Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 11:50

Ik heb sinds 2 maanden en 996 targa uit 2002 (en rijdt fantastisch!).
Nu heeft de auto alleen sinds kort een trilling/vibratie rond de 1800rpm. Het begint ligt rond de 1700 en stopt bij 1900 rpm. Het maakt niet uit of de auto in versnelling is of neutraal. Het lijkt heel langzaam iets meer te worden. Ik weet dat het een moeilijke vraag is, maar iemand enig idee? Motorsteun, uitlaat of iets ergers?

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 14:04

Heeft mevrouw Peer soms tegen een stoeprandje gereden?

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 14:10

:cheers:
Nee, mevrouw Peer heeft niet tegen een stoeprand gereden. Overigens zou dat niet verklaren waarom bij stationair de auto ook een vibratie heeft.
De vibratie is niet terug te voeren op een onbalans in de banden/velgen.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 15:39

Kon het niet laten, sorry! Uitlaatsysteem of motorophanging?

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 16:06

Ik kan wel wat hebben (mevrouw Peer zal de opmerking minder waarderen :-)).
Begrijp ik het goed dat je inderdaad denkt aan resonantie?

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 17:18

Lijkt me wel logisch als je het ook hebt als je stil staat. Dat sluit, wat mij betreft, alle draaiende en wil gerelateerde zaken uit. op de motor etc die wel draait dan natuurlijk. Zo specifiek bij een bepaald toerental klink erg als iets dat mee resoneert. Of anders de hitteschildjes? Kun je niet iemand bij dat toerental laten luisteren buiten de auto?

Sterkte ermee!

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 17:29

Dank! Ik vraag mevrouw Peer wel even plaats te nemen in de auto terwijl ik onder de auto lig...

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 17:34

hahha als ze nog wil na mijn eerste post! Strekte en geluk ermee gewenst....

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 19:47

Hoi, is het een handgeschakelde of automaat?

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 21:27

Het is een handgeschakelde.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

29 jul 2011 22:57

Dan zou het best wel eens je vliegwiel kunnen zijn. Het duall mass vliegwiel veroorzaakt trillingen als deze versleten raakt.
Als dit het geval is heeft je motor er van te leiden.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

30 jul 2011 20:52

Kijk aan die Resto heb je wel iets!

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

01 aug 2011 18:25

Dank voor de suggesties. Ik heb dit weekend even onder de auto gelegen en merkt wel dat er een resonantie zit in het uitlaatsysteem. Ik laat dit wel eerst even checken. Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik heb niet echt de symptomen van een versleten vliegwiel. De koppeling is perfect en de trilling zit echt alleen rond de 1800 toeren. Het maakt niet uit of de auto in versnelling is of stilstaat en in neutraal is, rond de 1800 toeren is er een lichte vibratie. Als ik gas geef hoor ik ook achter bij de uitlaat iets trillen.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

01 aug 2011 18:35

quinten.peer schreef:De koppeling is perfect en de trilling zit echt alleen rond de 1800 toeren. Het maakt niet uit of de auto in versnelling is of stilstaat en in neutraal is, rond de 1800 toeren is er een lichte vibratie. Als ik gas geef hoor ik ook achter bij de uitlaat iets trillen.

Ophanging van de uitlaat of een gebroken krukas. :mrgreen:

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

01 aug 2011 18:39

Het vliegwiel zit tov de koppeling aan de motorkant. (indien zonder KERS :D )
Dus als in het neutraal ook is zou het ook mogelijk kunnen zijn dat het het vliegwiel is zoals resto reeds schreef.

Mvg,

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

01 aug 2011 19:02

Je kunt er ook een 'gewoon' vliegwiel voor krijgen by the way.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

01 aug 2011 20:19

Klinkt als betaalbaar (ophanging uitlaat), duurder en erg duur...
In ieder geval teruggebracht naar een aantal punten. Ik ga maar even de specialist vragen er naar te kijken...

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

02 aug 2011 16:39

Ben bij de specialist geweest en die constateerde dat de houder van de kentekenplaat wel erg los zat. Hij heeft deze vast gemaakt met extra popnagels aan de bumper en het lijkt grotendeels opgelost te zijn. Waarschijnlijk zit er nog iets niet helemaal vast (nog een hele lichte vibratie die bijna niet is waar te nemen), maar ik heb nu gezien dat zoiets kleins een groot deel van de klachten kan veroorzaken! Hij zet de auto binnenkort nog even op de brug om de uilaat ook te checken.

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

02 aug 2011 17:04

quinten.peer schreef:Nu heeft de auto alleen sinds kort een trilling/vibratie rond de 1800rpm. Het begint ligt rond de 1700 en stopt bij 1900 rpm. Het maakt niet uit of de auto in versnelling is of neutraal. Het lijkt heel langzaam iets meer te worden. :lol: :lol: Ben bij de specialist geweest en die constateerde dat de houder van de kentekenplaat wel erg los zat. Hij heeft deze vast gemaakt met extra popnagels aan de bumper en het lijkt grotendeels opgelost te zijn...

:popcorn:

Re: (Motor)trilling rond 1800rpm

05 aug 2011 13:13

Update. Het leek erop dat het even wat beter was, maar de vibratie rond de 1800rpm is minder, maar er lijkt nu meer vibratie te zijn bij stationair draaien. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij Carrec in Soesterberg. Zij zijn gespecialiseerd in motoren en aandrijflijnen. Kijken wat daar uit kan komen. Zij hadden het telefonisch over vliegwiel, uitlaat, motorsteun of lek inlaatspruitstuk. Ik ben benieuwd.... Hopelijk is het iets relatief klein...

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

05 aug 2011 19:00

Als het je vliegwiel is zou ik er een laten monteren uit een stuk. geen duall mass. Goedkoper en blijft wel heel.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 11:55

Interessante opmerking. Ik weet uiteraard nog niet of het vliegwiel inderdaad het probleem is, maar als dat zo is dan zal ik dat zeker overwegen. Hoe kom je er overigens bij dat het goedkoper is? Het wiel zelf of de afschrijving over tijd door minder problemen? Ik zag dat een dual mass vliegwiel van LUK rond de EUR 650 zit en een originele prosche (ook LUK?) rond de EUR 950. Wat zou je adviseren als een single mass vliegwiel? En heeft het ook hogere algehele slijtage tot gevolg? Kortom, heeft het alleen voordelen of ook nadelen (anders dan bijgeluiden bij ontkoppelde motor).

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 12:04

Dual mass is stiller:

http://www.youtube.com/watch?v=ZvYuZB7Z ... re=related

Mvg,

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 13:22

OK, maar ik lees op een hoop fora dat het een no-brainer upgrade is tenzij je inderdaad niet tegen de rattel kan die het veroorzaakt in neutraal?

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 18:22

luk zal een prima vervanger zijn maar montage van een alu singe mass vliegwiel levert wat extra lol op.
De motor pakt een stuk vlotter op en trekt vlotter door.
Dat duall mass gebeuren levert alleen wat comfort op maar kost energie.(en ellende)
Een single aluminium vliegwiel kost 700,-
Plaats een reactie