen zijn.
Ik heb gekozen voor 1 uitgang aan de linkerzijde.
Het geluid is in deze combinatie absoluut klasse en een genot om mee te rijden, uiteraard moet je wel enkele (2) olieleidingen vernieuwen.
Als je wilt kun je komen luisteren en genieten van de sound.

16 feb 2005 22:58

Hallo, is die vermogenssteiging noemenswaardig kan iemand daar een getalleke op plakken :wink:

17 feb 2005 0:05

bedankt voor deze nuttige informatie
ik heb inderdaad ook een einddemper met twee ingangen erbij en 1 uitlaat,alleen ik had niet gerekend op de olieleidingen,ik ga ff kijken of ik deze kan bestellen,is het geluid vergelijkbaar met de bestaande uitlaat,maar dan zonder tussendemper of is het geheel anders.

17 feb 2005 0:08

paSCal schreef:Ik weet nog iemand met intresse in dit onderwerp ;)

Het was een stukje lassen aan de einddemper toch?


en wat bedoel je eigenlijk??

17 feb 2005 0:56

Benny 911 schreef:Hallo, is die vermogenssteiging noemenswaardig kan iemand daar een getalleke op plakken :wink:


Volgens de cijfers heeft mijn P (SC modeljaar 1980) 188 pk, afgelopen zomer op de rollenbank 206 PK, een behoorlijk verschil dus.
Met dien verstande dat mijn motor inmiddels ca. 175.000 km gelopen heeft en normaliter al een aantal pk's kwijtgeraakt zou moeten zijn.
Naar mijn bescheiden mening komt het resultaat ten gunste van het uitlaatsysteem.

De rollenbank waar de meting heeft plaatsgevonden staat niet bekend als eentje die gunstige cijfers ten faveure van de berijder op papier zet.

17 feb 2005 19:46

het is namelijk zo dat ik die uitlaat van iemand kan overnemen,het is wel gebruikt spul en de warmtewisselaars zijn een beetje roestig,ik weet niet of ik er wijs aan doe om dit eronder te zetten,deze meneer vraagt ook best wel een hoop geld voor dit spul,maar als ik er niet veel mee opschiet dan ga ik liever wat anders proberen.
bedankt allemaal voor de reactie,s

17 feb 2005 20:05

geen probleem rij ook met sc dus het was voor mij ook intresant :wink:

17 feb 2005 22:24

ruud911 schreef:de warmtewisselaars zijn een beetje roestig

Dan zijn het dus geen SSI's (die zijn namelijk van RVS) :roll:
Dat bedoel ik nou... iedereen roept altijd maar wat... bleuh...!

En wat versta je onder "best wel een hoop geld" ?

Een vermogenswinst van 20pk is wel een beetje aan de optimistsche kant.
Denk dat er voor een SC-tje tussen de 10 en 15 echte pk's te vinden zijn

17 feb 2005 23:33

Jeroen914 schreef:
ruud911 schreef:de warmtewisselaars zijn een beetje roestig

Dan zijn het dus geen SSI's (die zijn namelijk van RVS) :roll:
Dat bedoel ik nou... iedereen roept altijd maar wat... bleuh...!

En wat versta je onder "best wel een hoop geld" ?

Een vermogenswinst van 20pk is wel een beetje aan de optimistsche kant.
Denk dat er voor een SC-tje tussen de 10 en 15 echte pk's te vinden zijn


jeroen,

ik moet 200 euro betalen voor het spul,maar je moet niet denken dat het er perfect uitziet,ik begrijp ook wel dat je voor rvs veel meer betaald,maar het gaat me meer om het geluid dan om het vermogen want daar ben ik best tevreden mee op dit moment :lol:
overigens:
ik gebruik de porsche alleen maar zomers, hobbymatig :)

18 feb 2005 0:12

Afbeelding
Dit zijn dan 2 rvs SSI warmtewisselaars met een rvs einddemper.

Afbeelding
En zo zitten de warmtewisselaars gemonteerd.
Het voordeel is dat de uitlaatspruitstukken per cilinder vrijwel gelijke lengten hebben waardoor de gasstroom vloeiender verloopt en in combinatie met de juiste eindemper (tegendruk) en de veel efficientere wijze waarop de gasstroom verloopt levert een dergelijk systeem een vermogenswinst op.
Daarnaast wordt het uitlaatgeluid veel mooier.
Helaas is een dergelijk systeem, zelfs niet gebruikt voor € 200,00 te koop.

