Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Katvervanger en APK

08 sep 2011 9:40

Gezocht maar niet gevonden... (hopelijk goed genoeg gezocht)

Als je een sportuitlaat met katvervanger monteert op een 3.2 Boxter my 2000, dien je dan elke keer bij de APK de katalysator er weer tussen te zetten ivm uitstoot?

Is het trouwens verstandig er meteen een beter uitlaatspruitstuk onder te zetten?

Dient de motor opnieuw te worden afgesteld na het vervangen van uitlaat en katalysator? En als je ook het spruitstuk vervangt, dan wel?

Zijn nogal wat vragen geworden, hopelijk niet te veel :oops:
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Re: Katvervanger en APK

08 sep 2011 12:19

Voor elke APK zul je inderdaad de kat terug moeten zetten. Is niet anders.
Uitlaatspruitstukken vervangen bij Porsche heb ik slechte ervaringen mee. Ik heb nog geen goed merk gevonden.
En met "goed" bedoel ik een spruitstuk dat ook daadwerkelijk meer vermogen geeft.
Mocht je zo'n spruitstuk kunnen vinden, dan is opnieuw mappen van de motor-ecu wel aan te bevelen, c.q. min of meer verplicht.

Re: Katvervanger en APK

08 sep 2011 12:26

geen idee of het voor een Boxster ook kan, maar ik had onder mijn laatste 964 een 100 Zellen kat en daarmee kwam hij gewoon door de apk. :idea:

Re: Katvervanger en APK

08 sep 2011 21:47

... geheel afhankelijk van datum eerste toelating wat de 964 betreft :popcorn:

Re: Katvervanger en APK

09 sep 2011 16:46

Nou heb ik gezien dat je via Ebay een sportuitlaat kunt scoren van rond de 300 Euro en ook spaghetti spruitstukken voor rond de 250 Euro.... Iemand hier ervaring mee, of is dit rotzooi ?

Re: Katvervanger en APK

09 sep 2011 17:26

Olaf schreef:... geheel afhankelijk van datum eerste toelating wat de 964 betreft :popcorn:


Hier word ik nieuwsgierig van. Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?

Re: Katvervanger en APK

09 sep 2011 17:51

Je kunt ook (gebruike) originele katalysator op de kop tikken. Bij de katalysator in minst goede staat haal je dan het binnenste (honingraat structuur) eruit. Soms brengt dit zelfs nog wat op, maar dat is te verwaarlozen. Het eruithalen doe je door openslijpen, honingraat binnenin loshalen met wat powertools en weer dichtlassen. Is ook handig als je hem via de bovenkant (die niet zichtbaar is als je eronder kijkt) leeghaalt. Als oom agent dan een keer klaagt en onder de auto kijkt ivm wetgeving voor katalysators.....

Of gewoon sportcat die door apk komt natuurlijk.

Of holle buis tussen spruitstukken van de katalysator, met een correcte opening voor de lambdasonde.

Voor apk, moet hij dus aan de uitstoot en decibel eisen voldoen.

Re: Katvervanger en APK

09 sep 2011 18:56

Targa 1977 schreef:Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?

Het is meer een kwestie van: haal je de eisen van de uitlaatgas meting bij de APK nog.
Hoe nieuwer het voertuig, hoe strenger die eisen worden.

Re: Katvervanger en APK

10 sep 2011 11:47

Bij m'n Mitsubishi EVO is het 4 boutjes/moeren en holle pijp vervangen door de originele kat. 30 minuten werk. Lijkt me bij een Boxster overigens best een werkje.
Zonder kat gaat ie op zeker niet door de APK uitlaatgas meting doorkomen. Kortom elk jaar terugplaatsen.

Op een atmospherisch Boxster blok gaat dit niet veel opleveren. Sterker nog misschien ga je wel vermogen inleveren als je de auto niet mapt. En als je de auto wel goed mapt zonder kat is het maar weer de vraag wat er gebeurd als je voor de APK wel de kat eronder schroeft. Wat ik van US fora over Boxster's begrijp is dat je alleen maar wat pk's (10-20) gaat winnen als je spruitstuk (headers), de-cat en mapping tegelijkertijd doet.

Ik zou er lekker afblijven...


Mark.

Re: Katvervanger en APK

11 sep 2011 19:36

Ok,bedankt voor de reacties!
Denk dat het hele spul er onder blijft zitten en ik een keer naar Belgiƫ rij om de einddemper aan te passen bij Carnewal. Wel wat meer sound, maar niet de nadelen. :)
Thx !

Re: Katvervanger en APK

11 sep 2011 21:19

portun schreef:
Targa 1977 schreef:Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?

Het is meer een kwestie van: haal je de eisen van de uitlaatgas meting bij de APK nog.
Hoe nieuwer het voertuig, hoe strenger die eisen worden.


Vanaf 1993 moet een voertuig een viergasmeting ondergaan. De mijne is van 1992 dus die katvervanger komt er binnenkort onder. :wink:

Re: Katvervanger en APK

11 sep 2011 22:59

Eerste toelating 31-12-92 en alles daarna moet aan de 4-gas metingswaarde voldoen :popcorn:

Re: Katvervanger en APK

12 sep 2011 20:23

Zijn er in NL eigenlijk bedrijven die de einddemper van een Boxster aan kunnen passen?
Vind Carnewal in Belgiƫ best wel ver en een lekker zomers ritje er naar toe zit er ook niet echt meer in :?

Re: Katvervanger en APK

12 sep 2011 20:36

Nee mag niet voor apk! en indien er 2 lamda sondes op zitten (voor en na kat) zal het motor storings lampje ook gaan branden

Re: Katvervanger en APK

12 sep 2011 20:36

Marc even een pb sturen.....klikhier..

Re: Katvervanger en APK

12 sep 2011 22:17

gejasiem schreef:Zijn er in NL eigenlijk bedrijven die de einddemper van een Boxster aan kunnen passen?


Met de zoekfunctie had je kunnen vinden dat Renntech dat voor een voor de andere forummers heeft gedaan -- en volgens mij zeer zeker zonder hetgeen mckok schrijft :popcorn:



'n klein uurtje sturen richting het noorden, Gejasiem :wink:

Re: Katvervanger en APK

12 sep 2011 22:40

ik bedoelde na verwijderen katelysator :wink:
Plaats een reactie