Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 aug 2011 9:48
Ik zou graag willen weten of het volgende iemand bekend voorkomt.
Vandaag mijn auto maar weer eens uit de garage gehaald. Ik ben een mooi weer rijder, dus jullie begrijpen wel dat er van rijden tot nu toe nog weinig terecht is gekomen. Starten en lopen zoals gewoonlijk, maar nu hoor ik bij het wegrijden een slepend geluid. Als ik de koppeling op laat komen en wegrij lijkt het alsof er iets staal op staal schuurt. Ik weet niet goed hoe ik het geluid anders moet omschrijven. Als het eenmaal rolt is het goed en hoor ik geen rare geluiden meer. Het zou ook iets in de bak kunnen zijn, maar ik zou denken dat dat geluid dan hoorbaar zou blijven?? Of ik in de 1e versnelling of 2e wegrij maakt geen verschil. Het geluid is hetzelfde.
Iemand die dit herkent?
Alvast bedankt voor de genomen moeite!
Met vriendelijke groeten,
Marc
04 aug 2011 10:01
Is het over als je licht remt? Kan zijn dat er een beetje roest op de schijven zit.
04 aug 2011 10:53
Of druklager van koppeling.
04 aug 2011 12:46
donkey schreef:Is het over als je licht remt? Kan zijn dat er een beetje roest op de schijven zit.
Moest ik ook gelijk aan denken
04 aug 2011 13:49
Is het een 3.2 met een G50 bak (1987-89) ?
Die staan er om bekend dat ze bij lage toeren in de 1e versnelling en geluid maken alsof je lagers er uit lopen; vanaf 1.500 rpm moet dat wel weg gaan.
Ik weet niet anders in de 12 jaar en 60.000 km dat ik m heb.
Mijn specialist roept ook: " zo ken ik ze allemaal".
04 aug 2011 14:08
+1 lindemans: toen ik met mijn 3.2 nog test reed dacht ik ook wat een drama geluid. Maar specialist vertelde mezelfde verhaal, schijnt normaal geluid te zijn.
04 aug 2011 16:18
Ze doen het allemaal; daarmee is het volgens de definitie van "normaal" dus normaal. Liever had ik m wel wat stiller gehad ...
04 aug 2011 17:03
Hallo,
Bedankt alvast voor jullie reacties. Remmen kunnen het eigenlijk niet zijn. Ten eerste staat de auto in een verwarmde garage, al jaren en dit heb ik nog nooit gehoord. Als ik de schijven bekijk, dan blinken die als een .....in de maneschijn.
Lijkt me dan een druklager? Mijn auto is uit '83 dus heeft de G50 bak nog niet. Zoals ik al zei zijn er geen rare geluiden als de koppeling bediend is en de auto rolt nog niet. Pas als de koppeling aangrijpt hoor ik het. En het is een niet te missen geluid hoor.... Niet iets waar je mee blijft rijden in het kader van, dan doen er wel meer. Klinkt zeer ongezond namelijk.
Andere ideeen blijven welkom hoor!
04 aug 2011 17:13
Als ik het zo lees kan het ook wel eens de schakelvork zijn die op het punt staat te breken.
Dus stilstaand de koppeling bedienen geen geluid, bij wegrijden en aangrijpen wel.
Dus kromme vork druk niet meer gelijkmatig en de plaat gaat schrapen. ( simpel uitgelegd)
Is dus een kwaaltje van Porsche (gebroken schakelvork)
04 aug 2011 22:05
Nogmaals bedankt. Komt er in ieder geval op neer dat ut spul er onder vandaan moet.
Mooi klusje......
Groeten
Marc
05 aug 2011 8:19
Succes Marc, en ik ga er van uit dat je ook nog de vrij slag op je koppeling hebt, en die goed aangrijpt.
Anders zou het ook nog de koppelingsplaat kunnen zijn, drukgroep en klinknagels geven ook dat geluid bij wegrijden.
08 aug 2011 11:01
cabrio wim schreef:Als ik het zo lees kan het ook wel eens de schakelvork zijn die op het punt staat te breken.
Dus stilstaand de koppeling bedienen geen geluid, bij wegrijden en aangrijpen wel.
Dus kromme vork druk niet meer gelijkmatig en de plaat gaat schrapen. ( simpel uitgelegd)
Is dus een kwaaltje van Porsche (gebroken schakelvork)
Van de 915 bak? of G50? of beide?
08 aug 2011 12:35
915 bak, dus maak je geen zorgen.