18 feb 2005 1:03

Marcel (toch?),
De SSI's zijn qua ontwerp het zelfde als vroege warmtewisselaars (t/m 1973, dus t/m de 2.4 en de 2.7RS, NIET de 2.7 vanaf 1974)
Alleen zijn ze dan niet van RVS en kwalitatief minder
Afbeelding

Ruud, als de warmtewisselaars niet rot zijn (dus niet lek / geen gaten) is het geen geld. Moet je voor de grap maar eens vragen wat die dingen (zelfs standaard stalen) nieuw kosten :mrgreen:
Stalen uitlaatdelen roesten ALTIJD... Oppervlakte- of vliegroest is geen probleem. Effe laten glasparelen en er een laagje hitte bestendige lak op spuitbussen en ze zijn weer als nieuw (mits zoals gezegd ze niet rot zijn).

Het uitlaat volume wordt overigens wel grotendeels door de einddemper bepaald, maar de "gelijke lengte" warmte wisselaars geven een andere karakteristiek geluid.

18 feb 2005 19:31

Jeroen914 schreef:Marcel (toch?),
De SSI's zijn qua ontwerp het zelfde als vroege warmtewisselaars (t/m 1973, dus t/m de 2.4 en de 2.7RS, NIET de 2.7 vanaf 1974)
Alleen zijn ze dan niet van RVS en kwalitatief minder
Afbeelding

Ruud, als de warmtewisselaars niet rot zijn (dus niet lek / geen gaten) is het geen geld. Moet je voor de grap maar eens vragen wat die dingen (zelfs standaard stalen) nieuw kosten :mrgreen:
Stalen uitlaatdelen roesten ALTIJD... Oppervlakte- of vliegroest is geen probleem. Effe laten glasparelen en er een laagje hitte bestendige lak op spuitbussen en ze zijn weer als nieuw (mits zoals gezegd ze niet rot zijn).

Het uitlaat volume wordt overigens wel grotendeels door de einddemper bepaald, maar de "gelijke lengte" warmte wisselaars geven een andere karakteristiek geluid.

ok jullie hebben het me helemaal duidelijk gemaakt :D
ik denk dat ik ze toch maar koop dan

oja komt de laatste foto van marktplaats?? deze uitlaat komt me wel heel bekend voor :lol: heeft er iemand misschien een idee wat de olieleidingen kosten,bedankt.

19 feb 2005 14:05

Jeroen914 schreef:Marcel (toch?),
De SSI's zijn qua ontwerp het zelfde als vroege warmtewisselaars (t/m 1973, dus t/m de 2.4 en de 2.7RS, NIET de 2.7 vanaf 1974)
Alleen zijn ze dan niet van RVS en kwalitatief minder.


Hi Jeroen,
Ik had de olie wel horen klotsen, maar wist niet waar het carter zat :D :D (vrije variant op een bekend spreekwoord)

Het ontwerp is hetzelfde, dat wist ik nog wel, maar had begrepen dat er een diameterverschil (groter) in zou zitten voor de latere motorvarianten, m.n. voor de 3 liters. Of ben ik nu abuis.
Ron heeft toch zo'n set onder zijn 3.6 zitten, komt hij dan niet in het gedrang met de capaciteit om uitlaatgas af te voeren?

Grz. Marcel die nooit te oud is om te leren

19 feb 2005 14:48

Er zijn 6 verschillende types SSI warmtewisselaars, maar ze hebben allemaal de zelfde pijp diameter: 1,5" (38mm)

Voor straat gebruik is dat groot genoeg (ook voor een 3.2 en 3.6)
Bij een grotere diameter gaat het ten koste van het koppel (en dat is voor een straat auto veel belangrijker dan top vermogen)

Bij SSI hebben ze 2 vermogensbanken in huis. Eén motortestbank (meet het vermogen aan de krukas) en een rollenbank waar een complete auto op kan (meet het vermogen aan de achterwielen)
Dit soort zaken zijn dus zeer uitvoerig getest...

Puur voor race gebruik zou je voor een snelle 3.0 en 3.2 naar 1 5/8" (42mm) kunnen gaan en voor een 3.6 naar 1 3/4" (45mm)
Maar dan heb je het over "spagetti" spruitstukken en niet meer over warmtewisselaars

De 3.6 versie van de SSI's past overigens alleen in een carrosserie t/m '89 (en moeten zelfs dan nog worden aangepast)
Onder een 964 of later passen ze niet.