08 aug 2011 13:16
Is het niet zo'n "snerp"?
Dat kan toch ook die riem zijn die de fan aandrijft? Vooral bij optrekken in de één en twee. Ringetje minder en over? Redelijk eenvoudig klusje. (Sorry, ben niet technisch, maar dat is bij mij wel eens gedaan)
09 aug 2011 18:04
Jeroen C3.0 schreef: (Sorry, ben niet tecnisch)
zat zelf aan de lambda sonde te denken.........
Jeroen, ik denk dat de anderen het met versn.bak en koppeling het bij het juiste eind hebben.
16 aug 2011 22:16
Een kapotte Druklager maakt geluid bij stationair toerental (tingelend geluid), als je de koppeling intrapt moet het geluid verdwijnen, en als
je de het koppelingspedaal terug lost ,komt het geluid opnieuw. Zo weet je of de druklager van de koppeling defect is.
Bij een bijna versleten koppeling, kan je bv merken dat de bak kraakt als je hem in bv 1é versnelling legt of bijvoorbeeld
in achteruit legt.Dit duidt meestal op een versleten drukgroep en koppelings disc. In dit geval wordt de volledige set vervangen.
Koppelingset bestaat uit drie delen , Drukgroep,Druklager en Disc.
Bij héél lange stilstand in de winter moet je niet enkel de motor effe laten draaien, maar de auto ook eventjes
voorruit en achteruit rijden, dit voorkomt het plakken van de koppeling
20 aug 2011 20:17
Ben ik weer! Was even op vakantie in Oostenrijk vandaar dat ik even niet kon reageren.
Ben overigens in Gmund geweest in het Porsche museum. Als je in de buurt bent zeker even naar toe gaan.
Ik heb inmiddels met een Porsche dealer gebeld en gevraagd waar ik aan moet denken om de motor uit en in te bouwen. Die vertellen me dat ik moet rekenen op 10 uur. Dus 5 uur voor het uitbouwen! Nu heb ik dat zelf nooit gedaan, maar het lijkt me rijkelijk veel tijd? kan iemand mij wijzer maken? Reken op 1500,- euro. (150 euro per uur?! Monteur heet volgens mij Moskowitz of zo??!) En dan nog de kosten voor de reparatie zelf. Onderdelen etc.
Is dit een reeel verhaal?
Hoop dat iemand mij hierover kan informeren.
Gruss,
Marc
20 aug 2011 20:34
tja, ik was vorige week in de buurt van Apeldoorn en had een werkplaats nodig om een band van de velg te halen.
ik ging langs bij de eerste de beste garage met (een leeuwtje) en betaalde er 72,50 €/hr ex btw
dus doorslikken en
17 sep 2011 19:24
Even dit verhaal afmaken, althans dat hoop ik...
Ben hier en daar gaan informeren naar kosten voor reparatie van de koppeling. De prijzen bij de PON dealer vond ik voor mijn wagen uit 83 echt te gek. Ben via een draadje op dit forum ook in contact gekomen met Paul Geeris. Heb daar mee gebeld en kreeg daar een erg goed gevoel over. Afspraak gemaakt en ben vandaag de wagen weg gaan brengen.
Nu heb ik een paar keer geprobeerd de afgelopen weken of er verandering was in het geluid van de koppeling, maar dat bleef hetzelfde.
Behalve vandaag, bij het wegrijden hoor ik ineens niets meer... Uiteraard doorgereden naar Geeris in Heeze.
Bij aankomst samen met Paul Geeris in de auto gaan rijden en ook Paul zelf laten rijden. Niks meer te horen of te merken van die geluiden. Ik wist niet goed of ik blij of teleurgesteld moest zijn.
Paul heeft mij uiteindelijk geadviseerd om niets te doen. Alles voelde en klonk zoals het moet en hij vond het niet slim om veel geld uit te geven terwijl je niet zeker weet of er iets mis is...
Wat het nou geweest is, geen idee. Misschien komt het nog een keer terug, dan bellen we maar weer naar Heeze. Zoveel is wel duidelijk.
Einde onderwerp voorlopig!
17 sep 2011 23:13
Raar verhaal. Vooralsnog wel geld bespaart...
17 sep 2011 23:18
meer rijden met die P.
18 sep 2011 0:28
bully schreef:donkey schreef:Is het over als je licht remt? Kan zijn dat er een beetje roest op de schijven zit.
Moest ik ook gelijk aan denken
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.