19 feb 2005 19:37

vandaag ben ik bezig geweest om het spul eronder te maken,inderdaad het past goed aleen de olieleiding zit behoorlijk in de weg,dus ik moet op jacht naar een leiding :cry: maar ik wil,voordat ik de uitlaat erop zet wel nog even alle rotte plekjes die in de ww zitten opnieuw lassen. en dan maar hopen dat ze een poosje meegaan :wink:

wie heeft er toevallig nog olieleidingen liggen :?:

19 feb 2005 19:54

ruud911 schreef:
Jeroen914 schreef:Marcel (toch?),
De SSI's zijn qua ontwerp het zelfde als vroege warmtewisselaars (t/m 1973, dus t/m de 2.4 en de 2.7RS, NIET de 2.7 vanaf 1974)
Alleen zijn ze dan niet van RVS en kwalitatief minder
Afbeelding

Ruud, als de warmtewisselaars niet rot zijn (dus niet lek / geen gaten) is het geen geld. Moet je voor de grap maar eens vragen wat die dingen (zelfs standaard stalen) nieuw kosten :mrgreen:
Stalen uitlaatdelen roesten ALTIJD... Oppervlakte- of vliegroest is geen probleem. Effe laten glasparelen en er een laagje hitte bestendige lak op spuitbussen en ze zijn weer als nieuw (mits zoals gezegd ze niet rot zijn).

Het uitlaat volume wordt overigens wel grotendeels door de einddemper bepaald, maar de "gelijke lengte" warmte wisselaars geven een andere karakteristiek geluid.

ok jullie hebben het me helemaal duidelijk gemaakt :D
ik denk dat ik ze toch maar koop dan

oja komt de laatste foto van marktplaats?? deze uitlaat komt me wel heel bekend voor :lol: heeft er iemand misschien een idee wat de olieleidingen kosten,bedankt.


Dat glas parelen kan ik eventureel wel voor je doen.

19 feb 2005 22:25

Vinny schreef:
ruud911 schreef:
Jeroen914 schreef:Marcel (toch?),
De SSI's zijn qua ontwerp het zelfde als vroege warmtewisselaars (t/m 1973, dus t/m de 2.4 en de 2.7RS, NIET de 2.7 vanaf 1974)
Alleen zijn ze dan niet van RVS en kwalitatief minder
Afbeelding

Ruud, als de warmtewisselaars niet rot zijn (dus niet lek / geen gaten) is het geen geld. Moet je voor de grap maar eens vragen wat die dingen (zelfs standaard stalen) nieuw kosten :mrgreen:
Stalen uitlaatdelen roesten ALTIJD... Oppervlakte- of vliegroest is geen probleem. Effe laten glasparelen en er een laagje hitte bestendige lak op spuitbussen en ze zijn weer als nieuw (mits zoals gezegd ze niet rot zijn).

Het uitlaat volume wordt overigens wel grotendeels door de einddemper bepaald, maar de "gelijke lengte" warmte wisselaars geven een andere karakteristiek geluid.

ok jullie hebben het me helemaal duidelijk gemaakt :D
ik denk dat ik ze toch maar koop dan

oja komt de laatste foto van marktplaats?? deze uitlaat komt me wel heel bekend voor :lol: heeft er iemand misschien een idee wat de olieleidingen kosten,bedankt.


Dat glas parelen kan ik eventureel wel voor je doen.


hartelijk bedankt voor je aanbod
aleen ze zijn al gestraald,daarna hebben ze helaas gewone velgenspray erover heen gespoten,maar het gaat er vrij gemakkelijk vanaf heb ik al gezien.ik ga eerst de slechte plekken voorzien van nieuwe plaatjes en dan spuit ik ze maar in de hittebestenige verf.alhoewel ik denk dat het niet van lange duur is,maar dat zien we dan wel weer :cry:

20 feb 2005 16:42

De foto die hier iedere keer opduikt komt mij inderdaad ook erg bekend voor, heb geboden op marktplaats, ben nog steeds hoogste bieder, maar reeds van de heer den Ouden een mailtje terug gekregen dat ze voor 95% zekerheid reeds verkocht waren, daar iemand ze opgehaald heeft om ze te passen. Vraagprijs was inderdaad 200 Euro. Wel heel toevallig allemaal. Indien diegene Ruud is feliciteer ik hem hier van harte, hoewel dit volgens mij niet helemaal in de gedachte van marktplaats is, but that's life. Zelfde overkwam me met twee nieuwe die op marktplaats door een belg aangeboden werden (ook een melding hier op het forum van gemaakt). Betreft het hier nu eig. een zogenaamd "free-flow"systeem, daar ik op de foto twee ingangen op de demper zie, of is dat weer een hele blonde a-technische opmerking? Ben wel benieuwd naar de resultaten mbt. geluid en evt. vermogenswinst, daar ik eenzelfde modificatie ivm. lekke warmtewisselaar rechts overweeg. Ruud, keep me (us) posted en succes!

Greets,

Jeroen net-achter-het-net-vissend C3.0
Plaats een reactie